بخشدار مرکزی پردیس:

طرح زیر آسمان روضه در دهه دوم محرم برگزار می‌شود/ برگزاری عزاداری به شیوه سیستانی‌های ساکن در بخش مرکزی پردیس

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس گفت: طرح زیر آسمان روضه با بخش های کتاب خوان مذهبی، گفت و گو درباره واقعه عاشورا، نمایشگاه پوستر آشنایی با زنان روایتگر عاشورا توسط خواهران در روستای واصفجان در دهه دوم محرم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس، محمود حیدری اظهار داشت: حوزه فرهنگی و بانوان بخشداری مرکزی پردیس، با همکاری بسیج و شوراهای اسلامی روستاها طرح زیر آسمان روضه را برای دیگر خواهران در ایام محرم برگزار می کند.

وی توضیح داد: این طرح علاوه برآماده سازی فضا و جایگاه و مهیاکردن امکانات برای برگزاری مراسم توسط هیئت ها، شامل بخش های دیگری از جمله آشنایی با زندگی شهدای روستایی، میز مشاوره سبک زندگی و بخش ویژه کودک جهت سرگرمی فرزندان مادران شرکت کننده در مراسم است.

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس گفت: طرح زیر آسمان روضه طی دهه دوم ماه محرم همه روزه در مسجد روستا با برگزاری حلقه های عزاداری، قرائت قرآن و زیارت عاشورا و بازگویی خاطرات بانو بستاک نویسنده کتاب های نعمت جان و حوض خون(همسر جانباز عابدی) و گفت وگوهای فرهنگی و عقیدتی پیرامون عاشورا و امام حسین(ع) برگزار می شود.

*برگزاری عزاداری به شیوه سیستانی‌های ساکن دربخش مرکزی پردیس

حیدری با بیان اینکه آیین های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در چهار روستای بخش مرکزی پردیس در حال برگزاری است، اظهار داشت: سیستانی‌های مقیم پردیس(باغکمش و اصطلک) در ماه محرم آداب و رسوم ویژه‌ای دارند و با نصب پرچم‌های سیاه و علم‌های ویژه عزاداری در حسینیه ،تشکیل دسته‌های عزاداری و برگزاری آیین‌های سوگواری عزاداری می‌کنند.

وی ادامه داد: نخل گردانی، طبق کشی، دسته‌های شاخسی واخسی، زارخاک، گِل مالی، بیل زنی بخشی از جلوه‌ها و مراسم‌های عزاداری است که مردم این خطه در روزها و شب‌های عزای سید و سالار شهیدان در شهرهای مختلف انجام می‌دهند.

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس گفت: در مراسم عزاداری حسینی سیستانی های مقیم پردیس(باغکمش) که با حضور مسولین شهرستان «چاووش عزا» با برپایی دسته‌عزاداری و مجلس عزا وشبیه خوانی ‌ برگزار کردند.

حیدری ادامه داد: با نگاهی به تاریخ عزاداری سنتی در بین سیستانی‌ها درهرکجا به برخی آیین‌های سنتی ازجمله شووی گردانی یا شبیه خوانی (نوعی تعزیه) و حمل خیمه‌گاه حسینی و شهدای کربلا بر می‌خوریم که در زمان‌های دور مرسوم بوده و در زمان حاضر نیز با برپا کردن تکیه‌ها آیین‌های تعزیه رونق بیشتری گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا