روایت دردناک از معیشت برخی دانش‌آموزان محروم در پردیس

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پردیس روایاتی تکان‌دهنده از مصرف 3 وعده نان خشک تا غیبت از کلاس درس برای تأمین معیشت برخی از دانش‌آوزان این منطقه را بیان کرد.

حسینعلی سلیمانی‌‌فر در آیین گل‌ریزان که در سالن اجتماعات شهرداری پردیس با حضور امام جمعه پردیس، فرماندار شهرستان پردیس، شهردار پردیس، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان، دیگر مسؤولان شهری و شهرستانی و جمعی از خیران منطقه برگزار شد، اظهار داشت: برنامه امروز تحت عنوان گل‌ریزان به‌منظور کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت این شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم هر سال در مهرماه با حضور مسؤولان شهری و شهرستانی و همچنین خیران برگزار می‌شود تا با جمع‌آوری کمک‌های این عزیزان مساعدتی به دانش‌آموزان محروم شود.

سلیمانی‌فر اضافه کرد: مجموعه آموزش و پرورش پردیس، دانش‌آموزان این شهرستان را به لحاظ توانایی مالی والدین به سه گروه برخوردار، نیمه‌برخوردار و محروم تقسیم‌بندی کرده‌اند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پردیس تصریح کرد: در این‌ بین، وضع گروه محروم گاه در شرایطی است که مسؤولان آموزش و پرورش شهرستان در حین بازدید تحمل مشاهده آن را ندارند که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان، کمک‌های خوبی به دانش‌آموزان ارائه شده است.

وی افزود: هرچند پرداختن به مقوله‌های آموزشی و پرورشی به‌عنوان وظیفه اصلی اداره آموزش و پرورش قلمداد می‌شود، اما این مجموعه می‌تواند در بحث وضع معیشت دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها نیز ورود پیدا کند، چراکه این مهم اغلب در قالب وضع جسمانی و روحی دانش‌آموزان حاضر بر سر کلاس درس قابل‌ رؤیت است.

نان خشک، قوت لایموت دانش‌آموز دختر

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پردیس با اشاره به مصادیقی از زندگی دشوار برخی دانش‌آموزان محروم منطقه اظهار داشت: طی یکی از بازدیدهای دوره‌ای از مدارس شهر و در مدرسه‌ای دخترانه حرکات یکی از دانش‌آموزان کمی غیرعادی به نظر می‌آمد، بنابراین جلسه‌ای خصوصی در پایان برنامه بازدید با او داشتم.

سلیمانی‌فر ادامه داد: پس از طرح پرسش‌هایی در خصوص امور آموزشی، از او پیرامون کم و کیف غذای مصرفی در وعده‌های روزانه پرسیدم که این دانش‌آموز در پاسخ گفت که در هر سه وعده نان خشک ‌تر شده در آب مصرف می‌کند و وقتی موضوع را از خواهر کوچک‌تر جویا شدم به همین پاسخ رسیدم.

وی اضافه کرد: پس از شنیدن وضع این دو دانش‌آموز، تصمیم بر بازدید از خانه و شرایط زندگی آن‌ها گرفته شد و با کمال تأسف با یک زندگی کاملاً دشوار و نامناسب مواجه شدیم که خانواده‌ای هفت‌نفره شامل پدر و مادری تقریباً 50 و 55 ساله و پنج فرزند دختر تنها از نان خشک و آب تغذیه می‌کنند.

ترک تحصیل برای اشتغال و تأمین معیشت خانواده

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پردیس افزود: همچنین گاه که از مدارس در خصوص افزایش غیبت مقطعی برخی دانش‌آموزان سؤال می‌شود، مدیران این مجموعه‌های آموزشی اشتغال آن‌ها در مراکز کار برای تأمین معیشت زندگی را به‌عنوان دلیل این موضوع مطرح می‌کنند.

سلیمانی‌فر ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزانی در شهرستان پردیس وجود دارند که ساعات عصر را به‌عنوان زمان حضور در کلاس تعیین می‌کنند تا طی روز مشغول کار و کسب درآمد باشند.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از اقدامات مدارس در برخی مناطق شهرستان پردیس، پیگیری تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده نسبت به سال گذشته است، چراکه دانش‌آموزانی بااستعداد و علاقه‌مندی بسیار به تحصیل وجود دارند که صرفاً به دلیل تنگناهای اقتصادی خانوار مجبور به ترک تحصیل می‌شوند که البته آموزش و پرورش برای بازگرداندن آن‌ها تلاش می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا