برنامه‌ریزی برای احیای خانه‌های هلال روستایی آموزش و مدیریت بحران در بخش مرکزی شهرستان پردیس

در پی اعلام اماده باش سیل و طوفان احتمالی نشست احیا خانه های هلال روستایی آموزش و مدیریت بحران در بخش مرکزی شهرستان پردیس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بخشداری مرکزی شهرستان پردیس، جلسه فوق العاده برنامه ریزی و مدیریت بحران بخش ‌مرکزی با دستور کار احیا خانه های هلال روستایی و آموزشهای داوطلبین با توجه به حوادث اخیر در خصوص سیل های پیش آمده و به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود توده بارشی و شدت بارش ها در منطقه به منظور اتخاذ تدابیر لازم و لزوم اموزش و بهره گیری از ظرفیت های داوطلبی به ویژه در روستاها به ریاست حیدری بخشدار پردیس، مهدور رییس اداره هلال احمر شهرستان ،قاسمی نماینده اداره بهداشت و دهیاران برگزار شد.

بخشدار پردیس با تاکید بر آماده باش کامل دهیاران و ادوات دهیاری جهت پیشگیری از حوادث احتمالی و فرماندهی کامل بر اساس سناریو بحران و حضور دهیاران در روستاها اظهار داشت: جهت امنیت و پیشگیری از حوادث ضمن بازدید و ارزیابی نقاط حادثه خیز آمادگی کامل را برای مواجه با ظرفیت های مردمی و هلال احمر داشته باشید‌ .

حیدری افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها و عبور آب با حجم نسبتاً بالا از مسیل‌ها و رودخانه‌ها، تدابیر و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز خطرات و خسارات احتمالی در روستاها اتخاذ شود.

وی ادامه داد: از ۴ روستای بخش پردیس باغکمش و اصطلک در سراشیبی و دارای مسیل و کرشت و واصفجان نیز مستعد اتفاقات هستند.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و عدم عبور آب از مسیرهای قدیم برخی از افراد با تصور بی‌خطر بودن اقدام به اتراق در حاشیه رودخانه و یا به حریم رود تجاوز کرده‌اند که این امر در هنگام بروز سیلاب، مخاطرات بسیاری را به همراه دارد که لازم است دهیاران با حضور میدانی اطلاعرسانی و محدودیت های مسیر را ایجاد و از تردد، توقف و اسکان خودداری نمایند.

وی ادامه داد: دهیاری های باغکمش ، کرشت ، اصطلک و واصفجان در حالت آماده باش قرار دارند تا در برابر هر حادثه احتمالی آمادگی مقابله وجود داشته باشد.

در ادامه حیدری ابعاد و جزئیات دستورالعمل و شیوه نامه راه اندازی و احیا خانه های هلال مورد بررسی تشریح قرار داد.

مهدور رییس هلال احمر شهرستان با اشاره به اینکه تمام فعالیت های خانه هلال،داوطلب محور و بر اساس ظرفیت های انسانی موجود در شهر و روستا انجام می گیرد،اظهار کرد: اعضای مستقر در خانه های هلال، سفیران هلال احمر در کشور هستند و خانه های هلال به شکل کاملا مردمی و داوطلبانه اداره می شوند.

وی افزود: از طریق آموزش در خانه های هلال می توان مردم منطقه به ویژه روستاها را در مواجهه با مخاطرات و بحران های احتمالی توانمند و با استفاده از توان مردم به خدمات داوطلبانه دسترسی پیدا کرد.

در خصوص موضوع درمانگاه روستای باغکمش نیز مقرر شد چنانچه پزشکان متقاضی به شبکه بهداشت پردیس داوطلب راه اندازی درمانگاه در روستای مذکور بودند اداره بهداشت و دهیاری ضمن همکاری و مساعدت ، در صورت امکان، فضای خانه بهداشت را جهت ارتقا به یک درمانگاه و داروخانه مجهز در اختیار قراردهند.

در این جلسه مقرر شد تا با توجه به داير بودن پايگاه هاي داوطلبي در روستاهاي مذكور و فعال بودن اين چهار روستا در زمينه خدمات داوطلبي و اختصاص فضاي دهياري جهت پايگاه داوطلبي ، همان پايگاه ها جهت گسترش فعاليت در زمينه واحدهاي جوانان، بانوان و آموزش و امداد در كنار فعاليت داوطلبي با مشارکت جمعیت هلال احمر شهرستان صورت پذیرد و دوره های ویژه کمک های اولیه در روستاها با توجه به برنامه زمان بندی برگزار گردد.

درپایان هریک از دهیاران به بیان نقطه نظرات و اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از خسارات سیل مطالبی را مطرح نمودند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا