قلمه‌زنی جدید نهال در گلخانه شهرداری پردیس + تصاویر

به همت واحد فضای سبز شهرداری پردیس، قلمه‌زنی جدید نهال در گلخانه شهرداری پردیس انجام شد.

به گزارش صبح پردیس، در این طرح نهال‌هایی که پیش‌ازاین قلمه‌زنی و تولیدشده بودند به‌تدریج به داخل گلدان‌ها منتقل و گیاهان جدید جایگزین شدند.

در حال حاضر شهرداری پردیس دارای یک قطعه گلخانه به مساحت 10 هزار مترمربع و شامل چهار سالن است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، تا پایان سال جاری بیش ۲۰۰ هزار قلمه شامل انواع گل رز، انواع شمشاد، ترون، پیروکانتا، شیرخشت، زرشک زینتی، یاس زرد، طاووسی، پاپیتال، پیچ امین‌الدوله و …. تولید می‌شود.

پوشش‌های گیاهی تولیدشده برای غرس در نقاط مختلف شهر شامل میادین، بلوارها، لچکی‌ها، رمپ و لوپ‌ها، بوستان‌ها و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روش قلمه زدن دربیانی ساده ازدیاد غیرجنسی گیاهان نامیده می‌شود که در آن قلمه به‌عنوان قسمتی از گیاه که معمولاً حاوی جوانه قلمداد می‌شود بعد از جدا کردن از پایه، در محیط کشت ریشه‌دار می‌شود.

گیاهان تولیدشده از طریق قلمه گیری شبیه پایه مادر و شبیه یکدیگر بوده و در آنها تفرقه صفات ایجاد نمی‌شود.

در این روش برای تکثیر گیاهان که برحسب نوع گیاه و استعداد ریشه‌زایی می‌تواند ساده باشد و یا برعکس نتیجه‌گیری از آن و یا ریشه‌دار کردن قلمه‌ها جز در شرایط استثنایی مثلاً استفاده از برخی هورمون‌ها مقدور نخواهد بود.

به‌طور کلی استعداد ریشه‌زایی از گونه‌ای به گونه دیگر فرق می‌کند و عوامل مؤثر در قلمه‌زنی به شاخص‌هایی نظیر زمان برداشت قلمه، سن گیاه، شرایط محیطی، رعایت نکات بهداشتی و … وابسته است.

از جمله روش‌های مختلف قلمه‌زنی می‌توان به‌صورت‌های خشبی (چوبی)، نیمه‌خشبی و علفی (سبز)، قلمه برگ و قلمه ریشه اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا