پدافند غیرعامل زیستی در شهرستان پردیس برگزار شد

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: رعایت اصول پدافند غیر عامل فرصتی برای کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی و ارتقا آستانه تحمل خطر پذیری منطقه در مقابله با تهدیدات زیستی است که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از ایرنا، محمد قریشی در حاشیه برگزاری پدافند غیر عامل زیستی در یک دامداری واقع در روستای طاهر آباد بومهن اظهار داشت: مانور پدافند غیر عامل با موضوع آلودگی غذای دام و آموزش اقداماتی که دامداران باید در مواجهه با بیماری دام پس از مصرف غذای آلوده انجام بدهند با هدف کاهش تلفات دامی در این دامداری برگزار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در خوراک آلوده دام احتمال وجود قارچ و آفلوتوکسین وجود دارد، توضیح داد: آلودگی سهوی و یا عمدی خوراک دام منجر به ایجاد ناراحتی های گوارشی در دام می شود و در این مانور نحوه کمک گرفتن دامداران از کارشناسان برای رفع مشکل آموزش داده شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی از برگزاری دوره آموزش پدافند غیر عامل آگروتروریسم در حوزه دام و طیور و زنبور عسل و حفظ ذخایر و تنوع ژنتیکی دام خبرداد و اظهار داشت: دوره آموزشی مقابله با پدافند غیر عامل و اگروتروریسم «تروریسم کشاورزی»در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پردیس و با حضور دامداران و زنبورداران شهرستان برگزار شد .

قریشی ادامه داد: شناسایی تهدید های بالقوه‌ای که محصولات دامی و صنایع وابسته را به خطر انداخته و موجب از بین رفتن امنیت غذایی جامعه می‌شود از یک سو و تهدید های عمدی که در قالب بیوتروریسم و اگروتروریستم اتفاق می‌افتد، موجب بروز چالش و یا بحران در صنعت دامپروری و زنبورداری می‌شود.

وی افزود تهدید بانک‌های ژنی ذخایر ژنتیکی دام و طیور، تهدید انقراض نژادهای دام و طیور، آلوده سازی دام‌ها به بیماری‌های مختلف ویروسی و تهدید ناشی از اثرات جانبی باقی مانده‌های دارویی در تغذیه دام و طیوربخشی از تهدیدها در حوزه دامپروری است و آموزش مقابله با این موارد برای حفظ سرمایه های ملی ضرورت دارد.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان پردیس گفت: مانور جهادی سراسری مقابله با افت کش های تقلبی و غیر مجاز را در راستای افزایش کیفیت و ضریب اطمینان شبکه توزیع آفت کش های شیمیایی، با حضور اکیپ بازرسی نمایندگان تعزیرات،صنعت و معدن، پلیس اماکن، حفظ نباتات، حراست و تنظیم بازار برگزار شد.

قریشی افزود: در طی برگزاری مانور ؛بررسی فاکتور خرید و فروش، رصد سموم تقلبی و قاچاق، بررسی تاریخ انقضا سموم، پروانه بهره برداری، تقلب در فروش آفت کشهای شیمیایی و برخورد قانونی با تخلفاتی مانند؛گرانفروشی، احتکار ،فروش آفت کش غیر مجاز قاچاق و تقلبی انجام شد.

وی با اشاره به موضوع حملات بیولوژیک در جامعه جهانی و نقش موثر و اهمیت دامپزشکی در موضوع پدافند غیر عامل به ویژه پدافند زیستی ، توضیح داد: وظایف و ماموریت‌های دامپزشکی به‌دلیل اینکه باید واکنش سریع در مقابل بیماری‌ها داشته باشد، ارتباط تنگاتنگی با مباحث پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی گفت: فعالیت‌های هماهنگ جهاد کشاورزی و دامپزشکی در حوزه اقدامات نظارتی، بیماریابی به ویژه در زمینه بیماری‌های نوپدید و بازپدید همگی در راستای پدافند غیر عامل تعریف می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا