آبفای استان تهران:

تهران بیشتر از این توان بارگذاری جمعیت در حوزه آب را ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تهران به هیچ وجه توان بارگذاری جمعیتی بیشتر از جمعیت فعلی را نسبت به میزان آبی که در دسترس است ندارد و سیاستگذاران باید در این خصوص تدبیر کنند؛ هم‌اکنون در استان تهران به ازای هر نفر در روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود که این میزان بسیار زیادی است.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از خبرگزاری فارس، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ظهر امروز در نشست رسانه‌ای واقع در شرکت آبفای استان اظهار کرد: امسال حجم ذخایر سدهای تهران نسبت به سال گذشته کمتر شده و به همین دلیل ما در سال پیش رو باید از منابع زیر زمینی تامین آب را جبران کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر از طریق ۷۲۰ حلقه چاه در شهر تهران و ۱۶۲۳ حلقه در استان تهران آب را از منابع زیر زمینی دریافت می‌کنیم، در فصول سرد ۵۵ درصد ما از منابع زیر زمینی بهره می‌بریم و ۴۵ درصد از منابع سطحی و در فصول گرم این نسبت برعکس می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران سالانه 162 میلیون مترمکعب فرار آب از سد لار داریم، گفت: اگر منابع طرح علاج‌بخشی سد لار تأمین شود، تا دو سال آینده می‌توان از فرار این میزان آب جلوگیری کرد و این حجم قابل توجه را به منابع آبی تهران اضافه کرد.

اردکانی افزود: تخصیص شهرهای شرق استان تهران از منابع سطحی لار و لتیان ۳۰ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت آب می‌شود.

وی در خصوص رینگ پیرامونی قمر بنی‌هاشم گفت: رینگی به نام رینگ قمر بنی‌هاشم به طول ۱۷۰ کیلومتر در حال ساخت است که ۱۲۰ کیلومتر آن را اجرا کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیان داشت: رینگ پیرامونی قمر بنی‌هاشم امکان جابه‌جایی آب بین تصفیه‌خانه‌های ۷ گانه شهر تهران را میسر می‌کند که با اجرای کامل این طرح کیفیت آب در شهر تهران از نظر گوارایی به یک حالت متعادلی می‌رسد.

273 مخزن اضطراری آب در شهر تهران ساخته می‌شود

اردکانی ابراز کرد: یکی از طرح‌های دیگر ساخت ۳۷۴ مخزن اضطراری در شهر تهران است که از این تعداد ۱۰۱ مخزن ساخته شده و مابقی امسال ساخته می‌شود.

وی در خصوص این سدها گفت: این مخازن می‌توانند ۱۰۰ متر مکعب آب ذخیره کنند که ذخیرسازی آن برای حالت اضطرار مانند وقوع زلزله است تا آن مواقع امکان برداشت آب از مخازن فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: استان تهران پنجمین استان خشک کشور در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ است که بر همین اساس ناگزیر بر اجرای اقداماتی در حوزه مدیریت مصرف آب بودیم که بر اساس یک مصوبه کلیه دستگاه و وزارتخانه‌های مستقر در شهر و استان تهران موظف شدند مصرف آب خود را ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند.

اخطار به 5 وزارتخانه پرمصرف

اردکانی افزود: دستگاه‌های زیرمجموعه حوزه وزارتی ۵ وزارتخانه مصوبه کاهش 25 درصدی مصرف آب را رعایت نکردند و مصرفشان بیشتر از سال گذشته شد لذا اخطارهای لازم به آنان داده شد که در صورت تکرار، اسامی آنها رسانه‌ای و انشعاب آب آن مجموعه را برای مدتی قطع می‌کنیم تا نسبت به اجرای این مصوبه اهتمام داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف آب به صورت ماهیانه برای یک انشعاب در شهر تهران ۱۴ متر مکعب در ماه است، مشترکانی که تا ۱۴ متر مکعب آب مصرف می‌کنند، مشترک خوش مصرف، مشترکانی که از ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی دو برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند، مشترکان پرمصرف و مشترکانی که بیشتر از دو برابر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، مشترک بدمصرف به حساب می‌آیند.

وجود ۲۲ هزار مشترک بد مصرف در تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: ۲۲ هزار و ۱۹۲ مشترک بد مصرف داشتیم که به آنان اخطارهای لازم داده و آب مصرفی آنها به صورت موقت قطع شد.

اردکانی همچنین گفت: ۳۴۹۱ مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها شناسایی شده و با دریافت اخطار موظف شدند که مخازنی در مجموعه‌های خود تعبیه تا بتوانند ۴۸ ساعت آب را ذخیره کنند.

کاهش 4 درصدی مصرف در سه ماه اول امسال در مقایسه با سال قبل

وی در خصوص میزان مصرف آب در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز بیان کرد: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ مصرف آب در شهرتهران در مقایسه با سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ علی رغم اینکه ۲ درصد به تعداد مشترکان اضافه شده، ۴ درصد کاهش مصرف داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین گفت که استان تهران ۱۴ هزار و ۱۲۹ کیلومتر طرح فاضلاب لازم دارد که ۹ هزار و ۴۱۳ کیلومتر آن معادل ۶۷ درصد اجرا شده و از این میزان ۸ هزار کیلومتر اب مربوط به شهر تهران است.

اردکانی افزود: در حوزه تصفیه خانه فاضلاب هم باید یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون متر مکعب ظرفیت تصفیه خانه‌های خود را برای تصفیه فاضلاب و تولید پساب در نظر بگیریم که در حال حاضر ۵۴۵ میلیون متر مکعب در این‌باره در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در استان تهران ۴۵۲ میلیون مترمکعب ظرفیت پساب داریم که از این ظرفیت می‌توان در صنعت و کشاورزی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین تاکید کرد که از فاضلابی که برای محیط زیست انسانی کاملا مخرب است، می‌توان استفاده‌هایی را داشت. یکی از استفاده‌ها، تولید پساب برای بخش صنعت و کشاورزی است، استفاده دیگر، تولید کود می‌باشد.

اردکانی در خصوص تولید برق از تصفیه خانه فاضلاب بیان کرد: در حال حاضر ۶۴ هزار مگابات ساعت در سال برق از محل بیوگاز تصفیه خانه فاضلاب تولید می‌شود.

ماجرای قطعی آب تهران چه بود؟

وی در خصوص مسدود شدن سد امیرکبیر و قطعی و ایجاد افت فشار آب در برخی مناطق پایتخت ابراز کرد: در شبانگاه ۱۸ خرداد ۴۲ میلی‌متر بارش باران به صورت نقطه‌ای در اطراف سد کرج رخ داد که منجر به ورود حدود یک میلیون تن واریزه‌هایی از جنس توده‌های عظیم سنگ به سد کرج شد؛ این اتفاق نادر پس از ۶۳ سال که از تاسیس سد کرج می‌گذرد رخ داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان آنکه سد کرج ۲۵ درصد یا یک چهارم آب شرب ابرشهر تهران را تامین می‌کند، گفت: کارشناسان در ساعات اولیه برآورد کردند که هفته‌ها طول خواهد کشید تا این مسیر باز شود اما با یک کار کارشناسی و مجاهدانه به سمت باز کردن مسیر حرکت شد.

اردکانی افزود: در مدت مسدود بودن سد کرج ناگزیر بودیم ۳ هزار لیتر برثانیه کمبود آب در شهر تهران را به مدت ۷ روز مدیریت کنیم که این کار بسیار سختی بود، ولی با اقداماتی که انجام شد تاثیر ۲۵ درصدی مختل شدن سد کرج به ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

وی گفت: با باز شدن مسیر پس از ۴ روز به دلیل سیلابی بودن مسیر، کدورت آب بسیار بالا بود به همین دلیل امکان تصفیه آب وجود نداشت که پس از مدتی توانستیم کدورت آب را به حد استاندارد لازم برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: بعد از ۷ روز وضعیت آب شرب تهران به شرایط ثبات رسید اما این ثبات به آن معنا نبود که وضعیت آب برای همه مشترکان باثبات شود، زیرا به دلیل تجهیز شبکه آب به شبکه اضطرار، گرفتگی‌هایی در کنتور و شیرخط‌ها رخ داده بود که ناگزیر بایستی مشترکان به ما اطلاع می‌دادند تا ما برای رفع گرفتگی اقدام می‌کردیم.

وضعیت آب تهران، عادی است

اردکانی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط آب کاملا عادی است و افت فشار هم نداریم، اگر در حال حاضر مشترکی افت فشار دارد با ما تماس بگیرید تا نسبت به رفع مشکل اقدام کنیم.

مصرف روزانه 250 لیتر آب توسط هر پایتخت‌نشین

وی در ادامه تاکید کرد: تهران به هیچ وجه توان بارگذاری جمعیتی بیشتر از جمعیت فعلی را نسبت به میزان آبی که در دسترس است ندارد و سیاستگذاران باید در این خصوص تجدید نظر کنند؛ هم‌اکنون در استان تهران به ازای هر نفر در روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود که این میزان بسیار زیادی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در استان تهران سالی یک میلیارد و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب توزیع می‌شود که از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب فقط در شهر تهران توزیع می‌شود.

اردکانی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته منابع آبی در دسترس ما به مراتب کمتر می‌باشد لذا خواهش ما از مردم آن است که مصرف خود را کاهش دهند؛ سالیانه به صورت عادی بین ۲ تا ۲.۵ درصد به مشترکان در سطح استان تهران اضافه می‌شود ولی باید در نظر گرفت تهران توان بارگذاری جمعیت بیش از جمعیت فعلی در حوزه آب را ندارد.

وی ضمن هشدار به ادارات پرمصرف در زمینه مصرف آب، تاکید کرد: اگر بتوانم، و بند قانونی آن را پیدا کنم که تا به حال پیدا نکرده ام، هر اداره کلی که مصرف آب خود را نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش ندهد، به صورت موقت آب خانه مدیرکل آن اداره را قطع خواهم کرد، زیرا اگر آب ادارات به صورت موقت قطع شود، ارباب رجوع و مردم مراجعه کننده تحت تاثیر قرار می‌گیرند که گناهی ندارند، در صورتی که مدیر آن اداره همت به خرج نداده تا مصرف آب را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: در حوزه فاضلاب در شهر تهران برنامه داریم که ۷۵ هزار مشترک جدید را به مشترکان قبلی اضافه کنیم و در استان تهران ۱۰۰ هزار متشرک جدید اضافه می‌شود.

اردکانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با نحوه پیشگیری از حوادث بحران‌زا در زمینه آب در سطح استان تهران، گفت: برای جلوگیری از قطعی یا افت فشار آب در مواقع بحرانی باید مسیرهای موازی برای تامین آب ایجاد شود، وقتی که ما یک مسیر واحد برای تأمین آب در شهر داریم و آن مسیر دچار بحران می‌شود، طبیعتا شهر را با نوسان مواجه می‌کند، هم‌اکنون در وزارت نیرو طرح خط دوم جایگزین طالقان در حال اجرا شدن است که درصورت تکمیل آن طرح به مشکلات این‌چنینی برنخواهیم خورد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در رابطه با موضوع ذخایر سدهای آبی تهران، گفت: ذخایر سدها نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوبی ندارد؛ ذخایر آنان ۴۰ میلیون مترمکعب کمتر از سال گذشته است، ولی در کل مشکل خاصی از لحاظ تامین آب نداریم و شهروندان تهرانی هیچ نگرانی نداشته باشند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا