مانور پدافند غیرعامل با محوریت بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در شهرستان پردیس/ بیش از 2500 رأس دام سنگین در شهرستان پردیس وجود دارد

مانور پدافند غیرعامل با محوریت بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در شهرستان پردیس برگزار شد.

به گزارش صبح پردیس، عباس اکبری شریف معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حاشیه برگزاری مانور پدافند غیرعامل با محوریت بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، پلاک‌کوبی و تعیین هویت دام‌ها را اقدامی ضروری برای کمک بیشتر به دامداران و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها دانست.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه مانورهایی از این قبیل برای آگاهی بخشی و ارتقاء سطح اطلاعات دام‌پروران، افزایش هماهنگی و هم‌پوشانی دستگاه‌های متولی، تبادل تجربه، بهبود عملکرد در شرایط بحرانی و بررسی مشکلات موجود برگزار می‌شود، افزود: اطلاع‌رسانی بهتر در حوزه بهداشت دام ضروری است زیرا جمعیت کثیری از عشایر امکان حضور در این مانورها و دوره‌های آموزشی را ندارند و باید راه‌های پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها برای این قشر نیز تبیین شود.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه وجود دام‌های پلاک نشده را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اداره جهاد کشاورزی و یک عامل خطرآفرین برای انتقال بیماری‌ها دانست و تصریح کرد: پلاک‌کوبی و تعیین هویت دام‌ها اقدامی ضروری برای کمک بیشتر به دامداران و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و در نتیجه سلامت و امنیت غذایی مردم است زیرا سلامت محصولاتی که از دامداری‌ها خارج می‌شود به طور مستقیم بر سلامت مردم تأثیر دارد.

اکبری شریف تصریح کرد: رعایت الزامات زیست‌محیطی و دستورالعمل‌های مربوط به واکسیناسیون دام‌ها به طور دقیق و مستمر توسط کارشناسان رصد می‌شود تا محصولی ایمن، با کیفیت و سلامت به بازار عرضه شود و برای افزایش آمادگی دستگاه‌های متولی در مقابله با بیماری‌های واگیردار در گله، دام‌پروری و استان نیز برگزاری مانورهایی ازاین‌دست بسیار مؤثر و کمک‌کننده است.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد ذبح انواع دام سبک و سنگین را در جایگاه‌های بهداشتی و زیر نظر دامپزشکان انجام دهند، در زمان خرد کردن گوشت نیز حتماً از دستکش استفاده کنند و گوشت تازه را برای ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار دهند تا در صورت وجود عامل بیماری تب کریمه کنگو، این عامل از بین برود.

*بیش از دو هزار و 500 رأس دام سنگین در شهرستان پردیس وجود دارد

همچنین جواد عابدی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس نیز در حاشیه این مانور با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 رأس دام سنگین در شهرستان وجود دارد، گفت: به دلیل اقلیم کوهستانی شهرستان، تعداد دام سبک بیشتر از دام سنگین است و دام‌پروان شهرستان از نظر تأمین علوفه، داروهای موردنیاز و تسهیلات بانکی موردحمایت اداره جهاد کشاورزی شهرستان هستند.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی که در پدافند غیرعامل نیز به آن توجه شده از اهداف برگزاری این مانور است و طی آن علاوه بر افزایش توانمندی دستگاه‌های متولی، آموزش‌های لازم نیز پیرامون نحوه انجام بازدیدهای دوره‌ای، واکسیناسیون، حفظ سلامت گله و عواقب بروز و شیوع بیماری‌ها برای دامداران تشریح می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس در ادامه با تأکید بر اینکه آلودگی‌های دام به‌صورت عمد یا سهو، سلامت انسان در استفاده از لبنیات و مواد گوشتی را به مخاطره می‌اندازد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت دوره‌ای و بر اساس نوع بیماری و نوع دام، برگزاری مانورهای ازاین‌دست را در برنامه دارد.

عابدی بیان کرد: در شهرستان پردیس نیز با همکاری بسیار خوب این اداره با ادارات دامپزشکی، محیط‌زیست، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و درمان و با حمایت فرمانداری پردیس و مشارکت یکی از دامداران منطقه، مانور پدافندی در حوزه بیماری‌ها مشترک میان انسان و دام با موفقیت برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا