دستگاهی برای رفع معضل خاموشی برق؛

رونمایی از دستگاه مدیریت هوشمند منابع انرژی در پارک فناوری پردیس

دستگاه مدیریت هوشمند منابع انرژی در پارک فناوری پردیس با حضور قادری معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

به گزارش صبح پردیس، یکی از معضلاتی که لوازم برقی حساس را تهدید می‌کند قطع و نوسانات برق است که در اکثر مواقع با خسارت و حوادثی همراه می‌باشد و از همین رو پارک فناوری پردیس همواره با حمایت از نخبگان و پژوهشگران در این حوزه، در رفع نیازهای صنعت برق کشور کوشیده است.

اسماعیل قادری رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به تکنولوژی به کار گرفته‌شده در این دستگاه، اظهار کرد: با تحولات صورت گرفته و دانش به‌کاررفته در این زمینه می‌توان علاوه بر فروش انرژی خورشیدی، در هنگام قطع برق از منابع تولید انرژی جایگزین نیز استفاده کرد.

وی با اشاره حمایت‌های صورت گرفته در این زمینه افزود: بحث گذر از انرژی‌های فسیلی بحث مهمی است که همواره به آن توجه داشته‌ایم و پارک فناوری پردیس نیز در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته است؛ ولی باوجود تمام تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته ما همچنان در ابتدای راه هستیم و باید بیشتر به بحث سولار و استفاده از انرژی‌ها خورشیدی بپردازیم و به تجهیزات تست انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر بیشتر توجه کنیم و تمام این مباحث و موضوعات، زمینه‌هایی است برای به وجود آمدن شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های جدید در کشور البته خواست دولت نیز این است که شرکت‌ها در این موضوع بیشتر تمرکز کنند.

 رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه هوشمند مدیریت انرژی باید عمومی شود و زمینه‌ای فراهم شود تا تمام خانوارها، مراکز تجاری و صنعتی بتوانند از این دستگاه استفاده کنند، ما در معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و همکاران ما در پارک فناوری پردیس از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه حمایت می‌کنند، همچنین باید نگاه ورود فناوری به کشور را نیز توسعه بدهیم و از موهبت انرژی‌های پاک که در اختیار ما قرار داده‌شده، به بهترین نحو استفاده کنیم.

قادری بیان کرد: باید تلاش کنیم که این فناوری را بومی‌سازی کنیم و از آن به‌صورت بهینه استفاده کنیم. ما خیلی خوشحالیم که شرکت تاتماکو با مدیریت دکتر اصلیان هم‌اکنون در این زمینه شروع به فعالیت کرده است و از ظرفیت‌های توسعه فناوری که کشور در اختیار آن‌ها گذاشته است، استفاده می‌کند و ما امیدواریم که روزبه‌روز شاهد رسوخ فناوری در کشور باشیم و تمام این‌ها مواردی که به پیشرفت کشور و اقتصاد ملی کمک می‌کند.

دکتر افشین اصلیان مخترع و مدیرعامل شرکت تاتماکو، دانش‌آموخته دانشگاه مالایا مالزی است و در مقطعی به‌عنوان سرباز وطن در جنگ تحمیلی نیز حضورداشته، در سال 71 شرکت نوین طرح را افتتاح و بیش از 40 قطعه از نیازهای صنعت خودروسازی را مرتفع نموده است و از سال 87 برای رسیدن به آرزوهای خود و کسب علم به کشور مالزی مهاجرت و از ابتدای سال 96 با کوله باری از تجربه به ایران بازگشت و با حمایت‌های پارک فناوری پردیس موفق به اختراع دستگاه مدیریت هوشمند منابع انرژی شد.

*درباره دستگاهی که اختراع‌شده، توضیحی ارائه بفرمایید؟

دستگاه مدیریت هوشمند انرژی دستگاهی است که انواع انرژی خورشیدی، ژنراتور، شبکه برق و … را مدیریت می‌کند و موجب می‌شود خانوارها و مراکز تولیدی کمترین هزینه را بابت برق پرداخت کنند و از طرفی هزینه‌های برق را با مدیریت تولید و توزیع انرژی در کشور کاهش می‌دهد.

این دستگاه برافزایش برق خانگی، تجاری و صنعتی چه تأثیری می‌گذارد؟

خانوارها، مراکز تجاری و صنعتی برای تهیه، حفظ و نگهداری هرکدام از منابع برقی، باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند، به‌طور مثال اگر خانواده‌ای دارای ژنراتور باشد و مدام از این دستگاه استفاده کند، مسلماً این دستگاه خیلی زود مستهلک می‌شود و همچنین هزینه زیادی برای تهیه سوخت دستگاه پرداخت می‌شود، سیستم خورشیدی نیز به همین صورت است و این دستگاه نیز سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد، برق شبکه‌ای هم باوجود ارزان بودن، ظرفیت محدود و کمی دارد و استفاده از باطری در جهت تأمین برق نیز به‌صرفه نیست، به همین جهت به مراکزی که دارای این چهار منبع تولید برق هستند، توصیه می‌کنیم که از دستگاه مدیریت هوشمند انرژی استفاده کنند. این دستگاه زمانی که برق شبکه وجود داشته باشد، به سایر منابع دستور می‌دهد که از آن‌ها استفاده نشود و هم‌زمان به سیستم خورشیدی این فرمان را می‌دهد که برق را به شبکه بفروشد، این فروش برق درآمد خوبی رو نصیب افراد می‌کند.

این محصول نمونه داخلی یا خارجی دارد؟

نمونه داخلی یا خارجی با این شیوه عملکرد وجود ندارد. در کشورهای دیگر (آلمان و آمریکا) سیستم‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن برق تولیدشده توسط منابع دیگر را بفروشید، اما در هیچ کجای دنیا دستگاهی برای مدیریت هوشمند انرژی وجود ندارد.

استفاده از این دستگاه چه مزایایی به همراه دارد؟

یکی از مزایای این دستگاه علاوه بر کاهش میزان قطعی برق و استفاده بهینه از منابع برقی، جلوگیری از نوسانات برقی است، کاهش میزان مصرف باطری نسبت به یک سیستم معمولی یکی از خصوصیات ویژه این دستگاه است.

چه افرادی بیشتر از این دستگاه بیشتر استقبال می‌کنند؟

مشتریان بالقوه این دستگاه در مرحله اول کسانی‌اند که در زمان قطع برق حتی اگر به‌اندازه یک‌لحظه باشد برای آن‌ها خطرساز می‌شود، به‌طور مثال مراکز پزشکی، تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌های دندانپزشکی و … که به برق نیاز اساسی دارند همچنین این دستگاه برای آسانسورهای ساختمان‌های بلند و مجتمع‌ها نیز اساسی و ضروری است، این دستگاه می‌تواند با استفاده از برق خورشیدی و مدیریت انرژی، جلوی توقف آسانسور را بگیرد.

از این دستگاه، چند نمونه تولید کرده‌اید و چه برنامه‌ای برای تولید انبوه آن دارید؟

از این دستگاه تاکنون دو نمونه تولید کردیم که یکی را برای چند ماه در یک کلینیک دندانپزشکی مورداستفاده قراردادیم و از دیگری برای تأمین برق مصرفی یک خانواده استفاده کردیم. مقدمات تولید انبوه این دستگاه تدارک دیده‌شده است، همچنین این دستگاه از قابلیت صادراتی خوبی برخوردار است؛ چون کشورهای همسایه ما نیز همانند ایران مشکل نوسانات و قطعی برق را دارند، در کشورهای آسیای میانه معضل قطعی برق، یک معضل اصلی به‌حساب می‌آید.

هدفتان از وارد شدن به پارک فناوری پردیس چه بوده است و این پارک چه کمکی تاکنون به شما کرده است؟

من از سوی بنیاد ملی نخبگان به این پارک معرفی شدم و خوشحالم که پس از تحصیل به ایران برگشتم و حاصل زحمات هفت ساله خودم را به کشورم برگرداندم؛ اما در این میان حمایت‌های پارک به‌خصوص معاونت علمی‌وفناوری در اختراع این دستگاه بسیار راه گشا و مؤثر بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا