گام بلند محققان جوانان ایران بومی سازی تولید مواد حد واسط پلیمری در کشور

گروهی از پژوهشگران جوان کشورمان در پارک فناوری پردیس حوزه پلیمر موفق به تولید بیش از 50 نوع محصول در زمینه مواد شیمیایی حد واسط شدند که تکنولوژی آن در اختیار تنها 10 تولید کننده در جهان است.

به گزارش صبح پردیس،دکتر دایمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فناور زیست بسپار گفت: سنتز این مواد بسیار زمانبر است و از طرفی واردات آن‌ها هزینه زیادی را به دنبال دارد؛ به همین دلیل ما مواد را آماده کرده و در اختیار پژوهشگران داخلی قرار می‌دهیم.

وی افزود:  بسیاری از این محصولات نخستین بار  در کشور در واحد فناور ژرف اندیشان فناور زیست بسپار و با تلاش تیم تحقیق و توسعه توانمند و متخصص که از دانش آموخته‌های بهترین دانشگاه‌های کشور هستند، ساخته شده و گواهی ثبت اختراع دارد.

دائمی ادامه داد: از این رو با تکیه به توانمندی نیروی متخصص داخلی این مواد را در داخل کشور تولید کردیم. در حال حاضر توانسته‌ایم بیش از ۵۰ محصول شیمیایی را با برند ملی و با کیفیت مطلوب تولید کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

به گفته وی، ژلاتین متاکریلات نمونه‌ای از این محصولات است که به عنوان داربست برای نگهداری سلول استفاده می‌شود. واردات آن به کشور هزینه بالایی داشت و از سویی با توجه به تحریم­ها همین واردات با هزینه بالا هم با مشکل مواجه بود. پس تولید آن را آغاز کردیم و اکنون این ماده را با کیفیتی مشابه و قیمتی بسیار کمتر تولید می‌کنیم. این زیست‌پلیمر، به دلیل داشتن بخش‌های چسبندگی سلول، در علم مهندسی بافت و پزشکی بازساختی برای ساخت داربست‌های پوستی بسیار مورد توجه است.
دائمی از آلژینات سولفات و آلژینات اکسید به عنوان دو ماده مهم تولیدی دیگر این مجموعه نام برد و بیان کرد: این دو محصول نیز در دو خلوص آزمایشگاهی و مناسب برای کشت سلول تولید می‌شود. آلژینات سولفات به عنوان ماده‌ای که موجب تحول در حوزه مهندسی بافت غضروف می‌شود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. همچنین در مهندسی بافت رگ و عصب نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد.
به گفته وی، تولید بستر‌های پلیمری به عنوان زخم­پوش، خالص­‌سازی مواد اولیه و تبدیل آن‌ها به موادی قابل استفاده برای کاربرد‌های پزشکی و درمانی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه دانش‌­بنیان است.

به گفته وی، به عنوان بخشی از فعالیت‌ها در این شرکت محصولات تجهیزات پزشکی شامل زخم پوش‌های پلیمری و پانسمان پیشرفته تولید می‌شود که دانش فنی ساخت آن‌ها بومی سازی شده و در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد.
دائمی بیان کرد: این محصولات آزمون‌های حیوانی را پشت سر گذاشته اند و باید تاییدیه‌های لازم را از مراجع ذی صلاح کسب کنند و سپس وارد فاز بالینی شوند. دریافت تایید‌ها برای این محصولات بسیار گران است و ما به عنوان یک واحد فناور جوان در حال جذب سرمایه برای پرداخت این هزینه‌ها هستیم؛ ضمن اینکه بعد از اخذ تایید‌ها باید تست بالینی در مراکز درمانی انجام شود.

انتهای خبر /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا