واحدهای صنایع پیشرفته دانش بنیان در پارک فناوری پردیس مستقر می‌شوند

مدیر کل ارزیابی و نظارت واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: بر اساس آخرین مصوبات هیات وزیران مقرر شد تا واحدهای صنایع پیشرفته دانش بنیان تا رده (۳) زیست محیطی در پارک فناوری پردیس مستقر شوند.

به گزارش صبح پردیس، به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن علی اکبریان گفت: این مصوبه به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و به استناد اصل یکصدو سی هشتم قانون اساسی به تصویب رسید و استقرار واحدهای متقاضی تا رده (۳) زیست محیطی بر اساس ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش بنیان در پارک فناوری و پارک فناوری سلامت پردیس مجاز شده است.

وی ادامه داد: این مصوبه که تنها در پارک فناوری پردیس اجرایی شده، مجوز افزایش تولید را به شرکت‌های مستقر در پارک را داده است.

مدیرکل ارزیابی و نظارت واحدهای فناور پارک فناوری پردیس با اشاره به مزایای رفع محدویت تا رده (۳) زیست محیطی در مجموعه پارک فناوری و پارک سلامت پردیس، خاطر نشان کرد: توان رقابت شرکت‌های دانش بنیان داخلی را برای رقابت با کالاهای وارداتی مشابه با این مصوبه افزایش یافته است.

علی اکبریان افزود: پیش از این بسیاری از شرکت‌های حوزه صنایع پیشرفته، بدون آلایندگی زیست محیطی به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی حضور قوی در بازار نداشتند.

وی ادامه داد: رفع این محدودیت امکان حضور فعال شرکت‌های صنایع پیشرفته را در بازار فراهم کرد تا با دریافت تسهیلات، نیاز کشور را در مورد محصولات خود بر طرف کنند.

مدیرکل ارزیابی و نظارت واحدهای فناور پارک فناوری پردیس با اشاره به ارتباط این مجموعه با دانشگاه آزاد پردیس، اظهار داشت: برخی از متخصصان پارک به عنوان استاد در دانشگاه آزاد تدریس دارند و چند پروژه تحقیقاتی بین مجموعه شرکت های پارک و دانشگاه تعریف شده است.

علی اکبریان گفت: با امضای تفاهم نامه بین معاونت علمی پارک و دانشگاه ، ظرفیت همکاری بین دانشگاه و پارک افزایش پیدا کرده و در طرح کلانی که برای ناحیه نوآوری پردیس در نظر گرفته شده مجموعه دانشگاه آزاد پردیس به عنوان فاز دانشگاهی ناحیه تعیین شده است.

وی با بیان ارتباط نواحی صنعتی شهرستان با پارک فناوری، خاطر نشان کرد: واحد تحقیق و توسعه بسیاری از شرکت‌های صنعتی شهرستان پردیس در پارک مستقر هستند و برخی از صنایع فعال در منطقه مکمل فعالیت شرکت‌های پارک هستند.

مدیرکل ارزیابی و نظارت واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: تولیدات پارک‌های فناوری سفارشی و “های تک” هستند و امکان دایر کردن سوله و یا خط تولید در پارک وجود ندارد و تولید صنعتی آنها در سوله و یا خط تولید خارج از پارک اجرایی می شود.

علی اکبریان ادامه داد: واحدهای صنعتی از پارک منقطع نیستند و در پروژه‌های مشترک شاهد تعامل مشترک تجربیات صنعتگران و دانش متخصصین شرکت های فناور هستیم.

وی گفت: مرکز رشد پارک از جوانانی که علاقمند هستند تا با ایده فناورانه وارد بازار کسب و کار بشوند برای ایجاد کسب و کار مبتنی بر ایده فناورانه حمایت می‌کند.

مدیر کل ارزیابی و نظارت واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: مرکز رشد پارک هر سال برای پذیرش تیم های جوان و مستعد با اولویت پذیرش جوانان بومی شهرستان پردیس ۳ الی ۴ بار فراخوان می دهد.

علی اکبریان گفت: فضای کار اشتراکی یک پله قبل از مرکز رشد است و بعد از ماه مبارک رمضان با ظرفیت اشتغال ۲۰۰ نفر افتتاح رسمی شده و به بهره برداری خواهد رسید.

علی اکبریان ادامه داد: در این طرح، افراد با حضور در تیم ها و فضای کاری مشترک با اجاره روزانه و یا ماهانه یک صندلی و یا یک میز جایگاهی برای ورود به پارک و کار کردن در کنار شرکت های مرکز رشدی و کسب تجربه خواهند داشت.

پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین و مهم ترین سال ۸۴ در زیر مجموعه ریاست جمهوری با همکاری تعدادی از دانشگاه‎ها و با هدف تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت های دانش بنیان تاسیس شد.

در اواخر سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال ۱۳۹۹ تحولاتی جدی در توسعه پارک فناوری پردیس رخ داد ودر بهمن و اسفند سال ۱۳۹۸ واگذاری قطعات فاز سوم پارک (پردیس کارآفرینی) به شرکت ها آغاز شد.

این فاز با ۳۱ هکتار بیشترین مساحت فازهای تحقق یافته پارک فناوری پردیس را تشکیل می‌دهد. این در حالی ست که تامین زیرساخت‌های فنی در پردیس کارآفرینی در حال انجام است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ نیز سند احداث فاز چهارم پارک فناوری پردیس به مساحت ۲۰ هکتار در راستای ایجاد ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.

در همین ماه موافقتنامه راه‌اندازی دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس (فاز دانشگاهی پارک) امضا شد و این دانشگاه با مساحت ۲۵ هکتار به پارک فناوری پردیس ملحق شد.

پیش بینی می شود «پروژه بزرگ ملی» با افق توسعه ۱۰۰۰ هکتاری و با حمایت‌های دولت و تعامل جدی مسوولین نظام، به بزرگ‌ترین قطب فناوری منطقه تبدیل خواهد شد.

تاکنون بیش از ۲۴۰واحد فناور و دانش‌بنیان از بین بیش از ۱۹۰۰ متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت این مجموعه درآمده و مراکز تحقیق و توسعه یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک ایجاد کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا