صحت و سقم ازدواج اجباری دختر بچه ۱۳ ساله در بومهن

معاون فرماندار شهرستان پردیس در رابطه با خبر ازدواج دختر 13 ساله بومهنی گفته است که با بهزیستی مکاتبه کردیم و پیگیریم، مسئولان بهزیستی نیز گفته اند که خبر کذب بوده و جمعیت امام علی (ع ) موازی کاری می کند، اما جمعیت امام علی(ع) عنوان میکند که دختر بچه تحت فشار و تهدید خانواده واقعیت را پنهان می کند.

به گزارش صبح پردیس،درج خبری مبنی بر ازدواج اجباری دختر بچه ۱۳ ساله در بومهن که از سال گذشته در بهزیستی شهرستان پردیس پرونده داشته با واکنش های اجتماعی مردم و فعالین این حوزه در شبکه های مجازی روبرو شد.

داستان از این قرار است که این کودک مدتی بدلیل داشتن خانواده معتاد و بدسرپرست مجبور به حمل و فروش مواد مخدر میشده و با پیگیری های مددکاران جمعیت امام علی(ع) در بومهن به اورژانس اجتماعی معرفی و به مرکزی زیر نظر بهزیستی تهران سپرده می شود، اما با گذشت چند ماه و به دلیل شیوع کرونا مجددا به خانواده برگردانده می شود و خبر میرسد پدر تصمیم به ازدواج اجباری دختر بچه گرفته است.

پس از پیگیری مددکاران و مسئولین جمعیت امام علی(ع) که دو سال است با خانواده آسیب دیده در تماس بوده اند و چند کودک بدسرپرست آن خانواده را مورد حمایت های آموزشی و قانونی مانند تهیه شناسنامه و ثبت نام در مدرسه قرار داده اند، فرمانداری شهرستان پردیس پیگیر ماجرا شده و مکاتباتی در این خصوص انجام می دهد.

بابایی معاون سیاسی فرمانداری شهرستان پردیس گفت: فرمانداری برای کمک به حل موضوع اقداماتی که لازم باشد را انجام خواهد داد و تاکنون چندین نامه به بهزیستی جهت پاسخگویی و پیگیری دختر ۱۳ ساله انجام شده است.

وی می گوید: طبق قانونی که سال گذشته در مجلس با تلاش نمایندگان تصویب شد کودک همسری جرم بوده و دختر از ۱۳ تا ۱۸ سال تنها با دستور قضایی و حکم دادستان می تواند ازدواج کند و در این خصوص اگر نیاز به پیگیری قضایی برای تخلف پدر باشد، اقدامات لازم را انجام می دهیم.

*مسئولین بهزیستی: ازدواجی در کار نیست!

بهاره همتیان، مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان پردیس در همین رابطه گفت: پرونده این دختر بچه مربوط به حدود ۹ ماه پیش است که با رایزنی های انجام شده بچه های آن خانه ساماندهی شدند و اسفند ماه ترخیص شده و به نزد خانواده خود برگشتند.

وی می گوید: با شنیدن این خبر بازدیدهای مددکاران ما آغاز شد و دختر بچه در حال حاضر نزد عمه اش زندگی می کند و ازدواجی در کار نیست.

همتیان از خبری که توسط جمعیت امام علی(ع) منتشر شده گله کرده و می گوید: این خبر کذب است و مشخص نیست با چه هدفی منتشر شده است.

وی همچنین اظهار داشت: کار این نهاد غیردولتی موازی کاری با بهزیستی و سنگ اندازی است و خواستند بهزیستی را زیر سوال ببرند.

رییس اورژانس اجتماعی بهزیستی ادامه داد: پیگیری پس از ترخیص با مددکار مرکز تهران بوده اما با این وجود بهزیستی شهرستان پردیس به خانه کودک مراجعه داشته و جویای مسئله شده ایم و ما با پدر کودک تماس گرفتیم و اگر چنین ازدواجی رخ دهد حتما پیگیری قضایی انجام خواهد شد.

وی افزود: تا کنون در شهرستان پردیس گزارشی مبنی بر کودک همسری نداشته ایم و اگر گزارشی به ما ارسال شود پیگیری می کنیم.

وی همچنین از افزایش گزارش های کودک آزاری در چند ماه اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه در شهرستان پردیس مرکزی جهت نگهداری دختران فراری، بدسرپرست و معتاد نداریم و در این خصوص باید مسئولین تصمیمات جدی بگیرند.

*دو سال پیگیری و حمایت با برگرداندن کودک از بهزیستی به باد رفت

مریم افرافراز، مسئول خانه ایرانی بومهن و مددکار جمعیت امام علی(ع) که حدود دوسال است با خانواده دختر بچه در ارتباط بوده و پیگیر دریافت شناسنامه و ثبت نام مدرسه کودکان این خانواده، می گوید: خبر تصمیم به ازدواج دختر بچه حقیقت دارد و با توجه به فرهنگ خانواده و جملات گذشته پدر به مددکاران و صحبت ازدواج دختر به یکی از اقوام نزدیک امری غیر واقع نیست.

وی می‌گوید: بهزیستی برای صحت و سقم ماجرای ازدواج از خانواده دختر بچه سوال کرده! آیا مرجع پاسخگویی برای بهزیستی خانواده معتاد و مواد فروش باید باشد یا یک نهاد مدنی با ۲۵ سال سابقه که مددکاران آنها مدتها با این خانواده در ارتباط بوده اند؟

وی ادامه داد: زمانی که ما این خانواده را شناسایی کردیم، کودکان سن کمتری داشتند و در شرایط وخیمی زندگی میکردند، اجبار به تکدی گری و فروش و جابه جایی مواد مخدر و انواع خشونت و کودک آزاری از سوی پدر از جمله مواردی بود که عینا مشاهده شد و طی تحقیقات محلی ما و گزارشات مددکاران ثبت و ضبط شد حتی فرزندانی از این خانواده شناسنامه نداشتند و پدر از ترس جرایم گذشته و دستگیری حاضر به پیگیری قانونی نبود.

وی ادامه می دهد: ازدواج دختران در این سن و سال جز فرهنگ این خانواده است و بارها از زبان پدر شنیده ایم و حتی دختر دیگری ازین خانواده در چنین سنی ازدواج کرده بدون شناسنامه و دختر عموی دیگرش در آستانه ازدواج است.

*دختر بچه تحت فشار و تهدید خانواده اعلام کرده ازدواجی در کار نیست

افر افراز ضمن ابراز نگرانی از قرارگرفتن دختر بچه در خطر خشونت خانواده می گوید: متاسفانه طبق مستنداتی که داریم چند کودک خردسال و دختران خانواده در امنیت بسر نمی برند و وضعیت عادی برای آنها وجود ندارد و جمعیت امام علی(ع) نگران وضعیت کنونی و آینده این کودکان است با توجه به انواع آزارها از سوی پدر و مصرف و خرید و فروش مواد مخد در آن خانه و توسط اعضا نمی توان انتظار بهبودی اوضاع را داشت.

وی افزود: خبر ازدواج دختر بچه ۱۳ ساله به نقل از یکی از اقوام وی و دوست صمیمی او که با جمعیت در ارتباط است گفته شده و خود دختر اعلام کرده اما در پی تماس ما با خانه آنها، دختر بچه منکر ازدواجش شد و با ترس شدیدی پاسخ میداد و صدای عمه اش که پشت تلفن تکرار میکرد بگو قرار نیست ازدواج کنم شنیده می شد!

*پاس کاری ارگان ها برای رسیدگی به وضعیت خانواده های آسیب دیده و در معرض خطر!

مسئول خانه ایرانی بومهن با بیان اینکه ما نزدیک ۸ ماه با ارگان‌های مختلف، بهزیستی، نیروی انتظامی، فرمانداری و… در ارتباط بودیم و حضوری برای کمک به این خانواده مراجعه می کردیم، می‌گوید: هر یک از ارگان‌ها، موضوع را به ارگان دیگری ارجاع می‌داد؛ بهزیستی می‌گفت نیروی انتظامی همکاری ندارد و نیروی انتظامی بهزیستی را مقصر میدانست و ما همین‌طور پاسکاری می‌شدیم ودر همین حین روز به روز وضعیت بچه‌ها بدتر می‌شد و در آخر با کمک فرمانداری و مکاتبات کارشناسان مربوطه به این ادارات، آن منطقه در بومهن پاکسازی و دختر بچه نیز به بهزیستی داده شد.

*معضل کودک همسری فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی؟

طبق گزارش رسانه ها معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده، ۱۷ درصد از ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی است، بیش از ۵ درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند و طبق آمارهای ثبت احوال، ۹۵ هزار طلاق زیر ۱۹ سال در سال ۱۳۹۵ ثبت شده است.

اما وجود این آمار کودک همسری در جامعه ما نشانه فقر فرهنگی است یا فقر مالی؟ و آیا خلا قانونی هنوز گریبانگیر این کودکان معصوم است یا ضعف اجرایی سازمان های مربوطه؟

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند خانواده گاهی بر اثر خرده فرهنگ فقر در ازای مبالغ ناچیزی ازدواج را تحمیل میکند و فقر را یکی از عوامل اصلی ازدواج کودکان میدانند و دختربچه ای که نتوانسته وضعیت خانواده و ازدواج اجباری را تحمل کند از خانه فرار کرده و مجدد وارد چرخه دیگری از بزهکاری می شود.

فقر سرچشمه انواع آسیب های اجتماعی بوده و در این وضعیت گرانی و تورم مشاهدات نشان می‌دهد که امکان افزایش کودک همسری در جامعه و خانواده های آسیب دیده وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا