افزایش قیمت 33 درصدی آزادراه پردیس تهران به دلیل سرمایه‌گذاری بالا برای ساخت و مدت استهلاک آن است

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری کشور گفت: عوارض آزادراه پردیس تهران 4500 تومان تعیین‌شده که با توجه به مسیر 23 کیلومتری‌اش با مخالفت مردم روبرو شده است، درحالی‌که دلیل هزینه بالای آن به سرمایه‌گذاری بالا برای ساخت آن و مدت استهلاک برمی‌گردد.

به گزارش صبح پردیس، محمدرضا زمانیان با بیان اینکه امروز 470 گیت در آزادراه‌های خصوصی و نزدیک به 60 گیت عوارضی در سه آزادراه دولتی وجود دارد اظهار کرد: مبنای تعیین فاصله بین این گیت‌ها در آزادراه‌ها، بر اساس مطالعات اولیه پروژه و میزان دسترسی‌های بزرگراه به راه‌های فرعی بوده است، تا تمام خودروهای که قصد ورود و خروج به این آزادراه را دارند، عوارض پرداخت کنند، به همین دلیل ممکن است، یک بزرگراه با چند گیت بتواند از تمام خودروها عوارض دریافت کند، به همین دلیل نیاز به استقرار گیت‌های زیادی نداشته باشد، اما در بزرگراهی با مسیرهای فرعی زیاد، نیاز به تعداد گیت‌های بیشتری داشته باشد، ازاین‌رو تعداد گیت‌ها وابسته به تعداد شریان‌های متصل به بزرگراه و میزان تردد است و وابسته به میزان سرمایه‌گذاری بزرگراه‌ها نیست.

زمانیان با اشاره به اینکه 15 درصد درآمد عوارض بزرگراه‌ها صرف نگهداری و 10 درصد صرف هزینه بهره‌برداری می‌شود گفت: در حال حاضر این هزینه 15 درصدی در بخش آزادراه‌ها جوابگو نیاز آن‌ها برای نوسازی نیست، به‌ویژه اگر بزرگراهی در مناطق صعب‌العبور باشد این هزینه بسیارکم است.

او با بیان اینکه عوارضآزادراه پردیس 4500 تومان تعیین شده که با توجه به مسیر کوتاه آن با مخالفت مردم برای پرداخت روبرو شده گفت: مردم معتقدند این هزینه برای مسافت 23 کیلومتری زیاد است، درحالی‌که در این مسیر پل‌های زیادی روی رودخانه جاجرود نصب‌شده و هزینه ساخت بزرگ‌راه را بالا برده است. حال با در نظر گرفتن این سرمایه و تعداد خودروهای که در این آزادراه را در مدت زمان 20 سال تردد می‌کنند، تعرفه 4500 تومانی تعیین‌شده تا سرمایه در این مدت بازگردد در غیر این صورت اگر هزینه کاهش یابد مدت زمان بازگشت سرمایه طولانی می‌شود و در این حالت صرفه اقتصادی پروژه برای بخش خصوصی از بین می‌رود. از طرف دیگر نمی‌توان تعرفه بین بزرگراه‌ها را مقایسه کرد، زیرا هر بزرگراهی با یک هزینه ساخته‌شده و متناسب با آن تعرفه برای آن تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه‌های سازمان راهداری کشور در ارتباط با افزایش قیمت 33 درصدی عوارض بزرگراه تهران پردیس گفت: افزایش یک‌باره عوارض بزرگراه تهران پردیس به این دلیل است که این بزرگراه پیش‌زمینه افزایش تعرفه را داشته است. در واقع عوارض این بزرگراه بر اساس طرح اولیه بیشتر از عوارضی بود که در بزرگراه اخذ می‌شد و پیش از این نیز امکان افزایش تعرفه این بزرگراه وجود داشت و به دلیل عدم وجود ظرفیت این افزایش صورت نگرفته بود.

زمانیان با اشاره به گران‌ترین تعرفه بزرگراه کشور گفت: تعرفه بزرگراه خرم آباد-پل زال برای خودروهای سواری 15 هزار و برای تریلی‌ها 60 هزار تومان است، زیرا این کریدور ترانزیتی بوده و دلیل هزینه بالا برای ساخت آن صرف شده و این هزینه متناسب با مدت استهلاک سرمایه تعیین شده است. به عبارت دیگر در این مسیر پل و تونل زیادی ساخته‌شده و باید در بازه زمانی مشخصی سرمایه ساخت مستهلک شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه‌ها سازمان راهداری کشور با تأکید بر اینکه برای مردم راه جایگزینی برای تردد در بزرگراه‌های خصوصی وجود دارد، افزود: تمام این بزرگ راه‌ها در کنار جاده‌های قدیم ساخته شده‌اند و مردم می‌توانند در صورتی که تمایلی به پرداخت عوارض بزرگراه‌ها را ندارند از جاده‌های قدیمی عبور کنند.

منبع: موج نیوز

انتهای پیام/

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا