رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پردیس خبر داد؛

اجرای ۷۵۰ هکتار بذرکاری و جنگل کاری در پردیس/ وسعت 26483 هکتاری مراتع شهرستان پردیس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پردیس گفت: به منظور احیاء و اصلاح مراتع و افزایش پوشش گیاهی ۵۳۰ هکتار از مراتع این شهرستان زیر پوشش عملیات بذرکاری و ۲۲۰هکتار زیر پوشش جنگل‌کاری قرار گرفت.

به گزارش صبح پردیس، یحیی روستایی اقدامات بیولوژیکی را یکی از مؤثرترین راهکارهای تقویت پوشش گیاهی دانست و افزود: این اقدامات علاوه بر تقویت پوشش گیاهی، موجب جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذپذیری آب و کنترل رسوب می‌شود که از همین رو در سال گذشته علاوه بر عملیات احیا و اصلاح مراتع، عملیات جنگل‌کاری در سطح ۲۰هکتار در منطقه سعیدآباد جاجرود به مرحله اجرا درآمد و امسال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری اجرایی خواهد شد.

وی وسعت مراتع شهرستان پردیس را ۲۶ هزار و ۴۸۳ هکتار اعلام کرد و یادآور شد: ۷ هزار و ۴۱۴ هکتار از این مراتع که شامل ۵ سامان عرفی می‌شود مورد ممیزی قرارگرفته که این مراتع ممیزی شده برای ۲۰ بهره‌بردار مجاز با تعداد ۱۶۰۵ رأس دام مجاز در نظر گرفته شده است.

روستایی در ادامه اضافه کرد: مابقی مراتع (۱۹۰۶۹ هکتار) در محدوده مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست قرار دارد که بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه تنسیق و ممیزی آن در دستور کار اداره امور مراتع می‌باشد.

وی تأکید کرد: مراتع شهرستان پردیس جزء مراتع میان‌بند بوده و یکی از ایل راه های استان تهران محسوب می‌شود که سالانه حدود ۲۵۰ خانوار عشایر از شهرستان‌های ورامین، ری و پاکدشت از این مسیر به سمت شهرستان شمیرانات و مراتع ییلاقی لار کوچ می‌کنند که با توجه به این مهم احیای مراتع از طریق اقدامات بیولوژیکی باهدف رونق تولید اقدامی اجتنابناپذیراست که بر این اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا حمایت‌های لازم برای انجام اینگونه اقدامات صورت پذیرد.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان پردیس اظهار داشت: وسعت جنگل‌های طبیعی، ذخیرهگاه‌های جنگلی و جنگل‌های دست کاشت این شهرستان به ترتیب ۵۵۰ هکتار و ۳۵۰ هکتار است که اغلب شامل گونه‌های ارس، بادامک، بنه، گون، کاج، سرو، اقاقیا، صنوبر و پسته وحشی بوده و در پلاک‌های سعیدآباد، دره بهشت، اشترگردن، خسروآباد و پوراز واقعشده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا