کلنگ احداث یک گلخانه در روستای تماشای پردیس بر زمین زده شد

فرماندار شهرستان پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت مناسب روستای تماشا در شهرستان پردیس و به همت دانشگاه علم و صنعت کلنگ احداث گلخانه ای به وسعت یک هکتار بر زمین زده شد.

به گزارش صبح پردیس، عبدالعظیم رضایی روز چهارشنبه درحاشیه آیین بهره برداری از خط لوله انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب پردیس در محدوده روستای تماشا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای راه‌اندازی گلخانه ای به مساحت یک هکتار خط لوله انتقال پساب فاضلاب به طول ۹ کیلومتر و با اعتباری معادل ۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب فاضلاب حرکت به سمت بهره وری و استفاده از منابع موجود است، خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ درصد آبیاری باغات و محصولات کشاورزی ما از روش غرقابی و مصرفانه است، روش‌های نوین باغداری و ساخت گلخانه راه مناسب تری برای صرفه جویی در مصرف آب است.

فرماندار شهرستان پردیس اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی موجود در بخش کشاورزی و ضرورت توسعه گلخانه ها نیازی به استعلام از هیچ دستگاهی برای احداث گلخانه نیست، شهرستان پردیس بستر مناسبی برای این فعالیت دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم.

رضایی گفت: اگر شرکت تعاونی‌های فعال در حوزه کشاورزی قدم اول را درست و با توجه به منافع جمعی و ملی بردارند در بخش‌های بعدی برای خروج از پهنه محیط زیست و کاهش محدودیت ها به آنها کمک می کنیم تا گام ماندگار و موفقی برای استفاده از ظرفیت های شهرستان برداریم.

وی با اشاره به گشایش‌هایی که در سیاست کاری جهاد کشاورزی در راستای توسعه گلخانه و باغات ایجاد شده، اظهار داشت: طرح بزرگ احداث گلخانه در مقیاس چند هکتار در منطقه تماشا قابلیت تبدیل شدن به پروژه ملی و فراملی را به شرط استفاده از ظرفیت کامل منطقه را دارد.

فرماندار شهرستان پردیس گفت: رفع نیاز اقتصادی در سطح خرد و کلان  با صحبت و تئوری به جایی نمی رسد و نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست گذاری یکپارچه، همت بلند، وحدت در تصمیم گیری برای تولید و اشتغال است.

مدیر عامل پروژه ساخت گلخانه نیز گفت: این پروژه در راستای تولید بذر اصلاح شده با روش‌های روز دنیا و جلوگیری از ورود بذر به کشور برای ساخت ۱۰۰ هکتار گلخانه برنامه ریزی شده است و امروز کلنگ احداث  گلخانه ای به مساحت یک هکتار توسط عبدالعظیم رضایی فرماندار شهرستان پردیس و سایر مسولان شهرستان و اساتید دانشگاه علم و صنعت بر زمین زده شد.

محمود مباشریان افزود: این پروژه بزرگ توسط دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت اجرایی شده است و ساخت یک شهرک گلخانه ای با تولید محصولات نمونه همراه با رویکرد گردشگری هدف اصلی ما از احداث این پروژه است.

سید جواد امامی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: لوله خط انتقال پساب فاضلاب از تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پردیس به طول ۹ کیلومتر با سایز لوله ۵۰۰ سانتیمتر و دبی ۱۳۵ لیتر بر ثانیه  به روش ثقلی( بدون نیاز به پمپاژ، مالکیت زمین و پایش مدام و هزینه پایین) با پیش بینی آبیاری صد هکتار گلخانه با اعتباری  معادل ۷ میلیارد تومان در بخش های خرید آب و عملیات اجرایی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا