عادی‌انگاری، زنگ‌خطری برای وضعیت سفید کرونا در شهرستان پردیس

موج‌ دیگری از بیماری کووید ۱۹ بر اساس هشدار کارشناسان در راه است و با وجود خیزابه‌های کوتاه آن در شهرستان پردیس، عادی‌انگاری کرونا زنگ‌خطری برای وضعیت سفید این شهرستان محسوب می‌شود.

به گزارش صبح پردیس، خیابان‌های اصلی شهرهای بومهن و پردیس در این روزها میزبان شهروندانی است که به هر دلیل موجه و غیرموجهی و بدون ماسک و فارغ از رعایت فاصله اجتماعی قدم می زنند و خرید می‌کنند.

کارشناسان شبکه بهداشت و درمان از ابتدای شیوع بیماری کرونا در گشت‌های بازرسی تذکرهای لازم را به کسبه و فعالان اقتصادی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا داده‌اند و راهنماهای تصویری را برای اطلاع‌رسانی بهتر همگان بر روی شیشه مغازه‌ها نصب کرده‌اند اما دریغ از کمی توجه و کاربرد توصیه‌های بهداشتی!

برخی از نانواها، میوه‌فروشان، قصاب‌ها و سایر اصنافی که با مواد غذایی سروکار دارند و باید دقت بیشتری بر بهداشتی بودن کالاهای خود داشته باشند، مانند روزهای قبل با پول و کارت‌های بانکی کرونایی به کسب‌وکار مشغول هستند و در بساط آنان خبری از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده نیست.

در برخی از ادارات و بانک‌های شهرستان پردیس کارمندان با حفاظ پلاستیکی از مراجعان جدا شده‌اند و برای ایجاد فاصله بیشتر یک ردیف صندلی نیز جلو پیشخوان گذاشته شده اما برخی از شهروندان بدون توجه به اقدامات پیشگیرانه ادارات برای محافظت در برابر شیوع کرونا، حفاظ پلاستیکی را بالا می‌زنند تا بتوانند بدون فاصله با مسئول باجه صحبت کنند.

خانم سالمندی بدون رعایت فاصله اجتماعی و اصول پیشگیری در حال خرید از دستفروشی در کنار خیابان است و از او سراغ ماسک و دستکش را می‌گیرم که با خنده می‌گوید: عمر دست خداست کرونا کاره‌ای نیست.

دستفروشی هم ماسک را بر روی پیشانی خود گذاشته و با صدای بلند مشتری‌ها را برای خرید کالای خود صدا می‌زند و گرمای هوا را برای ماسک نزدن بهانه می‌کند.

شهروندان به هر دلیلی از زدن ماسک و پوشیدن دستکش طفره می‌روند و خبرنگار ایرنا به سراغ مسولان شهرستان رفت تا از راهکارهای آنان برای حفاظت از شهروندان بی‌توجه به موج جدید کرونا مطلع شود.

*کرونا در پردیس هنوز از بین نرفته است

فرماندار شهرستان پردیس با تاکید بر اهمیت ادامه رعایت اصول پیشگیری بیماری کووید ۱۹ و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخلاف تصور مردم هنوز از شرایط بحرانی بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم و باید تدابیر لازم برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به شیوع مجدد این بیماری با جدیت بیشتر از سرگرفته شود.

عبدالعظیم رضایی با اشاره به وضعیت سفید بیماری کرونا در شهرستان پردیس، بیان کرد: مساعد بودن اوضاع نتیجه برنامه‌ریزی مناسب، تلاش همه ادارات و مشارکت مردم فهیم شهرستان است و باید این تلاش‌ها و اقدامات در راستای حفظ وضعیت سفید در شهرستان ادامه داشته باشد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های شبکه بهداشت و درمان، کوچکترین سهل‌انگاری در حوزه پیشگیری وضعیت سفید را به زرد تغییر خواهد کرد.

فرماندار شهرستان پردیس گفت: همه دستگاه‌ها موظف به رعایت قوانین و مقررات ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا به ویژه در طرح فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت‌های فردی هستند و در این راستا وظیفه داریم بر فعالیت‌های دستگاه‌ها و مراکز خدماتی، اصناف و سایر نهادها نظارت مستمر داشته باشیم.

*استفاده از ماسک در معابر عمومی الزامی است

عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه رعایت نکردن نکات و پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمع‌های غیرضروری و عادی‌انگاری به خیز مجدد بیماری کرونا منجر خواهد شد، اظهار داشت: استفاده از ماسک در همه معابر عمومی، دستگاه‌ها و مراکز خدماتی شهرستان الزامی است.

وی ادامه داد: حساسیت شهروندان نسبت به کرونا در اواخر اسفند و اوایل فروردین خوب بود و پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کردند؛ پردیس نسبت به شهرستان‌های مجاور وضعیت مطلوبی داشت اما امروز شهروندان تصور می‌کنند از شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم و قدری بی‌توجه شده‌اند.

فرماندار با تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری را در همه معابر عمومی، ادارات و نهادها و مراکز خدماتی را بر اساس اعلام وزارت بهداشت الزامی دانست و تصریح کرد: نظارت‌ بر تمامی مراکز ارائه خدمات باید افزایش یابد و با توجه به شرایط احتمال دارد بسیاری از محدودیت‌ها دوره نخست بیماری از سر گرفته شود تا بتوانیم از شیوع مجدد بیماری کرونا پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی با نظارت شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس با محوریت اداره بازرسی فرمانداری و عضویت ادارات تعزیرات حکومتی، صمت، اتاق اصناف، شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت و فرماندهی انتظامی برای ایجاد گشت‌های مشترک و مستمر از واحدهای صنفی، تامین محل‌هایی در سطح شهرستان برای عرضه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده با قیمت مناسب به مردم و استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای ارائه آموزش و ایجاد حساسیت در میان مردم اقدام کنند.

*بازرسی‌های شبکه بهداشت تشدید می‌شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس با تاکید بر اهمیت تشدید بازرسی‌ها، اظهار داشت: با توجه به شروع فصل گرما و خطر اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ ضرورت دارد تا دستگاه‌های نظارتی نسبت به تشدید بازرسی‌ها در شهرهای پردیس، بومهن و بخش جاجرود اقدام کنند.

سعید آسیایی گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش وسیع و مستمر، ارسال پروتکل‌های بهداشتی به ادارات و اماکن پرتردد، غربالگری جمعیت شهرستان در دو مرحله، پیگیری وضعیت بیماران مبتلا به کرونا و اطرافیان آنان، راه‌اندازی واحد نمونه گیری کرونا ویروس در شهرستان، تشدید نظارت و بازرسی کارشناسان بهداشت محیط در ساعات مختلف شبانه روز و اعمال قانون برای متخلفین بهداشتی توسط شبکه بهداشت انجام می‌شود.

وی همچنین از ادارات درخواست کرد که همکاری لازم را برای غربالگری پرسنل تحت پوشش در سامانه وزارت بهداشت داشته باشند و اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف شهرستان اصناف تحت پوشش را نسبت به ثبت‌نام در سامانه یاد شده هدایت کنند.

*ورود بدون ماسک به شرکت عمران پردیس ممنوع است

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: با شروع موج دوم ویروس مرگبار کرونا و الزام رعایت قوانین بهداشتی، این شرکت به مراجعان بدون ماسک اجازه ورود نمی‌دهد.

سیدمهدی هدایت عنوان کرد: در این راستا از متقاضیان درخواست و انتظار داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران و اجرایی شدن مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در هنگام مراجعه به کارگزاری مسکن مهر و شرکت عمران علاوه بر استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

گندزدایی هدفمند مبلمان شهری بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه توسط بخشداری‌ها، شهرداری‎ها و دهیاری‎ها، اطلاع‌رسانی وسیع عمومی در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، اهتمام در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، تشکیل مجدد تیم بازرسی مشترک اصناف با محوریت اداره بازرسی فرمانداری و حضور ادارات مرتبط در دستور کار ادارات شهرستان قرار گرفته است.

کاهش همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ با قطع زنجیره انتقال بیماری و رعایت اصول اولیه بهداشت فردی امکان‌پذیر است و استفاده از ماسک و دستکش درصد ابتلا به بیماری را در تمام سنین به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد اما همه این موارد فقط و فقط با همکاری و همراهی شهروندان و با رعایت اصول بهداشتی و حمایت مسئولان امکان‌پذیر است.

به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۳۷ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا