تهیه طرح تاسیس شهر سعید آباد در شهرستان پردیس

فرماندار شهرستان پردیس گفت: طرح تاسیس شهر سعید آباد تهیه و به هیات دولت ارسال شده است و در صورت تصویب تعداد شهرهای شهرستان به عدد ۴ خواهد رسید.

به گزارش صبح پردیس، عبدالعظیم رضایی در نشست مسئولان شهرستان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران در سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵، ۱۷۰ هزار نفر جمعیت داشتیم، اما اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شهرستان ساکن هستند.

وی ادامه داد: بارگذاری جمعیت شهرستان با توجه به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر بسیار بالا خواهد بود و به ۶۰۰ هزار نفر می رسد و این جمعیت نیازمند برنامه ریزی و تامین تمام امکانات زیرساختی و روبنایی است اما در شهرستان همچنان مشکلات زیرساختی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به مباحث تقسیمات کشوری در شهرستان افزود: در سال ۹۱ این منطقه با مصوبه هیئت وزیران به شهرستان پردیس با دو بخش بومهن و جاجرود و ۲ شهر پردیس و بومهن تبدیل شد و نبود بخش مرکزی مورد کم توجهی قرار گرفت که پیشنهاد آن تهیه و به هیات دولت رفته است و با رفع ایرادهایی که توسط هیات وزیران به این طرح وارد شده بود، امیدواریم در آینده نزدیک مصوب و ابلاغ شود.

فرماندار پردیس افزود: روستای خسروآباد مرکز بخش جاجرود نیز با ابلاغ وزیر کشور بر اساس قوانین موجود تبدیل به شهر شد و طرح تاسیس شهر سعید آباد نیز تهیه و به هیات دولت ارسال شده است و در صورت تصویب تعداد شهرهای شهرستان به عدد ۴ خواهد رسید.

نماینده عالی دولت در شهرستان پردیس به اقدامات انجام شده برای جلوگیری و مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز نیز اشاره کرد و گفت: روستاهای ما به واسطه نزدیکی به تهران مورد توجه هستند و پایتخت نشینان منزل دوم خود را در روستاها احداث می‌کند، ارزش افزوده ساخت و سازها خیلی بالا است و برخی خلاء‌های قانونی در این زمینه پیشگیری و مقابله را با سختی‌هایی مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: اگر برای ساخت و سازها، جرایم نقدی سنگینی معین شود که ارزش افزوده ساخت و ساز غیرمجاز را تحت شعاع قرار دهد و در صورت صدور رای جریمه، هزینه انشعابات نیز با قیمت آزاد محاسبه و دریافت گردد، قطعا در بحث ساخت و ساز غیر مجاز گشایش‌های زیادی روی خواهد داد.

فرماندار پردیس در ادامه تصویب طرح ساماندهی بافت‌های صنعتی شهرستان را یک گام مهم در رونق تولید و اشتغال دانست و با تشریح وضعیت صنعت در شهرستان گفت: ۵ لکه صنعتی داریم که صنایع عظیمی در آن کار می‌کنند و اشتغال قابل توجهی در آن وجود دارد، ظرفیت ها و پتانسیل اقتصادی منطقه بسیار بالا است.

رضایی افزود: حدود ۸ هزار واحد صنعتی، تولیدی و توزیعی در شهرستان وجود دارد که بعضی از این صنایع در سطح ملی مطرح و منحصر به فرد هستند اما این لکه ها ساماندهی مناسبی نداشتند تا طرح ساماندهی لکه ها و بافت های صنعتی شهرستان تهیه و به تصویب هیات دولت رسید و زمان مشخص و محدودی را برای اجرای این اقدامات اختصاص داده اند.

رضایی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از پهنه شهرستان در مناطق حفاظت شده قرار دارد و از لحاظ قانونی اجازه ساخت و ساز داده نمی شود و از نظر حفظ اراضی و باغات، کشاورزی به حساب می آیند در صورتی که کاملا صنعتی شده و از کاربری اولیه خود خارج شده اند و امکان بازگشت به آن نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر مجوز این واحدها تمام شود یا بخواهند افزایش ظرفیت داشته باشند باید پرونده آن ها در کمیسیون مطرح شود که محیط زیست در اکثر موارد نظر خود را منفی اعلام می کند.

رضایی با اشاره به وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهرستان خاطر نشان کرد: با توجه به واگذاری های مسکن مهر، بحث فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌های اجتماعی فوق‌العاده مهم و اولویت اول فرمانداری است و پس از جلسات زیاد کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی، طرحی جامع در ۱۱ سرفصل و ۵۳ برنامه تهیه و برای اجرا به ادارات ابلاغ شد، اما کمبود بودجه و مواجه شدن با شیوع کرونا اجرای کامل آن را با مشکل مواجه کرد و کمک کمیسیون اجتماعی مجلس می تواند اجرای این طرح را مجددا سرعت بخشد.

تشریح وضعیت سکونت گاه‌های غیر رسمی، وضعیت بهداشت و درمان، نبود آرامستان و فقدان بعضی زیرساخت ها از جمله دیگر مواردی بود که فرماندار پردیس به تشریح آن ها پرداخت و افزود: امیدواریم با ورود و مساعدت و کمک جدی نمایندگان و استفاده از ظرفیت های قانونی مجلس شورای اسلامی بتوان این موارد را به سرانجام رساند تا مردم شهرستان بتوانند در آرامش و آسایش زندگی کنند.

منبع: فرمانداری پردیس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا