به نام مجموعه ورزشی به کام مجتمع تجاری/ پلمب مجموعه ورزشی در شهر پردیس

بی‌توجهی سازنده یک مجموعه بزرگ ورزشی چند منظوره در شهر پردیس به قانون ۱۰ درصد تجاری سازی با ساخت ۵۰ واحد تجاری به تجربه ناخوشایند پلمب این ساختمان منجر شد.

ه گزارش صبح پردیس، این سالن سرپوشیده ورزشی چند منظوره با استخر و سونا در کنار ساخت غیرمجاز ۵۰ واحد تجاری تمامی معادلات مربوط به تخصیص ۱۰ درصد فضای تجاری به اماکن ورزشی را در شهر پردیس را در سال ۹۴ برهم زد و این مجموعه با حکم قضایی پلمب شد و تعداد زیادی از کاسبان واحدهای تجاری مجموعه از کار بیکار شدند.

بر اساس قانون، سرمایه گذاران می توانند برای تکمیل و بهره برداری بهینه از پروژه‌های ورزشی با صدور مجوز شورا و شهرداری ۱۰ تا ۱۵ درصد اماکن ورزشی را به کاربری اداری و تجاری تبدیل کنند تا از این محل درآمدزایی برای مجموعه ها فراهم شود و نسبت به تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه تمام وایجاد فضای سالم و با نشاط اقدام شود.

به استناد ماده ۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و به منظور استفاده از ظرفیت های موجود جهت رونق اقتصادی ورزش، ایجاد فرصت های جدید سرمایه‌گذاری در ورزش و جوانان را در برنامه قرار گرفته است.

طی چند سال گذشته، مجتمع چند منظوره ورزشی و فرهنگی یاد شده به دلیل مشکلات بین سازنده و مدیریت شهری پلمب شد و شهروندان که بازندگان اصلی این بازی بودند درآتش این اختلاف سوختند و طی سال‌های گذشته از امکانات ورزشی این مجموعه ورزشی بی نصیب ماندند.

تخلف در تبدیل کاربری ورزشی به تجاری و واگذاری به غیر منجر به جلوگیری از ادامه فعالیت، شکایت، فسخ قرار داد، خلع ید و پلمب واحدهای تجاری و مجموعه ورزشی شد.

با توجه به مشکلات یاد شده، مسئولان شهرستان راهکارهایی نظیر؛ حذف ۱۰ درصد تجاری سازی اماکن ورزشی، حفظ رویه تجاری سازی ۱۰ درصد و یا افزایش تجاری سازی به ۲۰ درصد را پیشنهاد کردند.

جذب سرمایه گذار ورزشی خصوصی، کمک به در آمدزایی باشگاه‌های نوپا و تازه کار را می توان از دلایل حفظ و یا افزایش این ۱۰ درصد دانست و از سوی دیگر تجاری سازی افراطی سازندگان در سطح شهرستان یکی از دلایل مخالفت متولیان دستگاه های واگذار کننده نظیر شرکت عمران و شهرداری پردیس در واگذاری امکانات و اراضی دانست.

سرمایه‌گذاران هم با توجه به مشکلات اقتصادی متقاضی افزایش ۱۰ درصد هستند تا با ساخت واحدهای تجاری در مجموعه ورزشی تا حدی مشکلات مالی خود را در ابتدای کار و کسادی مجموعه ورزشی نوساز خود راجبران کنند.

*بهره‌مندی شهروندان اولویت دارد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پردیس با تاکید بر اهمیت و اولویت بهره‌مندی شهروندان از اماکن ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: تصمیم برای افزایش، کاهش و یا حذف تجاری سازی در فرآیند اجرا با مشکل مواجه است و نیاز به اصلاح دارد و باید برای راهکار خوبی با نتیجه مطلوب انتفاع شهروندان برنامه‌ریزی شود.

کاظم شادمهر با بیان اینکه ۷ مجموعه ورزشی در شهرستان مجوز و پایان‌کار مورد تایید شرکت عمران را ندارند، اظهار داشت: واگذاری اراضی با کاربری ورزشی و ساخت اماکن ورزشی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال حاضر با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: افزایش درصد تجاری سازی اماکن ورزشی راهکاری برای تشویق سرمایه‌گذار ورزشی بخش خصوصی برای ساخت اماکن ورزشی است که افزایش سرانه ورزش شهرستان و بهره مندی شهروندان از امکانات ورزشی را به همراه دارد.

*برای جذب سرمایه گذار ورزشی درصد تجاری سازی افزایش یابد

معاون سیاسی فرماندار شهرستان پردیس گفت: تجاری سازی برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی به همراه دارد و به منظور بهره وری از اراضی ورزشی و سودآوری سرمایه گذار، افزایش تجاری سازی به ۲۰ درصد راهگشا خواهد بود.

حسن بابایی با بیان اینکه سرمایه گذاران ورزشی از ۱۰ درصد تجاری سازی استقبال نمی کنند، خاطر نشان کرد: اگر جایی نظارت نکردیم و سرمایه گذار در ساخت و ساز تخلف کرده دلیل ندارد ۱۰ درصد تجاری را از سرمایه گذار بگیریم، تامین سود دهی مناسب سرمایه گذاربخش خصوصی را جذب می کند و اگر این ده درصد حذف و یا حفظ شود، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در شهرستان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تجاری سازی اماکن ورزشی سوددهی برای سرمایه گذار و کاهش هزینه ورزش شهروندان را به همراه دارد اگر سرمایه گذاری ورزشی برای سازنده سود دهی نداشته باشد هزینه و شهریه ورزش را افرایش خواهد داد.

تجاری سازی اماکن ورزشی نقش موثری در تامین منابع مالی دارد و استفاده از ظرفیت های قانونی و تعامل دستگاه‌های مختلف برای تکمیل پروژه های نیمه تمام تاثیرگذار است.

*۱۰ درصد تجاری‌سازی اماکن ورزشی کافی است

سرپرست شهرداری پردیس گفت: در شهر پردیس زمین‌ها با کاربری ورزشی اختصاصی در سرانه‌ها پیش بینی شده است.

منصور ثنایی نیک با تاکید بر حفظ ۱۰ درصد تجاری سازی، اظهار داشت: ساخت مجموعه‌های تجاری برای تسهیل دسترسی مراجعه کنندگان به مجتمع های ورزشی و ایجاد درآمد برای صاحبان مجموعه های ورزشی با حفظ درصد یاد شده سودجویی و سوء استفاده برخی از سازندگان را در پی ندارد.

وی ادامه داد: سقف تجاری سازی به سازنده ۱۰ درصد اعلام می شود اما سازنده تا سقف ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر در تجاری سازی پیش می رود و کاربری ورزشی مجموعه زیر سوال می رود.

*افرایش درصد تجاری سازی اماکن ورزشی درست نیست

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: ما شرکت درآمد هزینه ای هستیم و با فروش اراضی تجاری ده برابر زمین با کاربری ورزشی و فرهنگی درآمد خواهیم داشت اماتوسعه سرانه ورزشی و فرهنگی برای این شرکت در اولویت قرار دارد.

رضا بابازاده عنوان کرد: زمین هایی که بر اساس قانون به سرمایه گذاران ورزشی تحویل شده اغلب آنها روی ۱۰ درصد تجاری تمرکز کردند و خدمات ورزشی ارائه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سوددهی پروژه ورزشی برای سرمایه گذار در اولویت است و سرمایه گذار با ۱۰ درصد سهم تجاری سازی تخصیصی خدمات ارائه می‌کند و سود چندانی نخواهد برد با توجه به اینکه تخصیص تجاری سازی شرایط سرمایه گذاری در شهرستان ایجاد می کند اما مشکلات موجود مانع و بازدارنده هستند.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: سرمایه گذاران در زمینه ارائه خدمات ورزشی ضعیف هستندآنها زمین را با قیمت مناسب از شرکت عمران گرفته و با تجاری سازی بنا تنها به سود خود فکر می کنند و در این راستا بالا بردن درصد تجاری سازی اماکن ورزشی در شهرستان اشتباه است.

بابازاده با اشاره به اساسنامه شرکت عمران در خصوص دریافت پروانه، خاطر نشان کرد: اگر زمینی به شخصی تحویل شود و او بر اساس زمان تعیین شده اقدام به دریافت پروانه نکند موظف به پس دادن زمین است و در شهر پردیس ۹۹ درصد از زمین‌های تحویلی با کاربری ورزشی مشمول بند ۱۱ هستند و باید پس گرفته شوند زیرا مالکان اقدامی برای دریافت پروانه نکردند.

استفاده نابجای برخی از سرمایه گذاران در تجاری سازی در شهرستان پردیس از دلایل اصلی مخالفت مسئولین با افزایش درصد تجاری سازی اماکن ورزش است و حال باید دید با توجه به نظرات مختلف مسئولین و ضرورت افزایش نظارت بر کار سرمایه گذاران این ۱۰ درصد حفظ، حذف و یا بیشتر خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا