تصویب نهایی مترو تهران – پردیس در هیات دولت/ شمارش معکوس برای آغاز عملیات اجرایی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا

سرانجام و پس از دو سال تلاش و برنامه‌ریزی بی‌وقفه، پروژه مترو تهران – پردیس امروز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور در هیئت دولت تصویب شد تا از این پس تنها چند روز تا شروع عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی در شرق تهران فاصله داشته باشیم.

به گزارش صبح پردیس، به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پردیس؛ با اعلام مهدی هدایت، سرانجام و پس از دو سال تلاش و برنامه‌ریزی بی‌وقفه، پروژه مترو تهران – پردیس امروز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور در هیئت دولت تصویب شد تا از این پس تنها چند روز تا شروع عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی در شرق تهران فاصله داشته باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران، این پروژه به طول حدود 25 کیلومتر و با برآورد بیش از چهار هزار میلیارد تومان، ایستگاه ترمینال شرق در انتهای خط 2 تهران که به زودی ساخته می‌شود را به شهر جدید پردیس متصل خواهد کرد که تحولی بزرگ در توسعه حمل و نقل ریلی کشور به حساب می‌آید.

به گفته هدایت 19 کیلومتر از این مسیر تونل می‌باشد که مجموعا 38 کیلومتر تونل احداث خواهد شد و به لحاظ فنی و با توجه به توپوگرافی مسیر تهران – پردیس، این پروژه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های عمرانی احداث مسیر ریلی در سطح کشور به شمار می‌رود که توسط مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) احداث خواهدشد.

در مصوبه هیئت وزیران آمده است: با تصمیم هیئت دولت و به منظور توسعه شبکه قطار حومه‌ای کشور، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید (به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی) با حفظ مالکیت دولت نسبت به اجرای پروژه احداث قطار برقی شهر جدید پردیس به کلانشهر تهران اقدام می‌نماید. این پروژه به طول حدود ۲۵ کیلومتر (دو ایستگاه در مسیر و توقف‌گاه) با برآورد تقریبی ۴۰ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال (شامل عملیات عمرانی و تجهیزات ثابت) با انعقاد قرارداد واگذاری با شرکت احداث و راه ‌اندازی متروی پردیس به کلانشهر تهران به سهامداری شرکت پترو عمران مهد سازه وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) اجرا میشود.

افزایش سرعت در جابه‌جایی مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، کاهش میزان آلودگی محیط زیست، افزایش ظرفیت ترافیکی و اتصال نقاط جمعیتی استان تهران، از دیگر دلایل این تصمیم دولت به شمار می رود. بر اساس این تصمیم، شرکت طرف قرارداد، عهده دار تأمین ۳۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره‌برداری و تسویه حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود، بقیه هزینه ها نیز حداقل ۴۰ درصد از منابع مالی داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و تا ۳۰ درصد از محل قانون بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.

همچنین نرخ سود سرمایه‌گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره‌برداری، معادل نرخ سود تسهیلات مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه دو درصد در زمان انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد و مبلغ آن تا پایان دوره ثابت و قابل افزایش نیست.

چنانچه دوره احداث و مطالعه، بر اثر تعلل شرکت طرف قرارداد و پیمانکاران معرفی شده، بیش از ۶۰ ماه به طول انجامد، در دوره تاخیر نه تنها هیچ گونه سودی برای آورده شرکت طرف قرارداد منظور نخواهد شد بلکه نسبت به استیفای حقوق دولت و تعیین تکلیف پروژه اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا