تعیین میزان سمیت سلول‌های مختلف در آزمایشگاه‌های زیستی و سلولی با محصولی ایرانی؛

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس ماده MTT را بومی‌سازی کرد

شرکت «ژرف‌اندیشان فناور زیست‌بسپار» از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس، موفق به ساخت ماده MTT، یکی از پرمصرف‌‌ترین مواد شیمیایی مورداستفاده در آزمون سمیت سلولی شد.

به گزارش صبح پردیس به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، ماده MTT تولید شده توسط شرکت «ژرف‌اندیشان فناور زیست‌بسپار» از پرمصرف‌‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده برای تعیین میزان سمیت سلول‌های مختلف در آزمایشگاه‌های زیستی و سلولی است.

این ماده که تا پیش از این به عنوان یک ماده مهم همواره به صورت وارداتی در اختیار مراکز پزشکی، بیمارستانی، دانشگاهی و پژوهشگاهی قرار می‌گرفت، اکنون به صورت کامل توسط این شرکت عضو پارک فناوری پردیس بومی‌‌سازی شده است و برای نخستین بار به عنوان یک محصول ایرانی در دسترس قرار می‌گیرد.

ماده تیازولیل بلوتترازولیوم بلو یا همان MTT، یک پودر زرد رنگ بر پایه نمک تترازولیوم است که در تماس با سلول‌های جانداران، وارد اندامک میتوکندری شده و پس از واکنش با آنزیم‌های میتوکندریایی به کریستال‌های نامحلول در آب با رنگ بنفش تبدیل می‌شود.

غلظت این ماده بنفش رنگ می‌تواند نشانگر تعداد سلول‌ها باشد. در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، از این ماده می‌توان برای تعیین تعداد سلول‌های یک بافت مشخص مثلا بافت سرطانی و تاثیر یک داروی مشخص برای از بین بردن آن سلول‌ها استفاده کرد. هم‌چنین، در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی از این ماده برای تعیین میزان سمیت یا سلول سازگاری یک دارو یا تجهیز پزشکی استفاده می‌شود.

این محصول که از نظر کیفیت با محصول شرکت‌های مطرح آمریکایی رقابت می‌کند، با قیمتی بسیار مناسب و پایین‌تر از محصول خارجی (25-30 درصد قیمت محصول خارجی) به فروش می‌رسد. دشواری و پیچیدگی ساخت این ماده در طی چندین مرحله واکنش شیمیایی موجب افزایش قیمت به همراه ارزش افزوده بالاتر می‌شود. علاوه بر این اهمیت استفاده از این ماده در زمینه‌های مختلف برای سنجش سمیت سلولی و وسعت کاربردش، آن را به یک ماده استراتژیک تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا