کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن مهر و رکود شدید در پردیس/ مخالفت وزارت صمت با جدایی اتحادیه‌های املاک 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان پردیس گفت: با تخلیه تورمی، آثار و تبعات آن در طرح مسکن مهر مقداری پررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها خواهد بود.

به گزارش صبح پردیس، علی مختاری آذر در خصوص کاهش قیمت مسکن به ویژه مسکن مهر، اظهار کرد: با توجه به اثرات وضعی و تبعی که بازارهای موازی سرمایه با یک دیگر دارند، بازار مسکن نیز از این نوسانات هفته‌های گذشته بی‌تأثیر نبوده و در آینده نیز منفعل نخواهد بود.

وی گفت: این نوسانات در بازار مسکن استان تهران طی هفته‌های اخیر شاهد کاهش نسبی تقاضا برای خرید همراه بوده و از آنجائی که قیمت کالا و خدمات بیش از سایر مؤلفه‌های تعیین کننده قیمت، متأثر از دو پارامتر اساسی «عرضه و تقاضا» است طبیعتاً به دلیل کاهش تقاضا با کاهش قیمت نیز روبه‌رو بوده‌ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رسته‌های همگن شهرستان پردیس افزود: اما مقوله مسکن مهر، که با فلسفه بهبود کیفیت زندگی، بد مسکن‌ها و خانه‌دار کردن افراد بدون مسکن با حمایت مادی و معنوی دولت به وجود آمده و فارغ از تمام نقاط مثبت و منفی آن به دلیل داشتن شرایط بسیار خاص خود چه از نظر اسنادی و چه از نظر شیوه معاملات آن و مهم‌تر از همه ممنوع بودن معاملات آن تا چند سال قبل، متأسفانه بازار منحصر به فرد زیرزمینی به موازات بازار ملک عادی با سبک و سیاق خاصی برای خود ایجاد کرد.

مختاری آذر ادامه داد: این فعالیت‌های زیرزمینی امکان نظارت و ساماندهی و یا هم تراز کردن آن با بازار ملک متعارف را به گونه‌ای خاص، سخت و غیرممکن کرد و از همان ابتدا بازاری لجام گسیخته و ساختار گریز پایه‌ریزی شد.

وی اضافه کرد: ساختار نامتجانس این بازار به نحوی شکل گرفت که علی‌رغم تمام تلاش‌های ارزشمند و زحمات مسؤولان شهرستان در طی سنوات گذشته این بازار همچنان دارای ایرادات شکلی و محتوایی است و فرصت‌های طلایی را برای برخی سوداگران ایجاد کرده که به راحتی امکان دل کَندن از آن را ندارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رسته‌های همگن شهرستان پردیس تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته همواره بنابه دلایل ذکر شده بیشتر نوسانات قیمت در حوزه مسکن مهر اتفاق افتاده است، کمااینکه اکنون نیز بیشترین اُفت قیمت در حوزه مسکن مهر بوده و این رقم با بررسی‌های میدانی انجام گرفته است و تاکنون به صورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت‌های مسکن مهر به نسبت ماه‌های پیش کاهش یافته است.

مختاری آذر در خصوص اینکه آیا این کاهش قیمت‌ها استمرار خواهد داشت یا خیر، گفت: اساساً پیش‌بینی در حوزه‌های اقتصادی بر پایه اطلاعات و داده‌هایی است که از قبل نسبت به همان موضوع و در خصوص واکنش به تغییرات در دسترس داریم.

وی یادآور شد: با تلفیق تحلیل شرایط و احتمالات رفتاری بازار نسبت به تغییرات مؤثر بر آن ، ما را تا مرز پیش‌بینی قابل قبولی نزدیک می‌کند لذا با عنایت به سوابق موجود و قابل استنادی که حداقل از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش تاکنون در اختیار داریم، همواره نمودار نوسانات قیمت مسکن یک نمودار سینوسی را به ما ارائه می‌کند و تفسیر آن اوج و رونق بازار بین یک تا دو سال و در مقابل رکود آن بین ۴ تا ۶ سال است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رسته‌های همگن شهرستان پردیس عنوان کرد: قطعاً برخی اتفاقات بین المللی، تصمیمات و تغییرات داخلی صرفاً در بازه زمانی و میزان مانایی فراز و فرود آن اثر گذار بوده ولی در ماهیت آن تغییری ایجاد نمی‌کند.

مختاری آذر افزود: در صنعت ساختمان ما افراد وزین و صاحب نظران قدری داریم که تحلیل‌های آن‌ها را بی قید و شرط می‌توان به عنوان رفرنس قلمداد کرد و با یک سرچ ساده در این خصوص وقتی تمام این پیش‌بینی‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم جالب است که تمام آن‌ها معتقدند که رُکود سنگینی را در بازار ملک پیش رو خواهیم داشت.

وی بیان کرد: اما برخی عوامل داخلی و خارجی صرفاً می‌توانند زمان وقوع آن را نزدیک‌تر و یا کمی به تأخیر بیندازد ولی وقوع آن قطعی است، کمااینکه از هم اکنون نیز در برخی نقاط کشور من‌جمله استان تهران در دوران پیش از رُکود قرار گرفته‌ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رسته‌های همگن شهرستان پردیس تأکید کرد: طبعاً با توجه به اینکه در بازار رُکود رقابت منفی برای نقد شوندگی ملک بین فروشندگان اتفاق می‌افتد، برخلاف رونق بازار که فروشندگان نقش اصلی را در تعیین قیمت دارند، در بازار رکود خریداران تعیین کننده قیمت‌ها خواهند بود.

مختاری آذر تشریح کرد: بازار هیجانی ورود افراد غیرصلاحیت‌دار، غیرحرفه‌ای و غیرصنفی را در این حوزه را رقم زد و تبعات ناخوشایندی را نیز در پی داشت که در شرایط کنونی پاسخ طبیعی بازار به آن با تخلیه تورمی بالانس خواهد شد و این تغییرات با شیب ملایمی ادامه خواهد داشت اما آثار و تبعات آن در مسکن مهر مقداری پررنگ‌تر از سایر حوزه‌ها خواهد بود؛ ولی با همه این اوصاف سادگی محض است که انتظار بازگشت قیمت‌ها به وضعیت سه سال قبل را داشته باشیم.

وی در خصوص اعلام نظر مدیرعامل شرکت عمران در تغییر ماهیت اتحادیه مشاوران املاک، بیان کرد: حسب پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی که با توافق ضمنی ریاست جمهوری نیز همراه شده به دلیل همگرا کردن سیاست‌های مسکن، اتحادیه مشاوران املاک از ذیل وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود، قطعاً این فرآیند انتقال مجوزها و قوانین خاص و جدیدی را می‌طلبد و ممکن است اتفاق بیفتد و یا بنا به دلایلی هم رخ ندهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رسته‌های همگن شهرستان پردیس ادامه داد: از طرفی وزارت صمت اساساً با منفک شدن اتحادیه‌ها و پیوستن آن‌ها به وزارتخانه‌های دیگر مخالف و به شدت موضع گرفته است.

مختاری آذر عنوان کرد: این اتفاق می‌تواند مثبت و کارآمد هم خدای ناکرده اتفاقی ناخوشایند باشد اما اگر با درایت و کار کارشناسی اقدامی انجام گیرد، قطعاً هر تغییر مثبتی می‌تواند هم برای مصرف‌کنندگان و هم فعالان این صنف از آن بهره ببرند اما در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نیست و مطمئناً فرآیند این انتقال به زعم بنده که ۲۰ سال فعالیت در وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف داشتم حداقل بالغ بر ۳ سال کار اداری نیاز دارد تا تغییری رخ دهد.

قطعاً می‌تواند ضمن مرتفع کردن نقاط ضعف قوانین حاکم بر شرایط کنونی، هم برای مصرف کنندگان منشاء اثر مثبتی باشد و هم برای فعالان شریف این صنف و هم برای سیاست گذران مسکن که همگی به صورت موازی از آن بهره وافی را ببرند اما در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نیست و مطمئناً فرآیند این انتقال به زعم بنده که قریب ۲۰ سال سابقه فعالیت با مسؤولیت‌های متفاوت در ادارات و سازمان‌های مختلف را داشتم حداقل بین ۲ تا ۳ سال کار اداری نیاز دارد تا تغییرات مورد نظر رخ دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا