مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد؛

ورود پیمانکار بزرگ به مسکن مهر پردیس/ وجود 33 هزار واحد تکمیل شده در فاز 11 پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که بعد از نوسانات ارزی در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر پردیس، دچار مشکل شده‌ایم، گفت: تا دو هفته آینده پیمانکار بزرگی را برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در سایت‌های مسکن مهر با استفاده از منابع داخلی شرکت عمران مستقر می‌کنیم.

به گزارش صبح پردیس، حبیب‌الله طاهرخانی در ملاقات مردمی با متقاضیان مسکن مهر پردیس اظهار کرد: بعد از نوسانات ارزی اخیر همانند سال ۱۳۹۱ با مشکلات متعددی در پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر مواجه شدیم که مجموع آن‌ها به تطویل پروژه و اختلاف کارفرما با پیمانکار شده است.

وی افزود: در فازهای مختلف مسائل متنوعی داریم؛ مثلاً در فاز ۱۱ با وجود آنکه ۳۳ هزار واحد تکمیل‌شده، هم‌اکنون پیمانکار با مشکل واردات آسانسور مواجه شده که این مسئله را از طریق وزارت صنعت پیگیری می‌کنیم. طی سال‌های گذشته برای آماده‌سازی و راه‌سازی در این مسیر با مسائلی مواجه بودیم، مثلاً محوطه آنجا کابل‌های فشار قوی برای تأمین برق تهران عبور کرده بود که سه سال طول کشید تا این دکل‌ها را از بلوک‌ها خارج کردیم و فضا برای انجام کار مهیا شد.

وی ادامه داد: فاز ۱۱ بیش از ۸۶ درصد پیشرفت دارد و از نظر ابنیه کار خاصی باقی نمانده، بسیاری از پروژه‌ها در مرحله نازک کاری و نصبیات هستند اما به‌طورکلی در پردیس با کمبود آسانسور، پکیج و بوستر پمپ مواجهیم که قیمت آن‌ها بین سه تا پنج درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل فاز هشت نیز اظهار کرد: در فاز هشت با معارضین متعدد مواجه شدیم، درحالی‌که قبلاً تصور می‌شد آنجا معارض ندارد. در مواقعی حکم توقف پروژه را می‌گرفتند.

وی یکی از شروط انجام محوطه‌سازی را تأمین قیر رایگان دانست و تصریح کرد: قیمت قیر اخیراً چهار تا پنج برابر شده اما خوشبختانه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه ۹۷ موافقت کرد تا قیر رایگان به ما اختصاص یابد. اگر قیر به دست ما برسد، تحول عمده‌ای در بحث محوطه‌سازی و خدمات ایجاد می‌شود.

چگونگی تسریع پروژه فاز 5 پردیس و فاز ۹ قدیم پردیس

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کند بودن روند پیشرفت پروژه ۱۰ هزار واحدی واقع در فاز پنج و ۹ قدیم اظهار کرد: پیمانکار این پروژه انبوه سازان مسکن هستند که امکان اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس را ندارند. ۱۵-۱۶ پیمانکار زیرمجموعه در این پروژه فعال هستند که پیمانکار اصلی منابع را به‌طور یکسان بین آن‌ها تقسیم می‌کند. این در حالی است که در برخی بلوک‌ها به‌طور مثال ۵۰ درصد و در برخی دیگر با ۸۰ درصد پیشرفت مواجهیم. راهکاری که برای این مشکل در نظر گرفتیم این است که با استفاده از اقاله، قرارداد را با پیمانکاران زیرمجموعه منعقد کنیم.

وی درباره گرفتاری‌های فاز ۹ قدیم نیز گفت: فاز ۹ قدیم از سال ۱۳۸۸ شروع شده ولی با توجه به توپوگرافی غربی، پلنی که برای آنجا در نظر گرفته‌اند، فنی نبوده است. بنابراین دوباره کاری شد. مثلاً دیوار حائل اجرا کرده بودند که از ایمنی لازم برخوردار نبود و مجبور شدیم آن را تخریب کنیم و دوباره بسازیم.

طاهرخانی با بیان این‌که دستگاه‌های خدمات رسان به وظایف خود عمل نمی‌کنند، گفت: اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است اما این مسئولیت نیز بر دوش ما قرارگرفته و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از منابع شرکت عمران در این زمینه هزینه می‌شود.

تکمیل ۸۳ هزار مسکن مهر پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در مرحله سوم پایش شهر جدید پرند که روز چهارشنبه برگزار شد هم با بیان این‌که تا کنون حدود ۷۰ هزار واحد مسکن مهر پرند افتتاح‌شده است، گفت: ۵۱۶۱ واحد نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد که در صورت تأمین زیرساخت‌ها و اختصاص قیر این رقم به ۱۳ هزار واحد قابل‌افزایش است.

طاهرخانی اظهار کرد: شهر جدید پرند از نظر تکمیل ابنیه مسکن مهر در شرایط مطلوبی قرار دارد و هم‌اکنون ۶۹ هزار و ۸۱۵ واحد افتتاح‌شده است. از ۲۵ هزار واحد باقی‌مانده نیز ۵۱۶۱ واحد در دهه فجر آماده افتتاح است که در صورت تأمین قیر از سوی دولت این تعداد می‌تواند به ۱۳ هزار واحد افزایش یابد. با این حساب می‌توان گفت از ۹۶ هزار واحد مسکن مهر پرند تاکنون ۸۳ هزار واحد تکمیل شده است.

وی افزود: از نظر پروژه‌های زیرساختی و مراکز محلات نیز کارهای فاخری در شهر جدید پرند در دست اقدام است. ساخت بوستان بزرگ مشاهیر با ۳۲ هکتار مساحت و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ۳۴ مدرسه، پنج کلانتری، چهار واحد درمانی، ۱۰ مسجد و ۸۴ فضای سبز در پرند از جمله این خدمات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، یکی از مشکلات محوطه‌سازی و خدمات در شهر پرند و سایر شهرهای جدید را بحث تأمین قیر عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر با کمبود شدید قیر مواجهیم که اگر این مشکل برطرف شود، به سرعت می‌توانیم راه‌های ارتباطی و محوطه اطراف بلوک‌ها را آسفالت کنیم و سرعت تحویل واحدها بخصوص در شهر پرند را بالا ببریم.

طاهرخانی با بیان این‌که شهر جدید پرند می‌تواند به‌عنوان پایلوت کشوری بازچرخانی و استفاده بهینه از منابع آبی در مناطق کم آب مطرح شود گفت: جذب منابع بخش خصوصی برای تکمیل خدمات و زیرساخت‌ها باید با جدیت بیش‌تری دنبال شود؛ زیرا برای ارائه مطلوب خدمات به ساکنان، مراکز محلات باید هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. امیدواریم عملیات احداث پنج مرکز محله شهر جدید پرند در دهه فجر آغاز شود.

پیش از آغاز این نشست، طاهرخانی با تعدادی از نمایندگان متقاضیان و ساکنان مسکن مهر پرند دیدار داشت و از مسائل و مشکلات آن‌ها مطلع شد.

در این جلسه همچنین محسن وطن خواهی – مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند – از همکاری ضعیف دستگاه‌های خدمات رسان، گلایه‌هایی را مطرح و تصریح کرد: کلنگ زنی ۳۴۰۰ واحد مسکونی در قالب مسکن مشارکتی در شهر جدید پرند را در دستور کار داریم. همچنین ساخت ۱۰ مرکز محله در فازهای ۳ تا ۶ در مرحله طراحی و ارزیابی مالی و فنی قرار دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا