ورود دام از تاریخ ۱۷خرداد ماه به مراتع لار

رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از شروع ورود دام از تاریخ ۱۷ خرداد به مراتع ییلاقی حوزه سد لار این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، علیزاده با اشاره به اهمیت مراتع ییلاقی حوزه سد لار به جهت تأمین بخشی از منابع آب شرب تهران، غنای بالای ژنتیکی گیاهی و جانوری، ارزش های زیست محیطی اظهار داشت: مراتع لار دارای مساحتی بالغ بر مساحت ۷۳هزار هکتار بوده که همه ساله در فصل تابستان پذیرای مرتعداران استان های تهران، سمنان، مازندران، البرز، قم و مرکزی بوده و علوفه تولید شده در این مراتع تامین کننده نیاز غذایی ۸۶هزار واحد دامی مجاز می باشد.

وی با بیان اینکه زندگی عشایر مبتنی بر کوچ مستمر به منظور تامین علوفه مورد نیاز دام از مراتع و دسترسی به شرایط مساعد آب و هوایی است افزود: از ابتدای سال جاری، طرح ساماندهی کوچ و مدیریت و کنترل چرای دام در مراتع ییلاقی استان بوسیله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با همکاری استانداری، فرمانداری ها، بخشداران، نیروی انتظامی و دادگستری، مدیریت عشایری و دامپزشکی استان در حال اجرا است.

علی زاده ضمن اعلام این موضوع که در سنوات گذشته چرای زودهنگام دام یکی از عوامل مهم تخریب مراتع ییلاقی لار بوده است، اظهار داشت: با توجه به تمهیداتی که پیش از شروع فصل بهره برداری سال جاری اندیشیده شد، عشایر بهره بردار این استان در راستای بهره‌برداری اصولی و جلوگیری از تخریب مراتع ییلاقی، مقررات تقویم کوچ را به شکل صحیح رعایت نموده و از ورود زودهنگام دام به مرتع پرهیز نمودند.

رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن قدردانی از عشایر استان به جهت رعایت زمان ورود دام، تاکید نمود:پروانه مرتع‌داری کلیه عشایر باید طبق مقررات برای سال جاری تمدید شده باشد و مرتعداران باید در هنگام استفاده از مراتع، پروانه مرتع‌داری و یا سند قرارداد اجرای طرح را به همراه داشته و در صورت لزوم به عوامل حفاظتی ارائه نمایند.

این مقام مسئول در خاتمه خاطر نشان کرد: شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴به صورت شبانه‌ روزی آماده پاسخگویی و دریافت گزارش‌های عموم مردم و مرتع داران در مورد تخلفات احتمالی از مقررات کوچ در سطح استان می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا