وجود دو هزار مسکن بالای 6 طبقه در پردیس/ ضرورت ورود مهندسان در جریان احداث خانه‌های مسکن مهر شهر پردیس

شهردار شهر پردیس با اشاره به وجود دو هزار مسکن بالای 6 طبقه در پردیس، گفت: ورود مهندسان در جریان احداث خانه‌های مسکن مهر پردیس ضرورت دارد.

به گزارش صبح پردیس، محمد لاله در همایش روز مهندس که با همکاری شهرداری پردیس و حضور مسئولانی همچون مهندس حیدری فرماندار پردیس، تنی چند از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران، دیگر مسئولان و جمعی از فعالان جامعه مهندسان شهر در سالن اجتماعات شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: پیش از بیان هر موضوعی باید سالروز تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی و روز مهندس را به همه تلاشگران این عرصه بسیار مهم و تعیین‌کننده تبریک و تهنیت عرض کنم.

*ریشه‌های تاریخی مهندسی در ایران

وی ادامه داد: یکی از افتخارات مجموعه شهرداری پردیس در شرق استان تهران وجود رابطه‌ای خوب با دست‌اندرکاران نظام‌مهندسی استان تهران و شهرستان پردیس است که محصول این ارتباط مناسب نظم حاکم بر امور عمرانی و خدمات شهری با کمترین اتفاقات است.

شهردار پردیس  اضافه کرد: حرفه مهندسی در کشورمان دارای تاریخی بسیار طولانی است و مؤید این نکته وجود آثاری تاریخی و معماری شامل سلسله قنوات بی‌نظیر در جهان، ساخت بادگیر در نواحی گرم سیر، حفر کانال سوئز، سازه‌های باستانی در تخت جمشید و … است.

لاله، مبحث مهندسی با موضوع مدیریت شهری دارای تفاوت‌هایی است و درنتیجه باید در امور مختلف شهری با سایر علوم و تخصص‌ها نیز تعاملی تنگاتنگ ایجاد کرد.

*لزوم بهره‌گیری از مشاوران زبده

شهردار پردیس با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از مشاوران زبده در امور مهندسی خاطرنشان کرد: استفاده از توان مشاوران می‌تواند تصمیم‌گیری در افق و نقشه مدیران شهری را تسهیل کرده و درنهایت رضایتمندی بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط کنونی شهر پردیس اظهار داشت: احداث شهر پردیس پس از مصوبه هیئت محترم وزیران در سال 68 آغاز شد و امروز این شهر دارای 11 فاز، 54 محله شهری و افق جمعیتی 500 هزار نفر است.

شهردار پردیس، تصریح کرد: در حال حاضر پردیس بر اساس سیاست‌های خانه‌سازی دولت نهم و دهم یکی از قطب‌های مسکن مهر کشور قلمداد می‌شود که در آن کلید ساخت بیش از 80 هزار واحد مسکن زده شد؛ هرچند انتقاداتی در این خصوص وجود دارد که باید در حوزه کارشناسی پیش از اجرا، کار بیشتری صورت می‌گرفت.

*ضرورت ورود مهندسان در جریان احداث خانه‌های مسکن مهر پردیس

محمد لاله ادامه داد: آنچه که امروز به‌عنوان یک دغدغه مطرح می‌شود این است که ساختمان‌های احداث نشود که اثری سوء بر کیفیت زندگی شهری و ایمنی خانواده‌ها داشته باشد، ازاین‌رو وجود زحمتکشان حوزه نظام‌مهندسی به‌ویژه شرکت‌های فعال در حوزه مسکن مهر امری ضروری است.

شهردار پردیس با اشاره به حادثه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو یادآور شد: فاجعه پلاسکو زنگ خطر را برای همه به صدا درآورد به فاصله‌ای اندک زمانی نسبت به این حادثه، شرایطی تقریباً مشابه البته در اندازه‌های کوچک‌تر برخی ساکنان پردیس را تهدید کرد که خوشبختانه با عنایت باری‌تعالی و تلاش خانواده بزرگ شهرداری پردیس این خطر رفع و موضوع ساماندهی شد.

وی از آموزش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش حوادث احتمالی در جریان احداث سازه‌های مختلف سخن به میان آورد و گفت: به تأسف برخی فعالان در حوزه سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز، اطلاعات چندانی در زمینه خطرات احتمالی ندارد و باید با تصویب قوانین لازم دستکم فرصت تبیین مباحثی ازاین‌دست فراهم آید.

*وجود دو هزار مسکن بالای 6 طبقه در پردیس

این مقام مسئول افزود: امروز شهر پردیس دارای دو هزار بلوک مسکونی بالای 6 طبقه است و باید موارد مندرج در اصول شهرسازی نظیر مباحث ایمنی، پدافند غیرعامل، خدمات آتش‌نشانی و … در آنها رعایت شود.

به گفته محمد لاله، هرچند پردیس به‌عنوان شهری ساخته شده بر اساس اصول مهندسی شمرده می‌شود: اما جای نماهای خوب، فضاهای سبز افقی و عمودی، سازه‌های اسلامی ایرانی و … در آن خالی است و باید با تلاش مجموعه نظام‌مهندسی اجازه حرکت فضاهای شهری به سمت‌وسوی نماهای خشن و بی‌روح را نداد.

شهردار پردیس بابیان اینکه پردیس شهری شاخص در میان شهرهای اقماری استان تهران در همه جنبه‌هاست، گفت: امروز همچنان فرصت برای مطرح کردن پردیس به‌عنوان شهری شاخص وجود دارد و می‌توان تهدیدها را به فرصت بدل ساخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا