۳۳ واحد صنعتی پردیس مشکل حاد محیط زیستی دارند/ جمعیت ۶۰۰ هزار نفری پردیس در افق ۱۴۰۰

مشکل زیست محیطی ۳۳ واحد صنعتی پردیس و لزوم ارائه زیرساخت‌ا از جمله مترو پردیس و آرامستان پردیس برای جمعیت ۶۰۰ هزار نفری پردیس در افق ۱۴۰۰ از جمله مباحث مطرح شده در ششمین نشست شورای اداری شهرستان پردیس بود.

به گزارش صبح پردیس، ششمین نشست شورای اداری شهرستان پردیس با حضور محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، حبیب الله طاهر خانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدیدایران، امیر الله حقیقی فرماندار پردیس، پروانه رضایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و سید فرید موسوی، فاطمه سیاوشی و ابوالفضل سروش از نمایندگان حوزه انتخابیه پردیس در محل سالن جلسات فرمانداری پردیس برگزار شد.

*فرماندار پردیس: احداث مترو تهران-پردیس مطالبه اصلی مردم است

امیرالله حقیقی فرماندار پردیس در نشست شورای اداری پردیس اظهار داشت: پردیس در ۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد و مسکن مهر این شهرستان برای تکمیل نیازمند اعتبارات زیادی است که این امر توجه ویژه نمایندگان مجلس را می‌طلبد.

وی افزود: پردیس شهرستان جدیدی است که قریب به ۹۰ هزار واحد مسکونی مهر دارد که بخش از آن ساخته شده و بخشی نیز در حال ساخت بوده و هنوز تحویل نشده است.

فرماندار پردیس ادامه داد: برای تحویل واحدهای مسکن مهر نیازمند تامین اعتبارات و توجه و نگاه ویژه‌ای در بودجه ۹۸ هستیم.

حقیقی با اشاره به اهمیت بحث آسیب‌های اجتماعی با توجه به مهاجرپذیری پردیس تصریح کرد: خواستار توجه بیشتر مسؤولین بالادستی و نمایندگان مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مترو تهران-پردیس نیاز اصلی مردم این شهرستان است، بیان کرد: آزادراه تهران-پردیس و توجه به مشکلات شهر جاجرود از دیگر مطالبات مردم این شهرستان است.

نماینده عالی دولت در پردیس با بیان اینکه این شهرستان فاقد بیمارستانی مناسب و یا درمانگاهی جهت ارائه خدمات درمانی به مردم است، خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار واحد تولیدی صنفی در پردیس داریم که به علت مشکلات محیط زیستی دچار مشکل هستند.

*بهداشت و درمان شهرستان پردیس فاقد امکانات مناسب است

حقیقی به وجود عزم جدی برای پیگیری مشکلات اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکلات با پیگیری ادارات شهرستان و حمایت ادارات کل و استانداری برطرف شده یا در حال برطرف شدن است اما برخی از مشکلات و معضلات نیازمند پیگیری ویژه‌ای در سطح کلان کشور است که کمک مجمع نمایندگان تهران را می‌طلبد.

فرماندار پردیس تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر را یکی از درخواست‌های اصلی مردم دانست و ادامه داد: جمعیت اسکان‌یافته در فاز ۸ شهر پردیس پس از تکمیل واگذاری‌ها به حدود ۱۲۰ هزار نفر خواهد رسید که از جمعیت بسیاری از شهرستان‌های کشور فراتر می‌رود و توجه ویژه در مباحث اعتباری و بودجه‌ای می‌تواند نگرانی مردم را رفع و کار را به جلو ببرد.

نماینده عالی دولت در پردیس به واگذاری ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: دولت اعتبارات و برنامه‌های خوبی برای این حوزه در نظر گرفته است؛ اما زیرساخت‌های مسکن مهر شهر پردیس یکی از موضوعات مهمی است که اگر از اکنون برای آن برنامه‌ریزی و اقدام نشود در آینده مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

نماینده عالی دولت در شهرستان پردیس پیگیری‌های انجام‌شده به کمک مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برای احداث مترو را نیز یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: مردم ما علی‌رغم مشکلات موجود پایبند به انقلاب هستند و اگر کلنگ احداث مترو پردیس به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی شهروندان در دهه فجر امسال به زمین زده شود، باعث ایجاد امید و نشاط در میان مردم خواهد شد.

وی بخش بهداشت و درمان شهرستان پردیس را فاقد امکانات مناسب خواند و افزود: تنها بیمارستان شهرستان که ۶۴ تخت خوابی است به دلیل اداره توسط بخش خصوصی و هزینه‌ای مربوط به این بخش با عدم استقبال مواجه شده درحالی‌که بیمارستان خیریه الغدیر در شهر بومهن نیمه‌کاره رهاشده که پس از بازدید وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی از این مجتمع، ایشان دستورات لازم را برای به سرانجام رساندن بیمارستان صادر کردند و قرار بر این شد که بخش اورژانس بیمارستان تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد که امیدواریم این مشکل نیز هر چه زودتر برطرف شده و شهروندان در بخش بهداشت و درمان دغدغه‌ای نداشته باشند.

*پنج نقطه صنعتی در شهرستان پردیس وجود دارد

فرماندار پردیس به قرار گرفتن شهرستان در مسیرهای مواصلاتی استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از محورهای مواصلاتی قرارگرفته در شهرستان مسافران زیادی تردد می‌کنند و مرکز اورژانس شهرستان با پیگیری‌ها و حمایت‌های ستاد مدیریت بحران و شهرداری پردیس یک پد فرود هلیکوپتر به همراه آشیانه و محل استراحت کارکنان را احداث کرده و اختصاص یک دستگاه بالگرد می‌تواند از بروز تلفات جانی در اثر تصادفات این محور بکاهد.

حقیقی به مباحث اشتغال و کارآفرینی نیز اشاره کرد و گفت: پنج نقطه صنعتی در شهرستان پردیس وجود دارد که هویت مشخصی ندارند و بیشتر اراضی شهرستان نیز در پهنه حفاظت محیط‌زیست قرارگرفته که این نیز مانع از اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه خواهد شد و برای رفع مشکل لازم است شورای محیط‌زیست کشور اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و حضور و پیگیری نمایندگان محترم نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: مشکلات تقسیمات کشوری از جمله ایجاد بخش مرکزی شهرستان و شهر جاجرود، بافت فرسوده در شهر بومهن و بیشتر روستاها و مشکلات ساماندهی مناطق، مباحث امنیتی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و احداث خط شمالی آزادراه برای کاهش ترافیک شهر بومهن و ایجاد سهولت دسترسی شهروندان به آزادراه نیز از دیگر مواردی بود که فرماندار پردیس برای آگاهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشریح آنها پرداخت.

* پردیس شهری بدون آرامستان/ جمعیت ۶۰۰ هزار نفری پردیس در افق ۱۴۰۰

محمد قانبیلی عضو شورای عالی استان‌ها در شورای اداری پردیس، اظهار داشت: در حوزه بافت‌های فرسوده تاکنون اقدام موثری انجام نشده و در شهرستان پردیس بافت فرسوده زیاد داریم.

وی افزود: درخواست داریم، نوسازی بافت فرسوده با جدیت بیشتری پیگیری شود و باید دید چرا این ماده قانونی محقق نشده و یک میلیاردی که مقام معظم رهبری تخصیص دادند هنوز تحویل داده نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس با اشاره به مشکل نبود آرامستان در شهر پردیس گفت: این معضل بسیار حاد است، در افق ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهرستان است و باید یک فکر اساسی برای آن بشود.

قانبیلی افزود: در حوزه روستایی نیز مشکل بازنگری طرح هادی روستاها را داریم که درخواست دارم، به‌طور ویژه در نظر گرفته شود.

وی از کاهش ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده در حوزه روستایی به ۱۲ درصد انتقاد و تصریح کرد: این کاهش مالیات سبب متضرر شدن روستاها شده است که خواهش می‌کنم، در بودجه ۹۸ این امر اصلاح شود.

عضو شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: ما ۳ طرح در کمیسیون شوراهای محلس، کمیسیون عمران و کمیسیون اقتصادی داریم، که یکی از آن ها بحث مدیریت یکپارچه شهری، دیگری درآمدهای پایدار و سومی مالیان بر ارزش افزوده است، که خواهش می کنم، این ۳ طرح مورد بررسی قرار گیرد.

* ۳۳ واحد صنعتی پردیس مشکل حاد محیط زیستی دارند

سید فرید موسوی نماینده مردم پردیس، تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری پردیس، اظهار داشت: مسکن مهر پردیس تمام حواس ها را به خود معطوف کرده و معضلات بومهن و دیگر مشکلات این شهرستان تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای و بروزرسانی طرح‌های روستا برای رسیدگی به حل مشکل آنان افزود: از حدود ۵۴۰ روستای استان تهران، ۱۶۰ روستا مشکل حاد در زمینه طرح هادی روستایی دارند که ناشی از عدم بروزرسانی طرح های هادی است، در ۲۳ روستا مشکل محیط زیست داریم.

نماینده مردم پردیس، تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پردیس از معدود شهرستان‌هایی است که با افزایش جمعیت روبه‌رو است و بحث لکه‌های صنعتی باید رسیدگی شود و در این شرایط که اشتغالزایی و حفظ اشتغال موجود اهمیت فزاینده‌ای دارد، نباید موجب آسیب رسیدن به واحدهای صنعتی شویم، البته این امر باید با در نظر گرفتن دغدغه‌های محیط زیستی انجام شود.

موسوی خاطرنشان کرد: پردیس دارای ۳۳ واحد صنعتی است‌ که مشکل حاد محیط زیستی دارند و بقیه مشکلی ندارند که به‌خاطر این واحدها، ۸ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی این شهرستان به گروگان گرفته شده و موانع سر راه آنان قرار دارد.

*مباحث زیست‌محیطی پردیس و مترو پردیس به جدیت پیگیری خواهد شد

محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری پردیس با اشاره به راه‌اندازی دفتر نمایندگان در شهرستان‌های استان تهران، اظهار کرد: این اقدام کار جدیدی بود که در دوره دهم انجام گرفت و با استقبال روبرو شد به‌خصوص در شهرستان پردیس که به دلیل همدلی مدیران در زمره دفاتر موفق ما قرار گرفت و کارگروه‌های مختلف آن با همدلی و همکاری مدیریت شهرستان به مسائل رسیدگی می‌کنند و بر اساس برنامه زمان‌بندی تهیه‌شده، نمایندگان حوزه انتخابیه با حضور در این دفتر و دیدار رودررو با مردم سعی در رفع مشکلات دارند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تشکیل کارگروه‌هایی در این دفاتر برای رفع مشکلات مردم را از دیگر اقدامات دفتر مجمع نمایندگان برشمرد و گفت: مهم‌ترین کار گروهی که در شهرستان پردیس تشکیل‌شده کارگروه مسکن مهر بود که با همراهی مدیران وزارت راه و شهرسازی، نقاط روشن بسیاری مشخص‌شده و دیگر مشکلات نیز در ادامه راه قابل‌پیگیری و حل است اما کارگروه مربوط به رفع آسیب‌های اجتماعی نیز کار گروهی است که با جدیت پیگیری می‌شود.

عارف با تأکید بر لزوم پیگیری مشکلات بهداشتی و درمانی، امنیتی و اشتغال، گفت: در این نشست نیز مواردی از جمله مباحث زیست‌محیطی و مترو مطرح شد که این دو مورد نیز به جدیت پیگیری خواهد شد و پس از کلنگ زنی مترو اسلامشهر در هفته گذشته امیدواریم مترو شهرستان پردیس نیز که از اولویت‌های ما و مردم است در دهه فجر امسال کلنگ زده شود و از هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

*حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی پردیس از اولویت‌های مجموعه مدیریت شهرستان پردیس است

شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در نشست شورای اداری پردیس رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را از اولویت‌های مجموعه مدیریت شهرستان پردیس دانست و اظهار کرد: با توجه به استقرار تعداد کثیری از واحدهای صنعتی، صنفی و تولیدی در شهرستان، لازم است وقت و انرژی بیشتری برای رسیدگی به مشکلات این قشر به کار گرفته شود.

وی افزود: مسئولان در این برهه حساس نباید اجازه دهند حتی یک کارگر نیز بیکار شده و یک کارگاه تعطیل شود بلکه با جدیت و اهتمام در رفع مشکلات حیطه شهرستان و ارجاع مشکلاتی که نیاز به ورود مجموعه استان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد و با کمک همه دستگاه‌ها و نهادها، مسئله اشتغال که یکی از مهم‌ترین مسئله‌های کشور است را مرتفع کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با تأکید بر لزوم توجه به تکریم ارباب‌رجوع در ادارات و نهادها بود و این مقام مسئول حفظ شأن مردم، جلوگیری از سرگردانی ارباب‌رجوع در اداره، استقرار میز خدمت و پایش مداوم وضعیت اجرای طرح‌های تکریم ارباب‌رجوع را برای بهبود وضعیت خدمت‌رسانی به مردم از وظایف هر کدام از مسئولان در ادارات دانست.

*پیشرفت 80 درصدی ساخت 20 مدرسه در مسکن مهر پردیس

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی، مباحث مسکن مهر پردیس را دارای حساسیت و جایگاه ویژه‌ای برشمرد و اظهار کرد: شروع این پروژه در شرایط خاص جغرافیایی، نوسانات اقتصادی و محدودیت‌هایی که وجود داشت موجب شد در روند اجرای آن فشارهای زیادی از جمله احداث ۵۷ کیلومتر دیوار حائل تنها در یک فاز برای ساخت بلوک و توسعه فضای مسکونی به سازندگان تحمیل شود از این رو، این پروژه را یک پروژه با ابعاد ملی می‌دانیم.

وی حمایت و همدلی مجموعه های خدمات رسان را در حل مشکلات زیرساختی بسیار تاثیرگذار و کارگشا دانست و افزود: به مسئولان و مردم قول می دهیم در حوزه های خدماتی مانند مدارس، درمانگاه، کلانتری، فضای سبز، مساجد و دیگر موضوعات اجازه احساس کمبودی را به ساکنان نخواهیم داد؛ همچنین انتقال آب به داخل سایت ها، تامین و انتقال برق و خدمات بخش فاضلاب تا حدود زیادی تحقق پیدا کرده و ۲۰ مدرسه در حال ساخت داریم که مجموع آن بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با اشاره به قرار داشتن بخش اعظمی از اراضی شهر پردیس در حیطه محیط زیست افزود: لازم است تصفیه خانه ای در اراضی جنوبی شهر پردیس احداث شود؛ اما هرگونه توسعه و احداث در این اراضی باید با تایید و هماهنگی محیط زیست انجام گیرد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه وعده‌هایی داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پروژه های بزرگ مسکن مهر پردیس در دهه فجر امسال و برنامه ریزی برای شروع پروژه های گسترده با استفاده از اعتبارات و پتانسیل های داخلی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و خاطر نشان کرد: باید به گونه ای رفتار کنیم که مردم امیدوار تر شوند؛ زیرا اگر کاستی هایی در حوزه مسکن مهر وجود داشته باشد و به آن رسیدگی نشود با توجه به اهمیت موضوع و بارگزاری جمعیت، می‌تواند موجب بحران شود از این رو نیازمند همکاری مسئولان شهرستانی و استانی هستیم.

منابع: فارس و فرمانداری پردیس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا