هشدار محیط زیست پردیس نسبت به ورود فاضلاب مسکن مهر به سد ماملو

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به معضل فاضلاب شهرستان پردیس گفت: بخشی از فاضلاب انسانی این شهرستان وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شود که تامین کننده بخش عمده‌ای از آب شیرین کلانشهر تهران است البته اقداماتی برای رفع این مشکل در حال انجام است.

به گزارش صبح پردیس، عزیز میکائیلی با بیان اینکه شبکه‌ها و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرستان پردیس هنوز تکمیل نشده‌اند و به‌بهره‌برداری کامل نرسیده‌اند، اظهارکرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می‌شود و مابقی آن که عمدتا مربوط به مسکن‌های مهر است وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شود و در نهایت پشت تاج این سد – که تامین کننده بخش عمده آب شرب کلان‌شهر تهران است – جمع می‌شود که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: عمدتا فاضلاب‌های فازهای مسکونی ۸، ۱۱، ۵ و بخش‌هایی از فاز ۳، ۲ و ۱ وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شوند چراکه چنین زیرساخت‌هایی درطرح‌های اولیه پیش‌بینی نمی‌شوند یا پاسخگوی رشد فزاینده ساخت و سازهایی نیست که در آینده صورت می‌گیرد در حالی‌که در برنامه و مطالعات شهرسازی باید تمام این موارد مد نظر قرار گیرند.

میکائیلی اضافه کرد: اداره محیط زیست استان تهران و شرکت آب و فاضلاب استان تهران در تلاش برای مرتفع کردن مشکلات آلودگی فاضلاب انسانی تمام مسکن‌های مهر این شهرستان هستند تا دیگر تهدیدی از سوی این شهرستان متوجه محیط زیست و حوضه آبریز سد ماملو نباشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به اینکه این شهرستان نوپا است و عمر آن به ۱۵ تا ۱۶ سال می‌رسد، افزود: راه‌اندازی فاضلاب شهرستان پردیس از سال ۹۰- ۸۹ در دستور کار قرار گرفت. در واقع زمانی که شهرستان پردیس ایجاد شد زیرساخت‌های آن فراهم نشده بود و این مساله تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری را برای منطقه و این شهرستان داشته است.

وی ادامه داد: شهرستان پردیس در حوضه آبریز سد ماملو که تامین کننده بخش عمده‌ای از آب شرب کلان شهر تهران است قرار دارد و حساسیت بالای محیط زیستی و ایمنی متوجه این حوضه است. سازمان حفاظت محیط زیست و اداره محیط زیست شهرستان پردیس از سال ۹۶ – ۹۵ به‌طور جدی به موضوع ورود فاضلاب این شهرستان به حوضه آبریز سد ماملو و ساماندهی وضعیت فاضلاب پردیس ورود کرده و با طرح موضوع در مراجع قضایی و اداری این شهرستان یک سری زیرساخت‌ها از جمله احداث مدول ۱ و مدول ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب و فاز ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس را در دستور کار قرار داده است.

میکائیلی درباره جزئیات وضعیت فاضلاب شهرستان پردیس توضیح داد و گفت: اکنون مدول ۱ تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان به بهره‌برداری رسیده و مدول ۲ آن در حال تکمیل و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصد نزدیک به مرحله بهره‌برداری است. مجوزهای زیست محیطی‌ فاز ۲ آن نیز که در انتهای منطقه «باغ‌ کمش» است نیز از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران دریافت شده و کارهای برگزاری مناقصه، تعیین پیمانکار و تجدید کارگاه آن نیز انجام شده است. امیدواریم فاز ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان ظرف دو تا سه سال آینده نهایی ‌شود و به بهره‌برداری برسد تا مشکلات فاضلاب این منطقه حل شود.

وی ادامه داد: مجوزهای زیست محیطی تصفیه‌خانه شهرهای بومهن و رودهن نیز که در حوزه جغرافیایی شهرستان پردیس قرار دارند صادر شده و مرحله تجدید کارگاه و احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب آن‌ها در دستور کار است. مرحله شبکه گذاری آن ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

میکائیلی در پایان گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی و شهری شهرستان پردیس به بهره‌برداری برسد تا دیگر تهدیدی از ناحیه تخلیه فاضلاب شهری،روستایی، مسکن‌های مهر متوجه حوضه آبریز سد ماملو نباشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا