هزینه‌کرد 7000 میلیارد تومان در 33 ماه برای شبکه فاضلاب پردیس/ تکمیل حدود 70 هزار واحد مسکن مهر در پردیس

صبح سه‌شنبه 15 تیرماه 1400، با حضور وزیر راه و شهرسازی در پردیس، 2200 میلیارد تومان پروژه عمرانی بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی شد.

به گزارش صبح پردیس به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پردیس،  مدیرعامل شرکت عمران پردیس در این مراسم با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب، پروژه‌ای استراتژیک در پردیس است اظهار داشت: امروز تمام زیرساخت‌های مهم پردیس در بخش‌های آب و فاضلاب تکمیل شده و تنها پروژه مهم و استراتژیک تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب باقی مانده بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی، کلنگ‌زنی شد.

مهدی هدایت گفت: البته عملیات اجرایی این پروژه حدود 4 ماه پیش توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شده بود و امروز با حضور مهندس اسلامی رسما کلنگ‌زنی شد. با تکمیل این تصفیه‌خانه، کل فاضلاب افق جمعیتی تصفیه‌ خواهد شد مشکلی بابت فاضلاب در پردیس نخواهیم داشت.

*انتقال کل فاضلاب مسکن مهر به تصفیه‌خانه و لاگون‌ها

هدایت افزود: با افتتاحات پروژه‌های زیربنایی امروز از جمله ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب فازهای 8، 9 و 11، کل فاضلاب مسکن مهر به تصفیه‌خانه موجود و لاگون‌های در حال ساخت در کنار تصفیه‌خانه شماره دو، منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: دلیل حساسیت پروژه این بود که در بالادست سد ماملو قرار داشتیم و بخشی از فاضلاب پردیس و اراضی صنعتی به سد نزدیک شده بود که باعث تهدیداتی برای منابع آبی بود و ضرورت داشت این پروژه سریع‌تر آغاز شود.

*اجرای 15.5 کیلومتر خط انتقال فاضلاب

هدایت تصریح کرد: امروز خوشحال هستیم که تمام فازهای مسکن مهر ما آبدار و برقدار شدند. حتی انتهایی‌ترین بلوک‌های ما هم علمک گاز دارند. 15.5 کیلومتر خط انتقال فاضلاب تا تصفیه‌خانه اجرا کردیم، در بدترین شرایط و سخت‌ترین مسیرها خط انتقال را اجرا کردیم. حتی از زیر آزادراه و زیر بزرگراه هم لوله‌ها را منتقل کردیم و چندین انفجار در مسیر انجام دادیم تا اکنون فاضلاب وارد لاگون‌ها شود.

*50 درصد هزینه‌ها در پردیس در بخش ساخت است

مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس بیان کرد: ما در این مدت 150 کیلومتر شبکه فاضلاب، 146 کیلومتر شبکه و 120 کیلومتر دیوار حائل در پردیس کار کردیم. اجرای دیوار حائل در پروژه‌ها کار بسیار سختی است و بعضا ارتفاع این دیوارها حتی بیشتر از 10 متر هم بوده است. میلیون‌ها متر مکعب خاکبرداری در پردیس صورت گرفت.

وی گفت: شاید در ابتدای ورود اسلامی، در ظاهر پیشرفت پروژه بین 60 تا 70 درصد بود اما واقعیت این بود که در پردیس 50 درصد کار در بخش ساخت است و 50 درصد مابقی، هزینه‌های کلانی است در بخش‌های آماده‌سازی و زیرساخت‌ها از منابع وزارت راه و شهرسازی صوررت گرفت. اجرای تمام شبکه‌های برق، مخازن، تصفیه‌خانه و … همه این‌ها با مسئولیت وزاررت راه و شهرسازی بود.

هزینه‌کرد 7 هزار میلیارد تومان در 33 ماه

هدایت اظهار کرد: روز آغاز به کار وزیر راه فعلی، از دو منبع مبلغ 4200 مییلیارد تومان مجموعا در پردیس هزینه شده بود. در دورره وزارت ایشان 6200 میلیارد تومان تا به امروز هزینه شده و 800 میلیارد تومان هم اراضی تخصیص داده شده و در قالب پروژه‌های مشارکتی تعهد ایجاد کردیم یعنی بیش از 7 هزار میلیارد تومان در طول 33 ماه کار و هزینه داشتیم که رقم بسیار بزرگی است که شاید چندین استان نیز اعتبارشان این عدد نباشد که نشان دهنده حجم فعالیت‌ها و کارهای بسیار زیاد در پردیس است.

*تعیین تکلیف تمام روبناها و پروژه‌های خدماتی

وی افزود: امروز با مدل موفقی که مهندس طاهرخانی به عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طرح‌ریزی کردند، ما تمام مراکز محلات را سازماندهی کردیم. اکنون هم تجاری‌ها و هم پروژه‌های آموزشی، مذهبی، درمانی، فرهنگی، ورزشی، فضای سبز و … به صورت مشارکتی اجرا می‌شود.

هدایت اضافه کرد: در واقع با این مدل سهم ما کاربری‌های غیرانتفاعی و خدمات عمومی برای مردم است و سهم شریک هم کاربری‌های انتفاعی و تجاری‌ها است. امروز مرکز محله‌ای نیست که کار آن شروع نشده باشد.

وی ادامه داد: با کلنگ‌زنی‌های امروز تمام مراکز محلات باقیمانده نیز تعیین تکلیف شد تا پردیس به سمت یک شهر کامل و باکیفیت در حال پیشروی باشد.

*افزایش بی‌سابق قیمت‌ها مانع کندی یا توقف نشد

مدیر عامل شرکت عمران شهر پردیس تصریح کرد: دو موضوع در این مدت شدیدا اذیت‌کننده بود. یکی موضوع کرونا که قشر هدف ما را تحت الشعاع قرار داد و نتوانستیم آورده‌های حداقلی را دریافت کنیم. آقای استاندار هم با تدبیر و ملاحظه‌ای که برای مردم داشتند همیشه تاکید داشتند که هیچ هزینه‌ای به مردم اضافه نشود.

هدایت گفت: موضوع بعدی افزایش قیمت‌های بی‌سابقه است که باز هم باعث نشد کارها متوقف شود و هر زمان لازم بود، مصوبه شورای مسکن را گرفتیم تا کارها متوقف یا کند نشود. در گرانی‌ها به طور مثال، ما برای هر واحد فاز یازده، 29 میلیون تومان از مردم دریافت کردیم اما تنها هزینه آسانسور به ازای هر واحد در این فاز مبلغ 26 میلیون تومان است. اگر نازک‌کاری پروژه تمام شده باشد، برای هر بلوک هزینه‌ای بین 4 تا 4.5 میلیارد تومان فقط برای اجرای نصبیات صرف می‌شود.

*اجرای 50 میلیارد تومان فضای سبز در آینده‌ای نزدیک

موضوع مهم بعدی در پردیس فضای سبز است که در این بخش خیلی خوب کار نکردیم. با تاکید وزیر محترم، طرح جامع فضای سبز را طراحی کردیم و از پساب همین تصفیه‌خانه‌ای که کلنگ‌زنی شد، برای توسعه فضای سبز استفاده خواهدشد. در کوتاه مدت نیز به شرکت راهسازی عمران ایران ابلاغ کردیم تا 50 میلیارد تومان فضای سبز در پردیس اجرا کنند تا در این حوزه نیز تعهداتمان را عملیاتی کنیم.

*تکمیل 40 هزار واحد در دوره وزارت اسلامی

هدایت بیان کرد: اکنون واحدهای تکمیل شده مسکن مهر در پردیس به مرز 70 هزار واحد رسیده. تا قبل از حضور مهندس اسلامی در وزارت، 30 هزار واحد افتتاح شده بود و در این دوره نیز 40 هزار واحد تکمیل شده و در دو الی سه ماه آینده، حدود 6 هزار واحد دیگر نیز تکمیل خواهد شد و مابقی نیز پروژه‌هایی است که دیرتر آغاز شده و تا پایان سال تکمیل خواهدشد.

وی اضافه کرد: دلیل این تاخیر هم این است که اجرای 10 هزار واحد در سال‌ 99 آغاز شد و اکنون در مرحله اتمام اسکلت و سفت‌کاری قرار دارد. در طرح اقدام ملی نیز حداکثر تا آذر ماه، کل اسکلت بخش تعهدات ثبت‌نامی کامل خواهد شد و هم‌زمان سفت‌کاری در حال پیشرفت است.

*آزادسازی بیش از 6 هزار میلیارد تومان اراضی

هدایت گفت: در حوزه‌های حفظ اراضی در پردیس نیز با حمایت فرماندار، دادستان، شورای تامین و به خصوص ریاست اداره اطلاعات شهرستان، موفق شدیم بیش از 6 هزار میلیارد تومان را آزادسازی کنیم و سند بگیریم که کار بسیار بزرگی بود و در تاریخ پردیس بی‌سابقه است.

وی افزود: خوشبختانه موفق شدیم از همین اراضی در واگذاری به برخی از مجموعه‌های غیرانتقاعی کمک کنیم و توانستیم بخشی از منابع پردیس را هم از فروش همین اراضی تامین کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا