مساجد پردیس به اداره اوقاف شهرستان تحویل می‌شود

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس گفت: تمامی مساجدی که شرکت عمران شهر جدید پردیس در سطح شهرستان ساخته و یا در فازهای ۱۱،۵،۸،۹ جدید مسکن مهر کلنگ زنی شده به اداره اوقاف این شهرستان تحویل می شود.

به گزارش صبح پردیس، حمید صابریان در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزارشد به خبرنگاران گفت: براساس قانون نظارت و تولیت اماکن و بقاع متبرکه، تکایا، حسینیه ها و مساجد بر عهده اداره اوقاف است و در این راستا شرکت عمران تاکنون مسجد جامع پردیس، مسجد امام علی (ع) اساس صورت جلسه قطعی به اداره اوقاف تحویل داده و تحویل مسجد امیر (ع) در دست اجرا است.

وی با اشاره به وظایف اداره اوقاف پس از تحویل گرفتن بناهای مذهبی، اظهار داشت: اجاره رقبات، نظارت بر درآمدها و هزینه های بناهای مذهبی با اداره اوقاف است و تعیین امام جماعت بر عهده امور مساجد است که اداره اوقاف در آن دخالتی ندارد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس با بیان اینکه در شهرستان پردیس ۸۱ موقوفه داریم ، اظهار داشت: بزرگترین موقوفه خاص شهرستان ، ۲و نیم دانگ از پلاک ۲۳ پردیس با ۱۵۰ هکتار مساحت در سیاهبند بومهن موقوفه متعلق به آسیه خانم است و موقوفه بعدی با ۶ و نیم هکتار در روستا واصفجان و موقوفه پری جهان خانم در حدود ۷ هکتار است که اداره اوقاف شهرستان نیات واقفان را اجرا می کند.

صابریان گفت: در حال حاضر تنها سند موقوفات ما “افرازنامه”های باقی مانده است (افراز به معنی جدا کردن چیزی از چیز دیگر است و افراز نامه برگه تفکیک سهم هر یک از شرکا ملک است) و سند دیگری در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: “افرازنامه” موقوفه آسیه خانم مربوط به سال ۱۳۵۱ است که نامه ای بین خرده مالکان محلی و اداره اوقاف آن دوره با عنوان متولی نوشته شده است و مشکل اینجاست که افراز نامه ثبت نشده اما بر مبنای آن عمل شده و مالکین از متولی برای سند رضایت نامه گرفتند و ما ناچار به پذیرش” افراز نامه” موجود هستیم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس با بیان اینکه در حدود ۲ هزار سند در محدوده یاد شده صادر شده و امکان ابطال کردن اسناد را نداریم، اظهار داشت: اداره اوقاف شهرستان “افراز نامه ها” را قبول دارد و به تبع ان اداره ثبت شهرستان “افراز نامه ها”را تایید کرده است.

صابریان گفت: برخی از افراد ” افرازنامه ها” را قبول ندارند و درحریم زمین‌های وقفی با ساخت و ساز غیر مجاز ورود می کنند ، این افراد باید برای ساخت و ساز از شهرداری پروانه دریافت کنند.

وی ادامه داد: در شهر بومهن اغلب خانه‌ها بدون سند هستند و به همین دلیل نمی‌توانند از شهرداری پروانه بگیرندوبه همین دلیل به ساخت و ساز غیر مجاز روی آورده و در ملک تصرف می کنند و در این راستا از شهرداری بومهن در خواست وانتظار ساماندهی وضعیت یاد شده را داریم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس گفت: مالکان با یک سند مشاع ” افراز” نشده مشکلات زیادی دارندآنها می توانند با اجاره سند از اداره اوقاف، اعیان زمین خود را خریداری کنند.

صابریان ضمن تقدیر از یاوران وقف در شهرستان پردیس گفت: مسجد منا در شهر بومهن با ۵ میلیارد هزینه توسط یک واقف ساخته شده است، فرزند واقف در حادثه منا به شهادت رسید و او ملک مسکونی خود را وقف ساخت مسجدی با درمانگاه، شبستان زنانه و مردانه، خانه عالم و خادم، آشپرخانه و کلاس آموزش کرده است.

وی با بیان اینکه سه امامزاده در شهرستان پردیس داریم، اظهار داشت: امامزاده قاسم(ع) در روستای گلخندان، امامزاده سلطان مطهر (ع) فرزند بلافصل امام صادق (ع) در ده بومهن و امامزاده طیب بن طاهر(ع) درروستای کمرد در این شهرستان هستند و تعیین هیات امنا برای امامزاده ها ضرورت دارد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس گفت: از ابتدای سال با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، این اداره در حدود یک هزار بسته معیشتی و بهداشتی را با هماهنگی قرارگاه مواسات وهمدلی در بین نیازمندان در سطح شهرستان توزیع کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا