مدارس اجتماع محور راه‌حلی موقت برای کمبود کتابخانه در شهرک‌های مسکن مهر پردیس

همزمان با هفته کتاب نهادکتابخانه‌های عمومی کشور دو کتابخانه در طرح احتماع محور شهرک مسکونی پردیس استان تهران افتتاح شده است.

به گزارش صبح پردیس، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ کتابخانه در کشور و ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی یکی از نهاد‌های فرهنگی اثرگذار در ایران است،‌ در بیش از ۳ هزار کتابخانه موجود در کشور که زیرنطر نهاد فعالیت می‌کنند،‌ ۴۳ میلیون نسخه کتاب وجود دارد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های اخیر به ویژه پس از حضور علیرضامختارپور بر صندلی ریاست آن، تغییرات قابل توجهی داشته است،‌ یکی از موارد مورد تاکید نهاد در سال‌های اخیر تاکید بر لزوم فعالیت‌ و اجرای برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در مناطق کم‌برخوردار است.

در این راستا در سال‌های اخیر کتابخانه‌هایی چه در قالب طرح‌های مشارکتی و چه خارج از آن در مناطقی که کمتر از امکانات کتاب و کتابخوانی برخوردارند،‌ احداث شده است. در این راستا روز گذشته همزمان با آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب دو کتابخانه جدید در شهرستان پردیس در فازهای مسکن مهر افتتاح شده است، این دو کتابخانه که در طرح «مدرسه اجتماع محور» شرکت عمرانی پردیس با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شده است،‌ بعد از لغو مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی کتابخانه‌های استان تهران به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

شهرستان پردیس ۶ کتابخانه عمومی داردکه از این میان ۲ کتابخانه در شهر پردیس قرار دارد،‌ از ۱۱ فاز شهر پردیس تنها فاز ۳ دو کتابخانه عمومی با نام‌های کتابخانه شهدای گمنام و کتابخانه شیخ بهایی دارد. با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق ساکنان شهر پردیس و مسکن مهر از قشر تحصیلکرده و فعال اجتماع هستند‌ لزوم احداث کتابخانه در فازهای مختلف این شهر غیرقابل انکار است.

با تاسیس مسکن مهر در این شهر و ورود حجم قابل توجهی به این شهر برای زندگی،‌ کمبود کتابخانه بیش از گذشته به جشم آمده است،‌ بر این مبنا و بر اساس تاکیدان نهادکتابخانه‌های عمومی بر این مهم‌، شرکت عمرانی شهر پردیس متعهد شده است که در فازهای مختلف این شهر از جمله فاز ۱۱‌، ۸ و ۵ اقدام به احداث کتابخانه کند.

اما تا زمان احداث کتابخانه نیاز مردم منطقه چگونه باید پاسخ داده شود؟ برای این منظور شرکت عمرانی منطقه،‌ طرح «مدارس اجتماع‌محور» را کلید زده است. اما طرح‌ مدرسه اجتماع‌محور چیست؟ این مدارس با هدف اجتماع‌سازی محلی و ارتقای فرهنگی ساکنین، بهبود ارتباط مردم با مجموعه مدیران شهری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی با ارائه خدمات به گروه‌های مختلف در شهرک‌های جدید به ویژه شهرک مسکن مهر پردیس ایجاد شدند.

با توجه به اینکه در فازهای جدید مسکن مهر جمعیت پذیری کامل نشده و به منظور استفاده از ظرفیت مدارس تکمیل شده خالی از دانش آموز، کاربری آنها به مدارس اجتماع محور تبدیل شده است.اجرای طرح فراغت سالم، آموزش و توانمندسازی ویژه دانش‌آموزان، والدین و سایر ساکنان محلات در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارآفرینی، مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بخشی از برنامه هایی هستند که در مدارس اجتماع محور برگزار می‌شوند.

مدارس اجتماع محور نقش بسزایی در افزایش مشارکت ساکنین بویژه زنان وکوکان که فرصت بیشتری برای فعالیت در این مراکز اجتماعی فرهنگی محلی دارند را به همراه دارد.

اما ماجرای احداث کتابخانه در دو مدرسه اجتماع محور پردیس چیست؟

محسن سلطان محمدی رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پردیس در این زمینه می‌گوید: شهرهای جدیدی طی سال‌های اخیر در اطراف تهران و در استان تهران به بهره‌برداری رسیده است از جمله شهر جدید پردیس،‌ اندیشه‌، پرند و … زمانی که طرح مسکن مهر در شهر پردیس به بهره‌برداری رسید،‌ شرکت‌های عمرانی تخصصی به این نتیجه رسیدند که فضاهای عمومی را نیز باید برای استفاده از ساکنان این طرح و شهرها ایجاد کنند‌، در شهرک‌های مسکن مهر مسجد و مدرسه تعبیه شده بود،‌ اما مراکزی چون سرای محله، کتابخانه، درمانگاه، کلانتری و… نیز باید ساخته می‌شد.

این مقام مسئول تصریح می‌کند:‌ در همان سال‌ها نهاد نیز تاکید داشت که باید کتابخانه نیز برای این شهرها احداث شود،‌ تا اینکه در یکی از جلسات شرکت عمران شهر پردیس‌، طرح مدارس اجتماع محور مطرح شد.

سلطان محمدی ادامه می‌دهد: بر اساس این طرح از آنجا که همه مدارس ساخته شده در این شهر به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان استفاده نمی‌شد و چندین مدرسه خالی وجود داشت،‌که قرار شد مدارس اجتماع‌محور شوند تا نیازهای مختلف فرهنگی منطقه را برآورد سازد. بر این اساس هر کلاس به یک موضوع اداری‌، هنری،‌ ورزشی و … اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا دو مدرسه در فازهای ۱۱ و ۸ پردیس با اسامی مدرسه آرا در فاز ۱۱ و مدرسه فرزانگان در فاز ۸ به مدرسه اجتماع محور تبدیل شدند.

سلطان محمدی می‌گوید: در این مدارس اتاق خوشنوبسی،‌ کارگاه قصه‌گویی‌، کلاس شطرنج،‌ چرتکه و … ایجاد شد و بخشی نیز به ما داده شده تا به صورت موقت و تا زمان ساخت کتابخانه عمومی به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد.

بنا به گفته رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پردیس، کتابخانه آرا در طبقه دوم مدرسه اجتماع‏ محور واقع در فاز ۱۱ شهرستان پردیس با زیربنای ۱۱۲ مترمربع احداث شده و دارای ۳۶۸۵ جلد کتاب و بخش‌های مختلف از جمله مخزن اصلی و مرجع، سالن‌های مطالعه مجزا و بخش کودک مستقل است.

وی ادامه می‌دهد:‌ همچنین کتابخانه فرزانگان یکی دیگر از کتابخانه‌های شهرستان پردیس با زیربنای ۹۵ مترمربع که دارای بخش های مختلف از جمله مخزن اصلی و مرجع، سالن های مطالعه مجزا، بخش کودک است، به بهر برداری رسید.

پس از آغاز بکار کتابخانه‌ها ما با سهیمه ماهانه سعی در تجهیز بیشتر و افزودن عناوین تازه خواهیم کرد. بنا به گفته سلطان محمدی قرار است در فاز ۵ شهر پردیس،‌ نیز محیطی از مدرسه اجتماع محور به کتابخانه عمومی اختصاص داده شده است تا در صورت تاییذ نهاد کتابخانه‌ها تبدیل به کتابخانه موقت شود.

وی درباره تعهد شرکت عمران شهر پردیس برای احداث کتابخانه در فازهای جدید ۸،۹،۱۱،۵ مسکن مهر پردیس نیز می‌گوید: بر اساس تفاهم نامه یاد شده، ساخت کتابخانه مستقل در تعهد شرکت عمران قرار گرفته تا پس از ساخت، کتابخانه‌های میهمان در مدارس اجتماع محور به کتابحانه‌های دائمی منتقل شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا