فعلا نمیرید، پردیس آرامستان ندارد

تصور آن هم دردناک است، بازماندگان متوفیان در شهر پردیس به محض شنیدن خبر ناگوار از دست دادن عزیز خود با وجود تالم و تاثر بسیار زیاد، باید به فکر تامین آرامگاه ابدی وی در جایی به جز این شهر باشند.

به گزارش صبح پردیس، آرامگاهی در جایی دور، مثل بهشت زهرای تهران و یا محل تولد متوفی در شهری دورتر که به تعبیر تلخی می‌توان گفت که مشکل سکونت، بعد از مرگ هم پردیسی‌ها را رها نمی‌کند.

پس از پی‌گیری در خصوص مشکل آرامستان دریافت که تاکنون گزینه‌های مختلف و متعددی برای احداث محل آرامستان شهر پردیس از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس پیشنهاد شده اما به دلیل قرارگیری آن در پهنه محیط زیست در حد ارائه طرح باقی مانده و اجرایی نشده است.

در شهر بومهن آرامستان “بهشت‌رضوان ” با دو غسال آقا و خانم به همراه یک خودروی حمل متوفی از سال‌های گذشته زیر نظر شهرداری بومهن فعالیت دارد و فقط پذیرای متوفیان شهر بومهن است.

پردیسی‌ها در آرامستان بهشت رضوان بومهن جایی ندارند و بی سرو سامانی مختص متوفیان شهر جدید پردیس است.

روستاهای باغ کمش، تماشا، واصفجان، اصطلک بالا و محوطه محصور امامزاده سلطان مطهر(ع) واقع در ده بومهن هر یک مزاری مستقل دارند و روستاهای گلخندان قدیم، گلخندان جدید، طاهرآباد، زردستان و کردنبرد در یک مزار مشترک متوفیان خود را به خاک می‌سپارند.

در برخی از روستاها با هماهنگی شورای روستا برخی از متوفیان شهر پردیس اجازه تدفین پیدا می‌کنند و این مجوز فقط در شرایط استثنایی و خاص صادر می‌شود.

در افق ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهرستان ساکن خواهند شد و هنوز بسیاری از شهروندان پردیسی نگران محل آرامگاه ابدی خود و پرداخت هزینه بسیار بالای قبر در بهشت زهرای تهران هستند.

مرادی یکی از ساکنان شهر پردیس است که به تازگی همسر خود را از دست داده است.

وی می‌گوید: تمام مشکلات زمان خاکسپاری همسرم در بهشت زهرا (س) تهران یک طرف، تردد من و فرزندانم برای رفتن بر سرمزار همسرم طرف دیگر، با توجه به دوری مسافت و ترافیک سنگین شب های جمعه این مسیر، ساعات زیادی در راه هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر در شهر پردیس آرامستان داشتیم متحمل این همه مشکل نمی‌شدیم و از مسئولین درخواست و انتظار داریم برای احداث آرامستان اقدام کنند.

مریم یکی دیگر از ساکنان پردیس است و از گرانی قبرهای بهشت زهرا (س) شکایت دارد و می‌گوید: اگر در پردیس آرامستان داشتیم، هزینه کمتری برای خرید آرامگاه ابدی برای عزیزان از دست رفته خود می پرداختیم.

پیمان کارمند یکی از ادارات پردیس است و می گوید: شرکت عمران در زمان طراحی شهر جدید پردیس، ساماندهی متوفیان را فراموش کرده است آنها در ابتدای کار باید محل آرامستان را جانمایی می‌کردند و حالا با ساخت واحدهای مسکن مهر مشکل تامین زمین آرامستان به سایر مشکلات اضافه شده است.

فرماندار شهرستان پردیس در این خصوص اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته دو قطعه زمین برای احداث آرامستان از سوی شرکت عمران معرفی شد.

عبدالعظیم رضایی با اشاره به نامناسب بودن اراضی یاد شده، خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز شهر جدید پردیس به آرامستان ضرورت دارد هر چه سریعتر نسبت به جانمایی و احداث آن اقدام شود.

وی ادامه داد: محدودیت‌های محیط زیست مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم این شهرستان به همراه دارد و ایجاد اصلاحاتی دراین زمینه قطعا راهگشا خواهد بود.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان پردیس با اشاره به اهمیت جانمایی آرامستان شهر پردیس اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی جنوب شرقی روستای باغ کمش درنزدیکی شهر پردیس برای ساخت آرامستان برای شهرستان در نظر گرفته شده است.

نوید عباسی ادامه داد: آرامستان شهر بومهن پاسخگوی جمعیت فعلی این شهر است و برای چند سال آینده پس از افزایش جمعیت، ظرفیت کافی برای متوفیان نخواهد داشت.

وی گفت: نقشه جدید پهنه‌بندی محیط زیست شهرستان پردیس بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست تدوین شده و پس از تایید نهایی به دستگاه‌های مرتبط در شهرستان ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

معاون عمرانی فرماندار عنوان کرد: برخی از اراضی بر اساس پهنه‌بندی قدیم داخل منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار داشتند که با طرح جدید از محدوده منطقه حفاظت شده خارج می‌شوند.

عباسی گفت: مسئله آرامستان یکی از موارد مهمی است که در جلسات متعدد پی گیری شده و با اقدامات انجام شده به زودی مشکل آرامستان هم حل خواهد شد.

و ی با اشاره به اقدامات شرکت عمران شهر جدید پریس اظهار داشت: این شرکت تغییر کاربری اراضی و قرارگیری حریم شهر جدید پردیس را بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی در دست اقدام دارد و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست مشکلات موجود به زودی برطرف خواهند شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بومهن با بیان اینکه بومهن ظرفیت آرامستان شهر بومهن به زودی تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: ظرفیت این محل در حال حاضر حدود ۱۵۰ قبر سه طبقه و ۵۰ تا ۷۰ قبر یک طبقه ویژه است و با رشد جمعیت در سالهای آینده با مشکل کمبود قبر مواجه خواهیم شد.

احمد جوشنلو ادامه داد: مشکل کمبود زمین برای آرامگاه را با فرماندار و مسولین دستگاههای مرتبط مطرح شده است و از آنها درخواست و انتظار داریم تا راهکاری برای این مشکل ارائه کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس گفت: شرکت عمران شهر جدید پردیس دو گزینه برای احداث آرامستان به ما معرفی کرد که در داخل پهنه‌های حفاظتی قرار گرفته بود و شرایط لازم برای احداث آرامستان را نداشت.

عزیز میکائیلی گفت: هر زمینی که از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس و شهرداری پردیس به ما معرفی شود درصورتی که خارج از پهنه های حفاظت شده محیط زیست باشد با نگاه مساعد بررسی کرده و پس از ارسال به استان، پی‌گیر دریافت مجوز اولیه خواهیم شد.

شهرستان پردیس با بیش از ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا