رئیس اداره محیط زیست شهرستان پردیس؛

فاضلاب مسکن مهر پردیس به پشت سد ماملو می‌ریزد/ پسماندهای پزشکی در پردیس متولی ندارد

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس با اشاره به اینکه فاضلاب مسکن مهر پردیس به پشت سد ماملو می‌ریزد، گفت: ورود فاضلاب صنعتی و انسانی به سد ماملو تهدیدی برای سلامت آب شرب تهرانی‌ها است.

به گزارش صبح پردیس، عزیز میکائیلی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس عصر امروز در نشستی با خبرنگاران در خصوص ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به حوزه آبریز سد ماملو اظهار داشت: سد ماملو تامین کننده آب شرب تهران است و فاضلاب تولیدی تصفیه نشده فاز 11 به انتهای روستای باغکمش که در پشت سد ماملو قرارگرفته می ریزد.

وی گفت: ۸۵ درصد شهرستان پردیس در داخل پهنه‌های حفاظتی تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد و متأسفانه شاهدیم در گذشته به درست یا غلط قسمتی از این پهنه‌ها بدون پیوست زیست‌محیطی و تبعات منفی آن به کاربری‌های مسکونی و کارگاهی تغییر یافته است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: ساخت‌وساز مسکن مهر پردیس در سنوات گذشته برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه در شهر پردیس آغاز و بخش عظیمی از پهنه حفاظتی محیط‌زیست از حوزه تحت نظر جدا شده و مورد ساخت‌وسازهای بسیار زیاد و بدون پیوست زیست‌محیطی قرار گرفت.

میکائیلی ادامه داد: ساخت‌وسازهای مسکن مهر بدون در نظر گرفتن استانداردهای زیست‌محیطی و زیرساخت‌های آموزشی و ورزشی در سنوات اخیر آغاز و این کمبودها، چالش‌های فراوانی را برای این شهرستان و حوزه محیط‌زیست ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از تأثیراتی که ساخت‌وسازهای بی‌رویه مسکن در شهرستان پردیس داشته این است که شاهد جاری شدن فاضلاب مسکن‌ها به داخل حوضه‌های آبریز سد ماملو که آب شرب جنوب کلان‌شهر تهران است شدیم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس تصریح کرد: متأسفانه هیچ‌گونه سیستم تصفیه فاضلابی برای فازهای ۱۱ و ۸ پیش‌بینی نشده است، حتی فازهایی که در گذشته علیرغم اینکه وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب، قسمتی از تعهدات خود را انجام دادند و مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس را ساختند، بخشی از فاضلاب به تصفیه‌خانه وارد می‌شوند.

وی اظهار کرد: مدول دوم این تصفیه‌خانه در حال احداث است و این در حالی است که سازمان محیط‌زیست در راستای اهداف زیست‌محیطی نسبت به امر احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نهایت همکاری را داشته و پروژه‌هایی ازاین‌دست را مشمول ارزیابی، با نگاه مثبت و ارائه مجوزهای زیست‌محیطی کرده است.

میکائیلی در خصوص پروژه مسکن مهر فاز هشت پردیس، بیان کرد: در گذشته تشریفات اداری برای ساخت پروژه مسکن مهر فاز ۸ پردیس بدون در نظر گرفتن مقدمات انجام شده و دیوان عدالت اداری نیز رأی بر ابطال صادر کرده و این رأی لازم‌الاجرا است مگر اینکه در سطح ملی و کلان تصمیمات دیگری اتخاذ شود و تا به امروز نیز این رأی ادامه دارد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: ساخت‌وسازهایی که در فاز 8 انجام شده جزیی از بیت‌المال است و این‌گونه نیست که این ساخت‌وسازها را قلع و قم و به وضعیت قبل بازگردانیم و این فکر نیز غیرعقلانی است.

وی ادامه داد: باید منتظر اصلاح مرز منطقه باشیم که این نیز در سطح ملی انجام می‌شود و در اختیار شهرستان و استان تهران نیست.

میکائیلی اضافه کرد: این اداره دیدگاه فنی و کارشناسی خود را اعلام کرده و با توجه به اینکه دستگاه قضائی و سازمان بازرسی کل کشور بر این پرونده ورود کردند ما واقعیت‌های منطقه را از طریق استان به مراجع مختلف اعلام کرده و باید در سطح ملی تصمیم‌گیری صورت بگیرد تا اگر نیاز به اصلاح و یا تغییر مرز وجود دارد اعمال شود و تا زمانی که این تغییرات اعمال نشود تصمیمات قبلی لازم‌الاجرا است.

وی در خصوص پیشنهاد و معاوضه زمین‌های مناطق صنعتی به محیط‌زیست و گرفتن این مناطق برای صنعتگران اظهار داشت: این پیشنهاد از طریق ملی و استانی پیگیری و بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده اما گزارشی مبنی بر قبول و رد پیشنهاد ارائه شده تاکنون واصل نشده است.

میکائیلی در خصوص تبعات تبدیل به مناطق صنعتی شهرستان پردیس به لکه صنعتی، بیان داشت: هر اقدامی بدون در نظر گرفتن جوانب زیست‌محیطی محکوم‌ به شکست است، به‌واقع اگر پیوست زیست‌محیطی در نظر گرفته و بسترها پیش‌بینی نشود تمام طرح‌ها شکست خواهند خورد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: هر روز شاهد تبعات تصمیماتی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های زیست‌محیطی هستیم که در فازهای مختلف مسکن مهر پردیس، سلامت مردم هرروز در خطر است و روزانه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: بحث تهدیدات امنیت آب، سلامت آب، سلامت خاک و هوا و… هرروز در پردیس رصد و متأسفانه روزبه‌روز در حال افزایش است.

*پسماندهای پزشکی در پردیس متولی ندارد

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس گفت: شبکه بهداشت و سازمان نظام پزشکی متولی بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی هستند که متولیان به وظیفه خود درست عمل نمی‌کنند و پسماندهای پزشکی به‌صورت رهاشده داخل سطل‌های زباله داخل شهر تخلیه می‌شود.

میکائیلی با اشاره به خطر پسماندهای پزشکی اظهار داشت: افرادی به‌صورت غیرمجاز و با دست بی‌حفاظ به مبادرت به تفکیک پسماندها می‌کنند و در معرض جراحت، بیماری با زباله‌های پزشکی قرار دارند و انتقال بیماری‌های عفونی توسط این افراد به دیگران دور از انتظار نیست.

منابع: فارس و ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا