اگر امکان رانندگی راحت بعد از اجرای عملیات برای مردم فراهم نشده و یا اکثریت اعتقاد به عدم اجرای صحیح مضرس کاری دارند، آزادراه موظف به ارائه جزییات بیشتر و نتایج اقدام خود خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس،مدتی است طی عملیاتی در آزادراه پردیس با گلایه های شهروندان روبرو شده ایم چنانچه این شیارهای ایجاد شده را مردم عامل تصادفات و مشکل در تردد میدانند وافسوس می خورند تنها مسیری که آسفالت صاف و خوبی در شهرستان داشت همین آزادراه بود که آنهم به داستان سایر مسیرهای شهر پیوست!
البته عده ای هم در پیام ها علت این اقدام شرکت آزادراه را تلاشی برای گرفتن اعتبارات از وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده اند!
به هر جهت رسانه پردیس خبر با هدف پیگیری گلایه های شهروندان و در راستای وظیفه ذاتی خود بعنوان یک رسانه مردمی به پیگیری موضوع از فرمانداری، کارشناسان این حوزه و رئیس شرکت آزادراه پردیس پرداخت.
غفوری رئیس شرکت آزادراه در گفتگو با خبرنگار صبح پردیس اذعان میدارد این اقدام مضرس نام دارد نه آنچه مردم گفته اند، و این اقدام برای جلوگیری از تصادفات است.
وی افزود: بدلیل تصادفات زیاد در آزادراه پردیس و نبود دوربین و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان ناچار به این اقدام شدیم.
رئیس شرکت عمران این اقدام را مفید دانسته و اعلام میدارد اجرای عملیات مضرس تصادفات آزادراه را به یک چهارم رسانده؛ غفوری با گلایه از اعلام شهروندان بعنوان تیغ انداختن و تخریب آسفالت آزادراه و ایجاد شیار در این مسیر می گوید: کسی که فرقی بین این دو را نمیداند مشکل خودش است! “کاری که آزاد راه انجام داده بسیار خوب بوده و برای مردم انجام شده”
از طرفی یکی از کارشناسان این حوزه که سالها مسئولیت در بخش حمل و نقل ارگان های دولتی را داشته نظری خلاف آقای رئیس دارد و بعنوان فردی که همیشه در تردد این مسیر است می گوید: اقدامی که آزادراه پردیس انجام داده کاملا غیر استاندارد است، هر صد متر را کندن و شیار انداختن و به محض ترمز جمع کردن ماشین سخت است و خود عاملی برای تصادف؛ بخصوص اگر در فصل بارندگی و زمین خیس و لیز شده باشد.
وی می گوید: از ابتدا مسیر تا خود تونل را کندن و تعادل ماشین حین رانندگی در این مسیر کمتر شده این اقدام کجا به نفع مردم است؟؟ اگر این اقدام صحیح بوده چرا در جاده های بین المللی اجرا نمی شود؟ چرا کل ایران اینکار را انجام ندادند؟!
قنبری معاون عمرانی فرمانداری شهرستان پردیس نیز هدف از عملیات مضرس کاری را ایجاد سطحی ایمن از طریق ایجاد مقاومت اصطکاکی کافی میداند که این اقدام در شرایطی است که آسفالت لغزنده شده یا سطح برجسته خود را به مرور از دست داده است اما آیا آزادراه تازه افتتاح شده پردیس مشمول این تعریف می شود؟
وی ملاحظاتی شامل ایمنی، کیفیت رانندگی در جاده، صدای تولید شده را از دیگر دلایل اجرای این طرح میداند.
بگفته قنبری الزامات مضرس سازی باید مطابق آئین نامه های مرتبط باشد که قطعا شرکت آزادراه باید به آن توجه داشته و می گوید: حتما در عملیات اجرایی اخیر به آن توجه داشته است.
بگفته او ویژگی ها و مشخصات لازم از طریق عرض، عمق و فاصله شیارها، طول موج و دامنه صدای تولید شده، جهت و سمت اجرای شیارها و سایر فاکتورهای مرتبط می بایست کنترل شوند.
وی یادآور شد: اگر مردم راحتی در رانندگی را تجربه نمی کنند و یا اکثریت اعتقاد به عدم اجرای صحیح مضرس کاری دارند، حتما آزادراه جزییات بیشتری از عملیات و نتایج اجرا ارائه خواهد کرد ، اما در مجموع این اقدام، عملی خلاف اصول مهندسی نبوده است مگر اینکه در اجرای آن الزامات و ضوابط لازم رعایت نشده باشد.
در پایان گفتنی است اجرای هر اقدامی بی شک باید در راستای تسهیل امور و رضایت شهروندان انجام شود و با توجه به ارسال گلایه های متعدد باید پرسید آیا اجرای این طرح زیر نظر کارشناسان صورت گرفته یا راهی کم هزینه تر برای کاهش تصادفات وجود نداشت که علاوه بر هزینه عملیات مضرس و کندن آسفالت آزادراه تازه تاسیس اینگونه موجب نارضایتی شهروندان نشود؟! اینها سوالاتی است که امیدواریم بصورت شفاف مسئولین پاسخ دهند.
انتهای پیام/