شهردار پردیس: بودجه 55 درصدی حوزه عمرانی شهرداری پردیس/ احداث مجتمع توریستی بام پردیس/ تحویل فاز سه مسکن مهر به شهرداری

شهردار پردیس گفت: در پروژه بام پردیس، توجه ویژه به مقوله‌های محیط زیستی است؛ از این رو طبیعت بکر، توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن منطقه، اجرای این طرح با کمترین تغییر در محیط اجرا می‌شود.

به گزارش صبح پردیس؛ محمد لاله شهردار شهر پردیس در خصوص اقدامات عمرانی این شهرداری، اظهار داشت: یکی از سرفصل‌های مهم هر شهرداری حوزه عمرانی است و بر همین اساس و دستورالعمل‌های بودجه‌ای، نسبت به تعیین بودجه مناسب 60 درصد بودجه جاری و 40 درصد بودجه عمرانی عمل می‌کنند.

وی افزود: هرچقدر که میزان بودجه‌های جاری به بودجه عمرانی بیشتر باشد نشان‌دهنده موفقیت هر شهرداری در حوزه عمرانی است.

محمد لاله ادامه داد: به لطف خدا با ارزیابی‌های صورت گرفته سال‌های اخیر و بنابر اظهار کارشناسان استانداری و دیگر کارشناسان مرتبط با بخش عمران در حوزه فعالیت‌های عمرانی، عملکرد شهرداری پردیس را موفق ارزیابی کرده‌اند.

شهردار پردیس تصریح کرد: رقم نسبت بودجه جاری به عمرانی در طول سال‌های اخیر بالای 55 درصد عمرانی و 45 درصد سهم بودجه جاری در شهر پردیس بوده است که این آماری کاملاً رضایت‌بخش و مناسب برای شهرداری پردیس است.

*تحویل فاز سه مسکن مهر به شهرداری

وی گفت: شهرداری تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت عمران این شهر در خصوص تحویل فاز یک و دو داشته و همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص تحویل بخشی از فاز سه منعقد کرده است.

لاله اضافه کرد: شهرداری تفاهم‌نامه‌ای را نیز با شرکت خانه‌سازی رزمندگان در خصوص تحویل محله یک و دو در فاز چهار داشته است و بر این تفاهم‌نامه‌ها شهرداری باید بخش عمده‌‌ای از خدماتی که این شرکت‌ها در گذشته به مبنای این مناطق می‌داند را ارائه بدهد.

شهرداری پردیس
 

* تکمیل بوستان نورالشهدای شهر پردیس

شهردار پردیس در خصوص حوزه راه، فضای سبز و.. در پردیس گفت: پیاده‌روسازی، خیابان‌سازی، جدول‌گذاری برای دفع آب‌های سطحی، حوزه عبور و مرور شهری، در حوزه توسعه فضاهای سبز مانند پارک‌ها و بوستان‌ها و همچنین ایجاد ساختمان‌های فرهنگی اقدامات بسیار خوبی وجود داشته است.

وی اضافه کرد: از فضاهای شاخص شهرداری در سال جاری می‌توان به پارک آموزش ترافیک، خانه کشتی و گود زورخانه، توسعه و تکمیل بوستان نورالشهدا با 145 هزار مترمربع که شامل بنای مزار به مساحت حدود 700 مترمربع، صحن روباز به مساحت 11 هزار و 200 مترمربع، فضای سبز به مساحت 59 هزار 310 مترمربع، محوطه بازی و ورزشی به مساحت 11 هزار و 400 مترمربع می‌باشد.

شهردار پردیس تصریح کرد: همچنین فضای خدمات رفاهی به مساحت دو هزار و 800 مترمربع، محوطه پارک خودرو به مساحت 13 هزار مترمربع، بخش فرهنگی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع، بخش خدماتی به مساحت پنج هزار و 240 مترمربع، مسیرهای مورد نیاز به مساحت 14 هزار و 500 مترمربع، پیاده راه‌ها به مساحت 14 هزار و 100 مترمربع، پیست دوچرخه‌سواری به مساحت چهار هزار و 800 مترمربع و آبنما و کانال به مساحت پنج هزار و 4500 مترمربع پیش‌بینی‌شده است.

محمد لاله اضافه کرد: این طرح ازجمله پروژه‌های مهم شهرداری قلمداد می شود که امیدواریم تا دهه فجر امسال یک رینگ دور بوستان، سقف، کف و رواق‌های دور مقبره، پله‌های دسترسی، راه و پارکینگ‌ها تکمیل و در تا پایان سال به‌صورت کامل این پروژه بزرگ که مرکز ثقل فرهنگی شهر ‌پردیس خواهد بود را افتتاح کنیم.

محمد لاله تصریح کرد: مکان این بوستان به لحاظ وجود شهدای گمنام و رسیدگی به موضوعات فرهنگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و امیدواریم در این مرکز اقدامات فرهنگی مناسبی را با کمک تمام دستگاه‌های شهرستانی داشته باشیم.

شهرداری پردیس
 

*تالار بزرگ شهر در انتظار بودجه

محمد لاله تصریح کرد: تکمیل مرکز فرهنگی شهر(تالار شهر) با زیربنای بیش از 6 هزار متر مربعی با سازه‌ای منحصربه‌فرد در استان تهران و با رقم اعتباری چهار میلیارد تومان امیدواریم امسال با این مبلغ این تالار به مرحله نازک‌کاری برسیم.

شهردار پردیس در خصوص کارکرد این تالار شهر گفت: تالار شهر می‌تواند استقرار ان.جی.او های شهرستان، تعاملات شهری، سالن فرهنگی با گنجایش یک هزار صندلی، و… را داشته باشد.

محمد لاله از اجرای  پروژه‌ای بزرگ تحت عنوان بام پردیس خبر داد و گفت: یکی از زیباترین چشم اندازهای نه تنها شهر و شهرستان پردیس بلکه شمالشرق استان تهران را می‌توان در بلندی‌های پردیس یافت.

وی ادامه داد: این ارتفاعات در بخش‌های شمالی پردیس واقع است و از آن می‌توان بسیاری از نقاط زیبا و کوهستانی منطقه را مشاهده نمود.

شهردار پردیس افزود: با توجه به وجود اراضی طبیعی و بکر، ایده‌ای تحت عنوان بام پردیس در مجموعه شهرداری پردیس مطرح و سپس امور مقدماتی شامل تهیه طرح به همراه جانمایی فضاهای تفریحی، خدماتی، ورزشی، گردشگری و … انجام شد.

محمد لاله در خصوص مشخصات فیزیکی طرح خاطرنشان کرد: این طرح بزرگ با برآورد هزینه 950 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 80 هکتار مراحل احداث خود را آغاز نمود.

وی افزود: با توجه به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و رویکرد به راهبردهای اقتصاد مقاومتی، هدف از اجرای طرح بام پردیس، ایجاد محیطی زیبا و نشاط‌آور برای شهروندان و همچنین فراهم‌سازی موقعیتی گردشگری در چند قدمی پایتخت در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر است.

* تکمیل مجتمع توریستی بام پردیس

شهردار پردیس در ادامه به تشریح فضاهای طراحی شده در مجموعه توریستی بام پردیس پرداخت و گفت: در این طرح فضاهای گردشگری و تفریحی زیبا و کاربردی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به احداث متل در مساحت دو هزار مترمربع، استخر و سالن ورزشی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع، ساختمان فرهنگی و مذهبی به مساحت 800 مترمربع، رستوران به مساحت یک هزار و 140 مترمربع و سالن آمفی‌تئاتر روباز به مساحتت یک هزار و 500 مترمربع اشاره کرد.

لاله افزود: از دیگر فضاهای تعریف شده در این مجموعه می‌توان به اسب‌سواری به مساحت 24 هزار مترمربع، پیست اسکی روی چمن و لژ سواری به مساحت 26 هزار و 400 مترمربع، محل کایت‌سواری شامل تراس جهت پرش‌های نمایشی توسط افراد حرفه‌ای، آلاچیق، برکه‌ها، فضای سبز، پیاده‌روها، شبکه معابر، کمپین، ورودی‌های اصلی و فرعی، ساختمان اورژانس و ساختمان‌های اداری اشاره نمود.

محمد لاله ادامه داد: در فاز نخست مسیر پیاده‌رو، آبنما، پله‌ها و پاگردهای بام پردیس از انتهای بلوار خلیج‌فارس شمالی فاز دو و مسیر دسترسی خودرو از روستای واصفجان به همراه چهار پارکینگ و … با اعتبار 20 میلیارد ریال در سال جاری احداث می‌شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده قرار است در اجرای طرح از مصالح سنگی مناسب و مقاوم برابر سرمای نسبتا شدید ارتفاعات منطقه استفاده شده و نوع طراحی پله‌ها به لحاظ شاخص‌هایی همچون ارتفاع، کف و نوع سنگ نیز متناسب با همه گروه‌های سنی باشد.

شهرداری پردیس
 

به گفته شهردار پردیس، یکی از مهم‌ترین موضوعات مدنظر گروه طراحی پروژه بام پردیس، توجه ویژه به مقوله‌های محیط زیستی است؛ ازاین‌رو طبیعت بکر و توپوگرافی کوهستانی منطقه اجرای طرح با کمترین تغییر مواجه می‌شود.

محمد لاله در پایان خاطرنشان کرد: بی‌شک تحقق و اجرای همه‌جانبه پروژه مجموعه توریستی بام پردیس نه‌تنها نقطه عطفی در تأمین سرانه تفریحی، ورزشی، فرهنگی و خدماتی و … شهر پردیس خواهد بود که به یاری خداوند با اجرای موفق آن، گام بلندی در زمینهٔ توسعه صنعت گردشگری و ایجاد درآمدهای پایدار در شهر پردیس و شرق استان تهران برداشته خواهد شد.

* پردیس شهر سبز

لاله افزود: امروزه شهر سبز یکی از موضوعاتی است که تمام شهرداری‌ها خواهان اجرای آن هستند که ما نیز در پردیس تلاش داریم این امر را میسر کنیم.

شهردار پردیس ادامه داد: ساکنین در شهر پردیس عمدتاً آپارتمان‌نشین هستند و به نسبت ساختمان‌های محدود ویلایی نیاز مبرم به تأمین زیرساخت‌هایی برای تأمین اوقات فراقت شهروندان احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری با آمار مقایسه‌ای در خصوص ایجاد فضا برای اوقات فراغت عملکرد بسیار مناسبی را در استان تهران داشته است که می‌توان به بوستان‌های الغدیر به مساحت 14 هزار مترمربع، بوستان ولایت به مساحت 20 هزار مترمربع و بوستان خلیج‌فارس شمالی به مساحت 20 هزار مترمربع ساخته شده است.

شهردار پردیس تصریح کرد: از سال 95 کارهای خوبی انجام‌شده که در حاشیه‌ای آزادراه تهران پردیس یک بوستان پنج هکتاری در دست احداث است که بوستان امام رضا(ع) نام دارد این بوستان با فضاهای بسیار مناسب ازجمله جاده سلامت، مسیر دوچرخه‌سواری و محلی محفوظ و محصور برای ورزش بانوان نام برد.

محمد لاله افزود: ساخت گلخانه گیاهان دارویی در این گلخانه‌ای که در این پارک پنج هکتاری احداث شده داروهای گیاهی به‌عنوان دم‌نوش در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت گیاهان دارویی امروز موردتوجه بسیاری از شهروندان قرار دارد که در کل کشور مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این پنج هکتار، 7.2 هکتار فضای سبز در فاز چهار حد فاصل بلوار بصیرت تا خیابان فردوس و در ادامه به بوستان پنج هکتاری امامم رضا(ع) متصل می‌شود.

شهردار پردیس با بیان اینکه با این اقدامات مؤثر در شهر پردیس شاهد احداث رینگ سبز شهر خواهیم بود، افزود: کمربند فضای سبز شرقی و جنوبی شهر نیز با این اقدام به هم متصل خواهد شد و در پایان به بوستان ولایت پردیس متصل می‌شود که این یکی از طرح‌های اصلی فضای سبز در شهر پردیس خواهد بود که این طرح‌ها نیز در طرح تفصیلی شهر گنجانده شده است.

شهرداری پردیس
 

*آبیاری قطره‌ای و احداث چند حلقه چاه آب

وی در خصوص تأمین منابع آبی آبیاری فضاهای سبز، گفت: با توجه به اینکه در شهرستان پردیس و شهرهای حومه مشکلات فراوانی را خصوص خشکسالی و کمبود آب داریم شهرداری پردیس اقدام خوب و مؤثری در راستای رفع کمبود آب در آبیاری فضای سبز انجام داده است.

شهردار پردیس تصریح کرد: 70 درصد از روش آبیاری فضای سبز شهرداری پردیس به‌صورت آبیاری تحت فشار شامل قطره‌ای و بارانی است که این اقدام صرفه‌جویی بسیار زیادی را از لحاظ بهداشتی و صرفه‌جویی در منابع آبی در پی دارد.

لاله افزود: بحث دیگر استفاده از چاه‌های مجوز دار است که خوشبختانه شهرداری پردیس، مجوز 4 حلقه چاه را به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان از شرکت آب منطقه‌ای اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه آب این چاه‌ها از امسال در چرخه آبیاری فضای سبز شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر این چاه‌ها باید دو استخر هزار مترمکعبی در فازهای سه و چهار احداث کند تا فضاهای سبز اشاره شده را پوشش دهد.

شهردار پردیس ادامه داد: در شهری مانند پردیس که تصفیه‌خانه فاضلاب آن هنوز ایجاد نشده، این توسعه با دشواری اما با دانش به روز مجموعه فضای سبز شهرداری در قالب مدیریت منابع آبی ایجاد شده و در آینده نزدیک شاهد شهری سبز خواهیم بود.

محمد لاله اضافه کرد: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس راه‌اندازی شود، که اگر روزی این اتفاق رخ دهد رشد فضای سبز در پردیس بسیار بیشتر از امروز خواهد شد و دیگر  دغدغه منابع آبی نخواهیم داشت، اما اگر امروز توسعه‌ای را انجام بدهیم در پشت آن یک دغدغه‌ای از کمبود منابع آبی خواهیم داشت.

* تحویل نهال به شهروندان

وی تصریح کرد: سعی حوزه فضای سبز شهرداری پردیس این بوده که حدالمقدور از گونه‌های گیاهی کم آب و متناسب با این وضعیت استفاده شود.

شهردار پردیس اظهار کرد: علاوه بر این موارد شهرداری پردیس در گلخانه‌های شهر پردیس سالانه یک‌میلیون قلمه و نهال جدید را پرورش، تهیه و بین شهروندان توزیع و یا در سطح شهر غرس می‌شود.

لاله افزود: تمام مجتمع‌ها و ساکنین شهر پردیس می‌توانند با مراجعه به واحد فضای سبز شهرداری به نشانی میدان عدالت، انتهای خیابان فروردین شمالی مراجعه و گل، گیاه و نهال‌های مورد نیاز خود را برای ایجاد فضای سبز داخل مجتمع‌ها به‌صورت رایگان دریافت کنند.

وی ادامه داد: این اقدام شهرداری بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است، و شهرداری این سیاست را که علاوه بر وظایف خود در حوزه فضای سبز، از توسعه فضای سبز را از طریق شهروندان را دنبال می‌کند.

 

شهرداری پردیس

 

*توسعه فضاهای ورزشی پردیس

محمد لاله اضافه کرد: در بحث توسعه فضاهای ورزشی ساخت خانه کشتی، گود زورخانه، باشگاه بدن‌سازی، سالن ورزشی شهرداری و… را داشتیم اما به‌جز این اقدامات شهرداری کار ساخت و تجهیز زمین‌های محله‌ای را در سطح شهر آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: این زمین‌های محله‌ای برای ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، ورزش‌های بومی و محلی و… در چند نقطه از فازهای یک و چهار تجهیز می‌شوند که این امر توسعه ورزش، سلامت شهری و بسترسازی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

شهردار پردیس اظهار کرد: اخیرا طی جلسه شورای ورزش شهرستان پردیس و با حضور مدیرکل اداره ورزش و جوانان، طی تعاملی که با این اداره داشتیم مقرر شد شهرداری پردیس در چهار نقطه از اراضی واگذاری تربیت‌بدنی را به‌صورت مشارکتی در جهت توسعه ورزش تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

لاله در خصوص این زمین‌ها گفت: طی این تفاهم‌نامه زمینی در اختیار شهرداری پردیس قرار می‌گیرد، که یک قطعه زمین فوتبال استاندارد در فاز یک محله چهار، یک سالن ورزشی در فاز یک محله چهار، یک زمین سه هکتاری در فاز هفت پردیس و یک زمین دو هکتاری در فاز سه هست که در کنار اقدامات عمرانی، برای توسعه امر ورزش به شهرداری واگذار خواهد شده تا قدم‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

*ساخت آشیانه استاندارد آتش‌نشانی در مسکن مهر

وی افزود: از دیگر پروژه‌های عمرانی طراحی و آغاز به ساخت ایستگاه آتش‌نشانی در فاز 11 شهر جدید پردیس به مساحت کل دو هزار و 300 مترمربع و زیربنای یک هزار و 250 مترمربع است، اما حوزه آتش‌نشانی در پردیس با سایر شهرهای شرق استان تهران متفاوت است، زیرا وجود 960 برج ده الی 166 طبقه در این شهر شرایط خدمات‌رسانی را در حوزه آتش‌نشانی دشوار کرده است.

شهردار پردیس با بیان اینکه در صورت وقوع حادثه در این برج‌ها باید برای آغاز عملیات‌های اطفاء، امداد و نجات از دستگاه‌هایی به نام اسنورکر و نردبان‌هایی آتش‌نشانی استفاده کرد، افزود: اگر ایستگاه آتش‌نشانی فاز 11 ساخته شود تبدیل به اولین ایستگاه استاندارد در شرق استان تهران خواهد بود و این خودروها در داخل آشیانه‌های بزرگی که احداث می‌شود نگهداری و در مواقع لزوم به مأموریت اعزام می‌شوند.

محمد لاله افزود: این قدم مثبتی در حوزه امداد و نجات خواهد بود، و امیدواریم خدمات مناسبی را به شهروندانی که در پروژه‌های مسکن مهر اسکان خواهند یافت بدهیم.

*گام بلند شهرداری پردیس در بخش عمران

وی ادامه داد: اگرچه در این حوزه شرکت عمران شهر پردیس تعهداتی را به شهرداری داده است که امید داریم به آن عمل کنند تا مشکلات موجود رفع شود، در نشست‌های اخیر با حضور معاون عمرانی استاندار تهران، فرماندار پردیس و دیگر دستگاه‌ها یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت عمران منعقد شد تا مشخص شود شهرداری به چه نحوی در فازهای جدیدی که افتتاح می‌شود مستقر شود.

شهردار پردیس اضافه کرد: این تفاهم‌نامه‌ها برای تحویل فاز های مسکن مهر، استقرار شهرداری به نحوی که مصادف با استقرار جمعیت باشد و نحوه خدمات‌دهی مناسب به شهروندانی که در فازهای مختلف مستقر می‌شوند، بسته شده است.

*پردیس شهری نمونه در استان تهران

محمد لاله تصریح کرد: شهرداری در سال 95 تعداد 30 پروژه عمرانی را تعریف کرده که با متمم بودجه تعداد پروژه‌ها به 35 خواهد رسید، زیرا در حوزه فضای  سبز چند پروژه اضافه تعریف شده است که با این اقدامات شهرداری پردیس گامی بلند در تحقق شهری نمونه و پویا در استان تهران بر خواهد داشت.

انتهای‌پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا