موفقیت یک شرکت عضو پارک فناوری پردیس در تولید محصول دندانپزشکی

شرکت مروابن عضو پارک فناوری پردیس در رقابت تنگاتنگ با رقبای خارجی موفق به ساخت و عرضه 16 محصول دندانپزشکی با قیمت بسیار کمتر شده است، اتفاقی که به‌طور حتم در کاهش هرچه بیشتر سهم هزینه دندانپزشکی در سبد خانوار ایرانی تأثیر شگرف خواهد داشت.
به گزارش صبح پردیس گرانی خدمات دندانپزشکی در حال حاضر یکی از جدی‌ترین معضلات مردم محسوب می‌شود، به‌طوری‌که هزینه بالای خدماتت دندانپزشکی بسیاری از خانوارها را حتی به قیمت از بین رفتن کامل دندان‌هایشان از مراجعات درمانی منصرف کرده است.

هرچند با باور جامعه دندانپزشکی کشور، ایران از نظر دندانپزشکی یکی از مراکز کیفی و ارزان دنیا به‌حساب می‌آید و بسیاری از ایرانیان مقیم خارج کشور و حتی غیر ایرانیان کشورهای همسایه برای دریافت خدمات دندانپزشکی به ایران سفر می‌کنند، اما این حقیقت که پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی خارج از توان بسیاری از خانوارهای ایرانی است قابل کتمان نیست.

با توجه به این‌که گفته می‌شود دلیل اصلی بخشی از گرانی خدمات دندانپزشکی در کشور به‌خصوص در مراکز دولتی بالا بودن هزینه مواد دندانپزشکی وارداتی است، یک شرکت فناور ایرانی مستقر در پارک فناوری پردیس از سال 1386 با هدف تولید مواد دندانی سرگرم فعالیت‌های دانش‌بنیان در راستای فرموله کردن مواد مصرفی دندانپزشکی است، اتفاقی که به‌طور حتم در کاهش هرچه بیشتر سهم هزینه دندانپزشکی در سبد خانوارها تأثیر شگرفی خواهد داشت.

این شرکت که در حال حاضر به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح واردکننده تجهیزات دندانپزشکی و تولیدکننده مواد دندانپزشکی محسوب می‌شود، هم‌اکنون 16 محصول تجاری‌سازی شده با استفاده از بهترین مواد اولیه گرید دارویی و خالص دارد و هرساله محصولات جدیدی طبق نیاز جامعه دندانپزشکی به کالاهای تولیدی این شرکت اضافه می‌شود.

شرکت مروابن که تا همین سال‌های اخیر خود از عمده‌ترین واردکنندگان مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی محسوب می‌شد، حالا دیگر با صرف‌نظر کردن از سود بی‌دغدغه حاصل از واردات مواد اولیه دندانپزشکی و با تولید این محصولات از طریق مهندسی معکوس و فرمولاسیون خود را آماده تبدیل‌شدن به یک شرکت دانش‌بنیان می‌کند.

*فرموله کردن مواد از سال 1386

شیوا مظفری مدیر تولید این شرکت با بیان این که این شرکت در مسیر دانش‌بنیان شدن است افزود: پس از تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی سال 1395 و تکمیل مراحل در سایت، تا پایان شهریورماه امسال این شرکت دانش‌بنیان خواهد شد.
وی با تاکید به راین که فرمولاسیون و روش تولید محصولات این شرکت با تکیه‌بر نیروهای متخصص و رعایت اصول و مطابق با الزامات اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کار فرموله کردن مواد از سال 1386 در شرکت آغاز شد.
مظفری افزود: این شرکت تحت حمایت‌های مرکز رشد علم و فناوری مدرس، دوران پیش رشد و رشد را گذراند و دران زمان با روش مهندسی معکوس توانست مواد دندانی باکیفیت را با مواد ایرانی و هزینه‌های کمتر فرموله کند.
وی ادامه داد: پس از گذراندن دوران تحقیقاتی این شرکت جهت تجاری‌سازی محصولات و گسترش فعالیت‌های تولید فناورانه محصولات خود به عضویت پارک فناوری پردیس درآمد و هم‌اکنون علاوه بر تولید محصولات فرموله شده قبلی، در مسیر تحقیقات و توسعه محصولات فناوری‌های پیشرفته ((High-Tech) در حوزه دندانپزشکی فعالیت‌های خود را با انگیزه و تلاش بیشتر ادامه می‌دهد.
مظفری در ادامه اظهار کرد: کلیه مراحل تولید از سفارش تا انبارداری مطابق اصول GMP مقرر شده توسط اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان کشور مورد انجام قرار می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به حضور هرساله این شرکت در نمایشگاه‌ها، کنگره‌ها و همایش‌های پزشکی و دندانپزشکی افزود: جامعه دندان‌پزشکان ایرانی و کشورهای اطراف اخیراً در نمایشگاه ایران هلث به دلیل قیمت مناسب، استقبال بسیار مناسبی از محصولات ما داشتند.

*محصولات تولیدی ایرانی تنها یک پنجم قیمت مشابه خارجی
مظفری با اشاره به ویژگی‌های محصولات تولیدی این شرکت فناور بیان کرد: محصولات ما به لحاظ قیمت حداقل یک پنجم و گاهی تا یک دهم قیمت محصولات مشابه خارجی و با همان کیفیت است، چراکه تمام محصولات این شرکت در کنار بهترین محصولات اروپایی و آمریکایی قرارگرفته و در مرکز پژوهش‌های مواد دندانی دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران و آزمایشگاه مرجع سازمان استاندارد ایران مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند.
مظفری گفت: محصولات تولیدی ما برتر از محصولات مشابه خارجی نیست اما از کیفیت یکسان نسبت به آنها برخوردار است و با هزینه بسیار کمتر، نیاز جامعه دندانپزشکی را رفع می‌نماید.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: یک سرنگ پنج میل از محصول خارجی که برای درمان عصب‌کشی دندان در بازار استفاده می‌شود با قیمت 110 هزار تومان فروخته می‌شود درحالی‌که شرکت ما سرنگ 10 میل از همان محصول را 20 هزار تومان عرضه می‌کند که در واقع این اختلاف بیش از یک پنجم است.
مظفری ‘ژل خون‌بند’ جهت قطع خونریزی در زمان کار ترمیمی یا قالب‌گیری دندان‌پزشک را که مشابه آمریکایی آن در بازار به فروش می‌رسد و به‌صورت ژل آماده بوده و در 30 ثانیه تا حداکثر یک دقیقه باعث توقف خون ریزی می‌شود، از محصولات شرکت موردنظر ذکر کرد.
وی همچنین بابیان این‌که این شرکت فناور موفق به تولید شش محصول شده است که برای عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود، افزود: این شامل مواد پاک‌سازی کانال، آماده‌سازی و شکل‌دهی کانال، ضدعفونی‌کننده‌های تخصصی کانال از میکروارگانیسم‌ها می‌باشد که در لیست محصولات تولیدی این شرکت است که به دندان‌پزشکان اندودونتیست در زمان عصب‌کشی و درمان ریشه دندان کمک می‌نماید.

*انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با مرکز پژوهش‌های مواد دندانی دانشگاه شهید بهشتی
مدیر تولید این شرکت فناور ادامه داد: همچنین محصولاتی جهت پر کردن موقت دندان و کف بندی برای دندان‌های عفونی و دندان‌های عادی که معمولاً بین جلسات درمانی عصب‌کشی استفاده می‌شود، در این شرکت تولید می‌شود.
وی پرفروش‌ترین محصول این شرکت فناور را ‘اسید اچانت’ها نام برد و گفت: این محصول با همکاری یکی از اساتید و عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی فرموله و تجاری‌سازی شده است، هم‌اکنون 30 درصد بازار فروش داخلی را داراست و در موارد ترمیمی جهت ایجاد خلل و فرج دندان برای پرکردگی توسط کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.
به گفته وی، این شرکت فناور در سال 1395 تفاهم‌نامه همکاری با مرکز پژوهش‌های مواد دندانی دانشگاه شهید بهشتی تهران منعقد کرد و پروژه ملی ساخت باندینگ، پایمرهای دندانی و کامپوزیت‌ها (جهت پرکردگی دائمی) را باهدف ساخت و تجاری‌سازی باقیمت مناسب و کیفیت بالا آغاز کرده است.
مظفری در ادامه اظهار کرد: خمیر جرم‌گیری، ژل ضدپوسیدگی دندان برای کودکان، خمیر پانسمان دندانپزشکی، سمان های دندانی از جمله محصولات در حال تحقیقات این شرکت فناور محسوب می‌شود که به‌زودی روانه بازار خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا