سرمایه‌گذاری در پارک فناوری پردیس به 48 هزار میلیارد تومان رسید

سرمایه‌گذاری انجام شده از بدو تأسیس پارک فناوری پردیس تاکنون به 480 هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش صبح پردیس به نقل از خبرگزاری فارس از پردیس، در بیست و دومین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، استاندار تهران، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد، اعلام شد که در سال 1402، فروش داخلی شرکت‌های عضو پارک 603 هزار میلیارد ریال، با گردش مالی بالغ بر 1830 هزار میلیارد ریال بوده است.

تولید و اضافه‌شدن ۲۸۸ محصول جدید به سبد محصولات پارک فناوری پردیس در سال ۱۴۰۲ خبر دیگری بود که در این نشست اعلام شد؛ بر اساس گزارش پارک فناوری پردیس، بیش از 30 محصول شرکت‌های عضو به 30 کشور صادر شده و این شرکت‌ها توانسته‌اند در سال 1402، با بومی‌سازی دانش و فناوری‌ها و تولید محصولات پیشرفته در داخل کشور، مانع از خروج ارز از کشور به میزان 725 میلیون یورو شوند.

همچنین اعضای پارک در سال گذشته، بیش از 21800 میلیارد ریال (معادل 3.6% از فروش سالانه) را در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نمودند.

*سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس

میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال 1402 در پارک فناوری پردیس بالغ بر 230 هزار میلیارد ریال بوده است. با احتساب این سرمایه‌گذاری، مجموع میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از بدو تأسیس پارک تاکنون حدود 480 هزار میلیارد ریال بوده است.

تاکنون بیش از 357 هزار مترمربع فضاهای پژوهش و فناوری توسط بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس ایجاد شده که مجموع فضای طراحی شده در پارک توسط بخش خصوصی، بیش از 1.2 میلیون مترمربع می‌باشد.

*پیگیری تصویب قوانین در راستای حمایت بیشتر از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور

برگزاری بیش از 900 جلسه مواجهه عرضه و تقاضای فناوری در سال 1402 دیگر برنامه پارک بوده است. در سال 1402، با 30 شرکت بزرگ صنعتی (صنایع پالایش نفت، پتروشیمی، معدن و نیرو و..) همکاری به‌عمل‌آمده است. همچنین 3 پروژه ملی باهدف کاهش ناترازی بنزین، گاز و برق در کشور در راستای تأمین نیازهای فناورانه صنایع بزرگ و مادرتخصصی کشور باتکیه‌بر توان تخصصی و فنیِ شرکت‌های عضو تعریف شده است.

همکاری و تعامل صورت‌گرفته با صنایع، منجر به انعقاد موافقت‌نامه بین پارک و صنایع به ارزش حدود 2000 میلیارد ریال و انعقاد 7500 میلیارد ریال قرارداد بومی‌سازی فناوری با مشارکت پارک شده است.

*برنامه‌های ملی و بین‌المللی پارک فناوری پردیس

مدیریت و توسعه شبکه فن‌بازار ملی ایران به‌عنوان بازار تبادل فناوری در کشور توسط پارک فناوری پردیس صورت می‌گیرد. در حال حاضر این شبکه دارای 37 دفتر فن‌بازار منطقه‌ای و تخصصی در سطح استان‌های کشور است.

عملکرد اقتصادی شبکه فن‌بازار ملی ایران در سال 1402 بیش از 16500 میلیارد ریال شامل بازاریابی و فروش محصولات و جذب سرمایه برای پروژه‌های فناورانه بوده و تاکنون 19000 محصول و تقاضای فناوری در سامانه فن‌بازار ثبت شده است.

از سویی در سیزدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس(INOTEX2024) به‌عنوان بزرگ‌ترین محل گردهمایی اجزای مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، این نمایشگاه شاهد حضور بیش از 100 هزار بازدیدکننده از 15 کشور در نمایشگاه و حضور بیش از 451 شرکت و استارتاپ بوده است.

همچنین جلسات B2B بین هیئت‌های تجاری خارجی و شرکت‌های فناور داخلی برگزار شد که نهایتاً یک مورد قرارداد انتقال فناوری به ارزش 10 میلیون یورو بین شرکت‌های ایرانی و آفریقای جنوبی منعقد شد.

همچنین نمایشگاه ایران هلث 1403 توسط پارک باهدف توسعه فناوری‌های حوزه سلامت در کشور و توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه سلامت با حضور 602 شرکت از 17 کشور برگزار شد که بیش از 15000 نفر از جمله 75 هیات خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند.

ترویج و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی در کشور مأموریت ملی دیگری است که توسط مرکز شتاب‌دهی نوآوری پارک فناوری پردیس پیگیری می‌شود. در حال حاضر 24 فضای کار اشتراکی و 71 شتاب‌دهنده در قالب تیم‌های استارتاپی و نوپا از مرکز شتاب‌دهی گواهی‌نامه عضویت اخذ کرده‌اند.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با حمایت و همکاری پارک فناوری پردیس برنامه‌های مختلفی را به‌منظور ترویج و توسعه علم و فناوری در سطح جهان اسلام انجام می‌دهد. به همین منظور، پنجمین دوره آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال 1402 با تجلیل از 5 دانشمند برگزیده در شهر اصفهان برگزار شد.

برگزاری چهارمین دورهٔ رقابت علمی کنز(KANZ) در حوزه‌های صنایع غذایی و کشاورزی، سلامت و تجهیزات پزشکی، آب، انرژی و محیط‌زیست، برق الکترونیک و رباتیک، هوش مصنوعی و ICT و صنایع معدنی، برگزاری دهمین دوره رویداد بین‌المللی تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP)و برگزاری نشست ترویجی یلدای علم از دیگر همکاری‌های پارک فناوری پردیس و بنیاد مصطفی (ص) در سال 1402 بوده است.

*بازدیدهای داخلی و بین‌المللی از پارک فناوری پردیس

در سال 1402 بیش از 115 هیات داخلی و خارجی در سطوح مختلف از پارک بازدید کردند. همچنین بیش از 15600 نفر از اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان در قالب 280 گروه اردویِ راهیانِ پیشرفت از پارک و شرکت‌های عضو بازدید کردند.

*زیرساخت‌های شهری و تأسیساتی در پارک فناوری پردیس

از جمله زیرساخت‌های شهری و تأسیساتی ایجاد شده در پارک می‌توان به 106 کیلومتر شبکه فیبر نوری و کابل مسی، شبکه برق با ظرفیت 95 مگاوات، شبکه آب، تصفیه‌خانه و شبکه گاز با ظرفیت 25000 مترمکعب و 15 هکتار فضای سبز و 22 هکتار معابر عمومی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، پارک فناوری پردیس با داشتن 2 شعبه پس از گذشت بیش از 2 دهه فعالیت، به مساحت 470 هکتار توسعه‌یافته است. 484 عضو اصلی پارک، با بیش از 9000 نفر نیروی انسانی در کنار استارتاپ‌های مستقر در کارخانه‌های نوآوری، مجموعه خانواده‌ پارک فناوری پردیس را تشکیل می‌دهند.

 

پایان پیام/

خروج از نسخه موبایل