سرانجام مترو پردیس پس از 11 سال

سرانجام مترو پردیس پس از 11 سال درحالیکه مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس از عقد قرارداد متروی تهران پردیس در سال 85 سخن میگفتند، معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام تنها مطالعه مترو پردیس تا پایان دولت فعلی خبر داد.
به گزارش صبح پردیس؛ مجید هدایت مدیرعامل وقت شرکت عمران شهر جدید پردیس در سال 91، در مردادماه آن سال در گفتگو با ایسنا با بیان این که از سال 85 برای ساخت مترو به طول 20 کیلومتر عقد قرارداد شده است، اظهار کرد: هماکنون تمام طرح آماده اجرا است و این خط از ایستگاه سرخهحصار یا همان خط دو تهران آغاز میشود و در نهایت به جنوب فاز 9 میرسد.
مدیرعامل وقت شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره اعتبار موردنیاز متروی پردیس گفت: اعتبار موردنیاز متروی پردیس را یک هزار و 700 میلیارد ریال تخمین زدهایم و با ساخت متروی پردیس، مشکل حملونقل ساکنان تا حدود زیادی برطرف میشود و روش اجرای متروی شهر جدید پردیس دادن زمین از سوی مسئولان در پردیس به پیمانکار و ساخت توسط پیمانکار است و اعتبار ساخت متروی پردیس از محل تأمین زمین در پردیس است و پیمانکار متروی پردیس را بهصورت BOT (ساخت و بهرهبرداری) انجام میدهد و از آنجایی که هنوز پیمانکار جذب نشده است مشخص نیست تا چه زمان بهرهبرداری از متروی پردیس به پیمانکار سپردهشده و بعد به ما تحویل داده میشود.
وی در فروردین سال 92 نیز در گفتوگوی زنده رادیویی گفت: یکی از اولویتهای امسال شهر جدید پردیس، عملیاتی کردن متروی این شهر است و در حال رایزنی با یکی از بانکها برای انتقال تفاهمنامه جهت تأمین مالی اجرای مترو هستیم و درصورتیکه این تفاهمنامه نهایی شود، شهر جدید پردیس زمینهایی را در این شهر در اختیار پیمانکار مترو قرار خواهد داد تا بتوانیم عملیات عمرانی مترو را آغاز کنیم.
*احداث مترو پردیس در اولویت دولت است/ مطالعات طرح مترو پردیس نیز انجام شده است
همچنین حسن کریمی معاون عمرانی و هماهنگی استانداری تهران در آذرماه سال 92 در مورد وضعیت حملونقل در شهرستان پردیس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: احداث مترو پردیس از برنامههایی است که در اولویت برنامههای استانداری قرار دارد و باید اقدامات کارشناسی در مرحله اول و تأمین اعتبار در مرحله دوم در این رابطه صورت گیرد و سپس قولی در این راستا به مردم داده شود و استانداری بهعنوان نماینده دولت پایبند تعهدات دولت دهم است؛ زیرا درمجموع تعهدات دولت جمهوری اسلامی تلقی میشود و از طرفی هم حملونقل شهری یکی از معضلات استان تهران و شهرستانهای پایتخت است و ادامه میدهد که احداث مترو پردیس از برنامههایی است که در اولویت برنامههای استانداری قرار دارد و باید اقدامات کارشناسی در مرحله اول و تأمین اعتبار در مرحله دوم در این رابطه صورت گیرد و سپس قولی در این راستا به مردم داده شود.
دی همان سال محسن نریمان در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: مطالعات طرح مترو پردیس نیز انجامشده است و اگر اعتبار مترو هشتگرد هم فراهم شود، یک سال دیگر به بهرهبرداری خواهد رسید.
خبرگزاری مهر نیز در بیست و سوم بهمنماه 92 و پس از گذشت بیش از یک ماه از موضوع فوق از زبان وی نوشته است که معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه به دنبال این هستیم که وام برخی از واحدها را برحسب نیاز پروژه به 30 میلیون تومان افزایش دهیم، گفت: ساخت مترو در شهر جدید پردیس در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
مهدی مهاجر فرماندار سابق شهرستان پردیس نیز در جلسهای با حضور مسئولین شهرستان در بهمنماه سال 1392 با اشاره به آخرین پیگیریها در خصوص احداث متروی تهران – پردیس به نقل از نریمان، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت: مهندس نریمان در آخرین صحبتهای خود پیرامون متروی تهران – پردیس گفت که از یک ریال تا هزار میلیارد حتی بدون نیاز برای اخذ اعتبار از بانک پول و اعتبار هست، حال چه این اعتبار فاینانس خارجی باشد و چه خارجی؛ در حال حاضر خط و جانمایی مترو انجام و موافقتهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم اخذشده و فقط به یک مراسم لنگ زنی نیاز است.
*به دنبال استارت اجرای مترو پردیس هستیم
حسن ولی پور سرپرست وقت شرکت عمران شهر جدید پردیس در اردیبهشتماه سال 93 در گفتگو با فارس گفت: یکی از کارهای ویژهای که مجری خاصی نیز برای آن انتخاب کردهایم، متروی شهر پردیس است و دنبال این هستیم که امسال استارت متروی این شهر زده شود.
عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مردادماه سال 93 و در حاشیه بازدید از پروژه مسکن مهر شهر پردیس با اشاره به وجود آزادراه تهران -پردیس گفت: دسترسی اینجا به شهر تهران بسیار خوب است و برای احداث مترو فکری کردهایم و مترو تهران- پردیس را یکی از پروژههایی خواند که برای سرمایهگذاری پیشنهادشده و اظهار کرد که امیدواریم برای سرمایهگذاری آن از طریق امکانات، تأمین مالی بینالمللی یا توسط بخش خصوصی تأمین مالی کنیم و پروژه مترو پردیس را جزو طرحهایی عنوان کرد که در در نمایشگاه اخیر برای جلب سرمایه عرضه شد.
مرتضی حیدری فرماندار شهرستان پردیس نیز در مهرماه سال گذشته به باشگاه خبرنگاران گفت: مطالعات مقدماتی متروی پردیس انجامشده و شرکتهای داخلی و خارجی در این زمینه اعلام آمادگی کردهاند و در گفتگویی با روزنامه آفرینش در آذرماه سال 93 در خصوص زمان تقریبی افتتاح متروی پردیس را با توجه بهشتابی که در اجرای پروژه وجود دارد، حداکثر تا دو سال آینده پردیس عنوان میکند.
*مقرر شد که پایانه شرق محل احداث ایستگاه مترو پردیس باشد
همچنین مرتضی حیدری فرماندار شهرستان پردیس در اسفندماه سال 93 و در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بابیان اینکه بزرگراه تهران پردیس جوابگوی جمعیت پردیس و حجم تردد مسافران در آینده نخواهد بود گفت: تابهحال بیش از 12 جلسه با مقامات و مسئولین مختلف برگزارشده تا با توجه استقرار جمعیت که بیشازحد تصور بوده، طرح عملیات احداث خط مترو تهران، پردیس در اسرع وقت فعالیتهایش را شروع کند.
وی افزود: اولین موفقیت ما ایجاد ردیفهای مشخصی برای مطالعات متروی شهر پردیس در شورای برنامهریزی استان است که طی جلساتی که با شرکت عمران شهرهای جدید کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد مقرر گردید که پایانه شرق محل احداث ایستگاه مترو و مرکز جابجایی مسافرین به سمت پردیس باشد.
فرماندار پردیس ادامه داد: قبل از فرا رسیدن سال جدید جلساتی با شرکتهای خارجی از جمله شرکتهای ژاپنی و چینی جهت انتخاب پیمانکار احداث مترو تهران – پردیس برگزار میشود.
حیدری در خصوص گران شدن قیمت زمین و مسکن و همچنین واحدهای تجاری درنتیجه بازخورد مترو گفت: در کشور ما نظام بودجهریزی از بالا به پایین است که مشکلاتی را به وجود آورده و وقتی دولت در یک منطقه خدماتی همچون امنیت، بهداشت، آموزش و غیره ایجاد میکند ارزشافزوده هم متوجه اراضی و ساکنین آن منطقه میشود.
فرماندار پردیس خاطرنشان کرد: قبل از اینکه شهر پردیس ایجاد شود زمینها را متری 20 هزار تومان هم کسی خریداری نمیکرد؛ اما وقتیکه شهر پردیس ایجاد شد حتی در بعضی از نقاط پردیس قیمت تجاریها به متری 50 میلیون هم رسید.
وی گفت: مسیر مترو را اعلام نمیکنیم تا یک سری آدم سودجو نتوانند زمینهای اطراف آن منطقه را باقیمت کم خریداری کنند و بعد باقیمتهای بالا به مردم بفروشند و یکی از راههای مبارزه با این مشکلات افزایش اختیارات فرمانداران و مدیریت ارزشافزوده است تا سودجویان نتوانند بهکار خود ادامه دهند و به نفع مردم مدیریت شود.
*متروی پردیس از سال ۹۶ کلید میخورد
اما در این بین عضو شورای عالی استانها در گفتگو با فارس گفت: متروی پردیس از سال ۹۶ کلید میخورد؛ اما دولتهای دهم و یازدهم ریالی به توسعه مترو کمک نکردند.
محمد قانبیلی در مورد وضع زیرساختهای شهر تهران اظهار داشت: مهمترین زیرساخت در شهر، مترو است و دولتهای دهم و یازدهم حتی یک ریال هم به شهرداری بابت مترو کمک نکردند.
عضو شورای عالی استانها تصریح کرد: هفته گذشته قرار بود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد سیستم حملونقل درونشهری تهران شود؛ ولی تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه به سیستم حملونقل شهری تهران تزریق شده است.
قانبیلی با تأکید بر اینکه شهرداریها خیلی از سوی دولت در ابعاد حمایتی مورد بیمهری قرار گرفتهاند، اضافه کرد: این در حالی است که بخش قابلتوجهی از نیروهای انسانی شهرداریها در ادارات و مجموعههای دولتی در قالب مأمور فعالیت دارند.
عضو شورای عالی استانها با اشاره به داستان طولانی متروی شهرستان پردیس تصریح کرد: شهرستان پردیس یک ایستگاه از مترو حاشیه تهران است و شهریار و اسلامشهر هم باید از این زیرساخت به شکل کامل بهرهمند شوند.
قانبیلی با بیان اینکه چندین روز پیش استاندار تهران میهمان شورای عالی استانها بود، اضافه کرد: بحث مترو و توسعه آن در شهرستانهای استان تهران در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو شورای عالی استانها ادامه داد: استاندار تهران بر این مهم اعتقاد داشتند که به جای مترو باید روی قطار شهری در شهرستانها کار شود؛ اگر این اتفاق بیفتد، در توسعه ناوگان حملونقل در سراسر استان تهران بسیار خوب است.
قانبیلی با تأکید بر اینکه با صحبتهایی که نهایی هم شده است، پروژه متروی پردیس سال ۹۶ استارت خواهد خورد، تصریح کرد: متأسفانه پروژه متروی پردیس با بیمهری مواجه شده است.
عضو شورای عالی استانها با اشاره به اینکه مترو در پردیس از واجبات است، اظهار کرد: شهر پردیس ساختار خوابگاهی دارد؛ زیرا حجم بالایی از ساکنان این منطقه روزها برای کار به شهر تهران میروند و شبها به پردیس برمیگردند.
*معاون وزیر راه و شهرسازی:مترو پردیس در دولت یازدهم کلنگ زنی نخواهد شد!
اما آب پاکی را معاون وزیر راه وشهرسازی بر روی دست اهالی شهرستان پردیس ریخت و در مصاحبهای با شهر فردا از اتمام ز تا پایان دولت فعلی خبر داد و گفت با توجه به شرایط موجود به نظر نمیرسد در دولت کنونی کلنگزنی مترو پردیس اجرایی شود.
محسن نریمان معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با شهر فردا با اشاره به وضعیت متروی شهر پردیس گفت: کارشناسان در حال بررسی و مطالعه احداث خط مترو پردیس هستند و انتظار می رود فاز مطالعاتی آن تا پایان عمر دولت یازدهم به خاتمه برسد.
محسن نریمان افزود: امیدواریم فاز اجرایی مترو پردیس در دولت آینده اجرایی شود، اما با توجه به شرایط موجود به نظر نمی رسد در دولت کنونی کلنگ زنی مترو پردیس اجرایی شود.
انتهای پیام/