تأکید رئیس کل دادگستری استان تهران به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ماموران دستگاه‌های اجرایی باید از تغییر کاربری اراضی زراعی جلوگیری کنند و اگر متصرف محدثاتی در آن اراضی به وجود آورده بود، ماموران موظف هستند بنابر حکم تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات، نسبت به تخریب بنا‌های احداث شده اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به  نقل از خبرگزاری فارس، علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران در حاشیه هشتمین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن همایش‌های پارک فناوری پردیس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات مصوب سال ۸۵ تغییر کاربری اراضی زراعی ممنوع است و قانونگذار در این قانون سازوکار و ضمانت اجرایی آن را پیش‌بینی کرده است.

وی گفت: در ماده ۱۰ این قانون صراحتا ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی و باغات ممنوع شده و در تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات مأموران وزارت جهاد کشاورزی مکلف هستند تا در مواردی که برخلاف قانون تغییر کاربری این اراضی صورت گرفته از ادامه کار جلوگیری به عمل آورند.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: ماموران دستگاه‌های اجرایی در این مواقع باید از تغییر کاربری جلوگیری به عمل آورند و اگر متصرف محدثاتی در آن اراضی به وجود آورده بود، ماموران موظف هستند بنابر حکم تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات ضمن حضور در محل با حضور نماینده دادگستری نسبت به تخریب بنا‌های احداث شده اقدام کنند.

القاصی‌مهر با بیان اینکه پس از اجرای حکم و تخریب بنا می‌بایست نخاله‌ها و مصالح موجود در اراضی جمع‌آوری شود، ابراز کرد: این اقدام یا توسط خود مالک برای استفاده مجدد در پروژه‌ و یا محلی دیگر انجام می‌شود، در غیراینصورت ماموران درخواست کننده اجرای حکم می‌بایست در اولین فرصت نسبت به جمع‌آوری آثار باقی‌مانده تخریب اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی وظیفه پاکسازی برعهده ماموران دستگاه‌های اجرای مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است؛ زیرا در تبصره قانون تعیین و تکلیف اراضی پیش‌بینی شده که این ماموران وظیفه دارند در محل حاضر شوند و تا رفع اثر حضور داشته باشند و فرد متصرف را از محل خارج کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران درخصوص نحوه بازگشت عرصه تصرفی به وضعیت سابق، عنوان کرد: اقداماتی که بیانگر تغییر کاربری باشد شامل دیوارکشی، نهال کاشتن در زمین زراعی و تبدیل به باغ شدن زمین‌ها، ساخت بنای مسکونی، و غیره است و تماما درصورت تخریب و پاکسازی به وضعیت سابق و اولیه بازمی‌گردد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا