روستای ۱۰۰ ساله خجیر جاجرود طرح هادی ندارد

بخشدار جاجرود از توابع شهرستان پردیس اعلام کرد: روستای خجیر با قدمتی بیش از یکصد سال در محدوده بخش جاجرود هنوز طرح هادی ندارد و نبود این طرح مشکلات زیادی برای روستائیان ایجاد کرده‌است.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از ایرنا، رضا محسینیان با اشاره به مشکلات روستای خجیر اظهار داشت: روستای خجیر دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است و به دلیل محصور شدن در بین چهار نهاد دولتی هنوز طرح هادی ندارد و روستائیان به دلیل نبود طرح هادی مشکلات زیادی دارند.

وی ادامه داد: روستای خجیر به دلایل امنیتی طرح هادی ندارد ، این روستا ی قدیمی کد آبادی دارد و از سال‌های گذشته که بخش جاجرود فاقد مدرسه و مرکز بهداشت بود روستای خجیر مدرسه و مرکز بهداشت داشت.

بخشدار جاجرود ادامه داد: روستاهای ترقیان، سنجریان و خجیر در حاشیه رودخانه جاجرود در بین چهار نهاد دولتی محیط زیست، منابع طبیعی ،آب منطقه ای و ناحیه نظامی – امنیتی پارچین محصور هستند.

محسنیان اظهار داشت: تردد روستائیان و ورود و خروج ادوات کشاورزی از روستا توسط ۲ نهاد محیط زیست و ارتش کنترل می شود و در برخی از موارد با مشکل مواجه هستند.

وی اضافه کرد: بسیاری از خانه های روستایی با قدمت چندین ساله نیاز به بازسازی دارند و برای عبور مصالح با وجود داشتن مجوز های لازم از دهیاری، بخشداری و بنیاد مسکن، باز هم مشکل دارند.

بخشدار جاجرود اضافه کرد: مکاتباتی برای رفع مشکل انجام شده و از دستگاه های متولی درخواست و انتظار داریم که در جلسه شورای اداری دلایل جلوگیری خود از عبور مصالح روستائیان را با توجه به صدور مجوز از سوی بخشداری و دهیاری به ما اعلام کنند.

محسنیان با اشاره به حکم تخلیه صادره از سوی دادستانی برای هفت واحد آپارتمان در روستای خجیر گفت: اداره محیط زیست مدعی مالکیت هفت واحد آپارتمان و از طریق دادستانی حکم تخلیه را با استناد بر قرار گیری آپارتمان ها درپهنه بندی محیط زیست گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس گفته های روستائیان؛ در زمان حکومت پهلوی این ساختمانها به عنوان شکارگاه ساخته و در اختیار روستائیان قرار گرفته بود و در آن دوره صحبتی از پهنه بندی محیط زیست نبود اما الان در پهنه محیط زیست قرار گرفته است.

بخشدار جاجرود ادامه داد: بناها قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند وباید باز سازی شوند و در صورتی که املاک در اختیار محیط زیست قرار گیرد باید املاک معوض در اختیار روستائیانی که سالهاست در این روستا زندگی کردند، داده شود.

محسنیان با اشاره به سایر مشکلات روستا، خاطرنشان کرد: مشخص نبودن حریم و بستر رودخانه، نداشتن خانه بهداشت، تعطیلی مدرسه روستا و متروکه شدن آن، نداشتن شبکه و انشعاب گاز، نبود شبکه و اشتراک برق، نداشتن مسجد و حسینیه، تخریب مکان‌های تاریخی و بی توجهی ادارات متولی را می توان از عمده مشکلات این روستای تاریخی دانست.

*ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه جاجرود با کوتاهی دستگاهای متولی

بخشدار جاجرود گفت: بر اساس قانون بحث حریم بستر رودخانه مدیریت با اداره آب منطقه ای است و به دلیل کوتاهی دستگاه متولی، ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه جاجرود اتفاق افتاده است.

محسنیان افزود: دستگاه نظارتی بخشداری مکاتبات لازم را با اداره محیط زیست ، منابع طبیعی و آب منطقه ای در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده و تمام اسناد موجود است.

وی ادامه داد: بخشداری به دستگاه‌های متولی صریحا اعلام کرده است که اگر در زمینه ساخت و ساز غیر مجاز اتفاقی در حریم شما می افتد باید ورود و رسیدگی کنید و کوتاهی از دستگاه‌های متولی منجر به ساخت وساز غیر مجاز در حریم کیفی رودخانه جاجرود شده است.

بخشدار جاجرود خاطرنشان کرد: ساخت وساز غیر مجاز در مجالی کوتاه اتفاق می افتد و در این راستا تلاش می کنیم با ارائه گزارش گزارش به دستگاه‌های مرتبط موضوع را کنترل کنیم با توجه به اینکه ادارات ضابط قضایی برای کنترل بهتر، امکان ورود به تملک و دارایی ها را دارند.

*برای توسعه گردشگری جاجرود برنامه ریزی کردیم

وی با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم که جاجرود بار دیگر تفرجگاهی برای گردشگران پایتخت و سایر شهرستانها شود، اظهار داشت: توسعه گردشگری حوزه رودخانه جاجرود با تعیین تکلیف اراضی و پهنه بندی را در دستور کار داریم تا تفرجگاهی مناسب در این منطقه ایجادشود.

بخشدار جاجرود ادامه داد: برای احیاو استحکام پل تاریخی شاه عباسی مقرر شده تا بودجه ای از سوی سازمان جهانگردی و گردشگری تخصیص داده شود و برای ایجاد فضای مختص گردشگران به دور از نابسامانی ساخت و سازهای غیر مجاز اطارف پل برنامه ریزی کردیم.

محسنیان با اشاره به حادثه خیز بودن پل جاجرود، گفت: بهسازی، ایمن سازی و نگهداری پل پرتردد جاجرود ضرورت دارد و در طی یک ماه گذشته چندین جلسه با کارشناسان برگزار شده تا با ایجاد دوربرگردان مناسب، نصب دوربین کنترل سرعت و سرعت گیر از حوادث احتمالی پیش رو پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا