روستای‌ هزار ساله در محاصره مسکن مهر پردیس/ آلودگی آب «کمرد» را حل می‌کنیم

آلودگی آب شرب روستاییان کمرد در شرق پایتخت این روزها مردم این روستای هزار ساله را پس از از بین رفتن چراگاه‌ دام‌های‌شان دوباره آزرده‌خاطر کرده است.

به گزارش صبح پردیس، مردم روستای یک‌هزار ساله کمرد در حد فاصل بخش جاجرود و شهر پردیس قرار دارد که اکنون بیش از ۳۰۰ خانوار جمعیت دارد، قرن‌ها از آب شرب قنات بالادستی این روستا برای شرب استفاده می‌کنند.

اما تحویل واحد‌های مسکن مهر در فاز ۱۱ پردیس اوضاع را تغییر داد و پس از استقرار جمعیت و حتی پیش از آن نیز آب‌های سطحی و به قول ساکنان فاضلاب‌ها به قنات راه پیدا کرده و آب شرب روستائیان را با مشکل مواجه کرد.

اگرچه روستائیان با تجمع در ورودی تونل سلام فاز ۱۱ اعتراض خود را اعلام کردند و با حضور مسؤولان فرمانداری و شرکت عمران قول‌هایی برای رفع مشکل آب شرب قول‌هایی به آن‌ها داده شد اما این روستائیان که قدمت قنات وروستای خود را از تهران بالاتر می‌بینند منتظر حل مشکل آب خود و دام‌های خود هستند.

برای پیگیری این مشکل راهی این روستا می‌شوم؛ یکی از روستائیان در خصوص مشکلات این روستا به خبرنگار فارس می‌گوید: سال‌ها با ساختن واحدهای مسکن مهر فاز۱۱ مراتع روستائیان که چند صد سال برای چرا استفاده می‌شد، از بین رفته و هیچ فضایی برای چرای گوسفندان‌مان باقی نمانده است.

یکی دیگر که ریش‌هایش در همین‌ روستا سفید شده هم با لحنی ناراحت میان حرفمان می‌پرد و ادامه می‌دهد: ۳۰۰ خانوار این روستا از آب شرب قنات بالادست آبشار کمرد استفاده می‌کردند که با ساخت‌وساز مسکن مهر از بین رفته و قول‌های مدیران قبلی و کنونی شرکت عمران هم وعده سَرخرمن بود.

ساکن دیگری ار این روستا از اقامه دعوی قضایی علیه شرکت عمران خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: ما سال‌ها پرونده‌های متعددی را در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف تشکیل داده‌ایم اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و فقط قول‌های مدیران شرکت عمران باقی مانده که هنوز هیچ اثر بخشی نداشته است.

یکی دیگر از روستائیان اذعان می‌کند: متأسفانه علاوه بر مسموم شدن آب شرب، ورود ساخت‌و‌سازها به حریم روستا، از بین رفتن چراگاه‌ها، آلودگی‌های صوتی، ورود اراذل و اوباش به حومه روستا و آبشار کمرد برای ساکنان مشکلاتی به وجود آورده است.

جوانی دیگر هم ادامه می‌دهد: دوست نداریم با وجود مشکلات عدیده‌ای که برای ساکنان به وجود آمده با تجمع و یا بستن راه‌ها به خواسته‌های خود برسیم اما اینگونه نادیده گرفتن حق روستائیانی که بیش از یک‌هزار سال در این منطقه ساکن بودند اجحاف است.

*کاربری مسکونی بالادست آبشار کمرد حذف شد/ پیگیر حل مشکل دفع آب‌های سطحی فاز ۱۱ هستیم

سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در خصوص مشکلات روستای کمرد به خبرنگار فارس گفت: اخیراً قراردادی برای دفع آب‌های سطحی فاز۱۱ منعقد شده تا شاهد ورود آب‌های سطحی به قناب روستای کمرد نباشیم.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه فاضلابی از طریق جدول به قنات کمرد وارد نمی‌شود و فقط بحث آب‌های سطحی است که با قرارداد منعقد شده و تهیه مطالعات طرح جامع آب‌های سطحی این فاز به زودی این مشکلات رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: درحال حاضر هیچ فاضلابی به روستای کمرد وارد نمی‌شود و طی دو ماه آینده تمام فاضلاب فاز ۱۱ از طریق سیستم پمپاژی که در کنار تونل سلام ساخته شده به تصفیه‌خانه موجود پردیس منتقل خواهد شد.

هدایت اضافه کرد: کاربری مسکونی بالادست آبشار کمرد حذف و به کاربری گردشگری تغییر کرد تا مشکلی از این بابت متوجه ساکنان نشود همچنین فنس کشی برای جداسازی محیط مسکونی با روستا را در دستور کار قرار دادیم.

وی در خصوص تأمین آب شرب روستائیان، بیان کرد: این خواسته روستائیان کمرد، مطالبه به حقی بوده که مقرر شد در بحث شبکه آبرسانی و خطوط انتقال شرکت عمران کمک کرده و در تأمین آب شرکت آب و فاضلاب ورود کند که این موضوع از طریق فرمانداری در حال پیگیری است که به محض تخصیص سهمیه آب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با انتقاد از شورای روستای کمرد عنوان کرد: این شورا باید نظارت بیشتری نسبت به ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه داشته باشد زیرا در پایین دست این رودخانه شاهد ساخت‌وسازهایی در بستر رودخانه کمرد هستیم و امیدواریم با نظارت بیشتر در مواقع بارندگی با مشکلی مواجه نشویم.

هدایت در خصوص اینکه آیا ساخت‌وسازهای جدید به حریم روستای کمرد وارد نشده، اذعان کرد: هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در حریم روستا انجام نشده بلکه در اراضی دولت ساخته شده اما با توجه به اینکه روستائیان پروانه چِرای ۵۰۰ رأس دام را دارند در حال توافق با شورای روستا هستیم تا از اراضی دولتی جایگزین چِراگاه‌های روستائیان شود.

با ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام مسکن مهر که حرف و حدیث پیرامون آن در سال‌های اخیر کم نبوده حالا برای زندگی اهالی روستایی قدیمی معضل و مشکل ایجاد کرده است و باید دید قدمت و اهالی این روستا تا چه میزان برای مسؤولان اهمیت دارد و آیا قدمی برای بازگشت شرایط عادی به روستای یک‌هزار ساله کمرد برداشته می‌شود هرچند اصل و انتظار بر آن است قبل از هر اقدام و پروژه‌ای جوانب آن به طور فنی و جدی بررسی شود.

 

فیلم| اظهارات مدیرعامل شرکت عمران پردیس درباره حل مشکلات روستای کمرد

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا