رتبه نزولی ایران در شاخص‌های زیست‌محیطی

سمانه لسان خوش منفرد وکیل پایه یک دادگستری و فعال محیط زیست و کاندید شورای شهر پردیس در ائتلاف پردیس نوین ایران ۲۲ رتبه در آخرین عملکرد زیست‌محیطیمحیطی (شاخص زیست‌محیطی) که در داووس سوئیس در مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد سقوط کرده است.

این گزارش دوسالانه که توسط دانشگاه yale تهیه‌شده است، بهبود عملکرد کشورها را با توجه به موضوعات با اولویت‌های بالای زیست‌محیطی باهدف و سیاست در زمینه‌های حفاظت از سلامت انسان از صدمات زیست‌محیطی و حفاظت از اکوسیستم بین ۱۸۰ کشور دنیا رتبه‌بندی گردید.

باوجود دریافت امتیاز بالاتر 66/32 نسبت به دو سال قبل 51/00 ایران ۲۲ رتبه از رتبه ۸۳ در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۵ در سال ۲۰۱۶ سقوط کرد. (امتیازت از ۱۰۰ می‌باشد.) در خاورمیانه و شمال افریقا، ایران در رتبه ۱۳ قرار دارد.

سقوط رده‌بندی ایران بیشتر از عملکرد بهتر کشورهای دیگر درزمینه حفاظت محیط‌زیست نشان دارد. بهبود ایران در هشت زمینه موجود در گزارش و سقوط در رده‌بندی نشان از رشد سرعت کشورهای هم سان ایران نسبت به ایران است.

تقریباً همه کشورها در دهه گذشته شاخص حفاظت محیط‌زیست بهتری نشان می‌دهند و این موضوع در کشورهای درحال‌توسعه به کشورهای با سطوح عملکرد بالا مثل کشورهای امریکای شمالی و اروپاست.

امتیاز ایران با رشد ۴۶/۱۵ در سال ۲۰۰۶ (زمانی که اولین گزارش منتشر گردید) بسیار محدودتر  از کشورهای همسان ایران نظیر اردن 30/09 قطر 30/05 و لبنان 35/22  درصد که همه در رتبه‌بندی بالاتر از ایران می‌باشد، است.

مهم‌ترین پیشرفت‌ها:

بهترین عملکرد ایران طی ۱۰ سال گذشته، حفاظت از آلودگی منابع آب بوده است که در طی این مدت بخش‌های قابل‌توجهی از فاضلاب خانه‌ها و صنایع که در منابع آبی در محیط‌زیست رها می‌شود تهدید بزرگی به‌حساب می‌آمد مدیریت گردید.
رتبه ایران در این موضوع از ۱۳۵ در سال ۲۰۰۶ به ۹۲ در سال ۲۰۱۶ بهبود یافت که نشان‌دهنده کاهش اثرات مضر فاضلاب بر سلامت و مدیریتان جدی‌تر شده است.
در این کشور همچنین شاهد بهبود عملکرد در کشاورزی، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و نیتروژن، با رشد ۲۴ پله‌ای دررسیدن به جایگاه ۶۸ در دو دهه گذشته بوده‌ایم؛ با این حل ایران هنوز مسیری طولانی دررسیدن به استانداردهای بین‌المللی در میزان مصرف نیتروژن در بخش کشاورزی دارد.
در منطقه در موضوع آب آشامیدنی و سلامتان، ایران کمی بهبودیافته است. در این موضوع با ۱۲ پله صعود نشان از بهبود بخش‌های بیشتری از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم و زیرساخت‌های مربوطه دارد.
رتبه ایران به دلیل عملکرد ضعیف در سه حوزه ذیل بسیار نزول کرد:
تنوع زیستی در زیستگاه‌ها
کیفیت هوا
انرژی گرمایشی هوا (انتشار گازهای مضر)
در طول دهه گذشته ایران درزمینه طرح‌های حفاظت از حیات‌وحش ناموفق بود که به همین دلیل با ۱۳ رتبه سقوط به رتبه ۱۳۳ رسید.
شکار غیرقانونی از گونه‌های در معرض خطر انقراض، کاهش زیست‌گاه‌های طبیعی حیوانات به دلیل شهرنشینی بی‌مطالعه و عدم اجرای قانون، تنها تعداد انگشت‌شماری از تهدیدات تنوع زیستی در ایران است.

نزدیک به ۳۵ میلیون نفر از ایرانیان توسط آلودگی هوا تهدید می‌شوند و کیفیت هوا در شهرستان‌های کشور باعث سقوط شاخص‌های سلامت هوا شده و رتبه ایران با هشت پله سقوط نسبت به سال ۲۰۰۶، به جایگاه ۱۰۹ رسید.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا