مستند/ حمل هواپیمای غول پیکر به پارک فناوری پردیس

چگونگی جابه‌جایی هواپیمای ایلوشین از مهرآباد تا پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوری غرب آسیا، در مستند زیر آورده شده است.
به گزارش صبح پردیس؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سال گذشته (1394) از چند مرکز هوایی بازدید کرد. در این بازدیدها با هواپیماهایی مواجه شد که به دلایل مختلف زمان پروازی آنها پایان یافته و دیگر اجازه پرواز نداشتند و گوشه‌ای بدون استفاده جا خوش کرده‌اند. این در حالی است که این هواپیماها یا گوشه‌ای خواهند پوسید یا برای اسقاط و بازیافت منتقل می‌شوند و چون انتقال آن راه ساده‌ای نیست همچنان در جای خود باقی مانده‌اند.
معاون علمی رئیس جمهوری پیشنهاد داد تا یک مرکز علمی، کاربردی و آموزشی در حوزه هوایی و هوانوردی برای دانشجویان و دانش آموزان در راستای فرهنگسازی وترویج در پارک فناوری پردیس ایجاد شود، سپس هواپیمایی که قادر به پرواز نیست را به آنجا منتقل کنند.
البته این مکان می‌تواند مانند یک موزه علم و فناوری هم باشد که دانش آموزان و علاقه‌مندان حوزه هوایی نیز از آن بازدید به عمل بیاورند.
هواپیمای ایلوشن 62 انتخاب و مراحل خرید و آزادسازی آن از ایرلاین مربوطه آغاز شد و سپس انتقال هواپیمایی بزرگ از غربی‌ترین نقطه تهران (فرودگاه مهرآباد) به شرقی‌ترین نقطه تهران که جاده پرپیچ و خم جاجرود را شامل می‌شد صورت گرفت.
کار توسط گروه ویژه‌ای متشکل از مهندسین صها و یک شرکت حمل و نقل کننده آغاز شد.
هواپیمای «ایلیوشین 62» را به قطعه‌های مختلف تقسیم کردند. بال‌ها هر کدام به صورت جداگانه، دم و دماغه هواپیما هم همینطور جدا از هم، آماده جابجایی شدند. پس این قطعه ها در مرحله نخست با ماشین‌های بزرگ و مخصوص به پارک فناوری پردیس انتقال داده شد.
از این رو گروهی مستندساز به کارگردانی کاوه مظاهری و تهیه کنندگی سعید کرمی ‌دست به ساخت فیلمی مستند در این رابطه زده‌اند. البته این گروه تنها به فیلم‌برداری از مراحل انجام چنین پروژه‌ای بسنده نکردند و بررسی‌های دیگری صورت دادند که به طور قطع تماشای این مستند را دیدنی خواهد کرد.
تولید این مستند مراحل نهایی را طی می‌کند و به زودی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا