تولد و وفات در پردیس با تأخیر ثبت می‌شود

ثبت وقایع حیاتی همچون تولد و فوت بنا به گفته متولیان در شهرستان پردیس استان تهران با تأخیر انجام می‌شود؛ مشکلی که تبعات دیگری هم به دنبال دارد اما علت آن را ناهماهنگی ادارات مسئول و ضعف اطلاع‌رسانی بین شهروندان برمی‌شمارند.

به گزارش صبح پردیس،  رییس ثبت احوال شهرستان پردیس ثبت با تأخیر اتفاقات چهارگانه (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) را از مشکلات می‌داند و خواهان ایجاد هماهنگی بین ادارات متولی برای رفع آن است.

سید احسان سلطانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: حفظ و اتقاناسناد هویتی از مهم‌ترین وظایف اداره ثبت احوال است و ما ملزم به جمع آوری بهموقع اتفاقات چهارگانه هستیم اما به دلیل ناهماهنگی و تنگناهای موجود ثبت وقایع به موقع انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به زمان درست دریافت گواهی ولادت و فوت خاطرنشان کرد: والدین نوزادان ۱۵ روز پس از ولادت و نزدیکان متوفی ۱۰ روز پس فوت برای اعلام واقعه مهلت دارند و افراد زیادی پس از مورد مقرر به ما مراجعه و درخواست انجام کار دارند که تاخیر در اعلام وقایع برای ما مشکلات زیادی در ثبت ایجاد می‌کند.

سلطانی افزود: برای ثبت فوت به ویژه در روستاها مشکلات زیادی داریم و با تعیین ثبت یار در روستا از سوی دهیاری مشکل اعلام فوت روستایی برطرف خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مشکل آرامستان متمرکز در پردیس خاطرنشان کرد: برخی از روستاهای شهرستان آرامستان دارند پس از دفن متوفی با فاصله زمانی بسیار زیاد به این اداره مراجعه می‌کنند، ساخت یک آرامستان متمرکز در شهرستان مشکل ثبت نابهنگام فوت را مرتفع می‌کند.

نرخ بالاتر طلاق در پردیس

رییس اداره ثبت احوال شهرستان پردیس همچنین نسبت طلاق به ازدواج در این شهرستان را در سال گذشته ۳ به ۵ اعلام و بیان کرد که این آمار در سایر شهرستان‌های استان تهران ۲ به ۵ است.

وی گفت: آمار ثبت شده ازدواج در شهرستان در خردادماه سال ۹۸ تقریباً برابر با نرخ طلاق است و دلایل آن بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران، ازدواج‌های غیررسمی و بافت مهاجر پذیر منطقه با تنوع‌های فرهنگی بسیار زیاد است.

سلطانی با بیان اینکه یک سوم از والدینی که برای دریافت شناسنامه نوزاد به ما مراجعه می‌کنند ازدواج رسمی و قانونی ندارند، اظهار داشت: ازدواج‌هایصیغه‌ای، سفید و همزیستی‌های مسالمت آمیز، ازدواج با اتباع بیگانه، کودک همسری به دلیل عدم ثبت رسمی، و گاهاً ناآگاهی و در مواردی عدم پذیرش مسئولیت و تعهد به خانواده برای دریافت شناسنامه نوزاد به مشکل برمی‌خورند.

پردیس با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد و پیش بینی شده با تکمیل فازهای مسکن مهر این شهر جمعیت آن به حدود ۷۰۰ هزار نفر برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا