باغدار جاجرودی ۳۵ تُن سیب پاییزه از هر هکتار برداشت کرد/ پرورش بز سانن در روستای طاهر آباد شهر بومهن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: باغداری در روستای تخت چنار از توابع بخش جاجرود ۳۵ تن سیب درختی پاییزه در هر هکتار برداشت کرد، این در حالی است که میانگین میزان برداشت این محصول در منطقه نزدیک به ۱۶ تن به ازای هر هکتار است.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از ایرنا، محمد قریشی اظهار داشت: باغ این کشاورز در روستای تخت چنار از توابع جاجرود واقع شده، که شامل درختان آلو شابلون، سیب درختی و گردو است.

وی گفت: سال گذشته نیز مالک این باغ به عنوان باغدار نمونه استان در میزان برداشت آلو شابلون انتخاب شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس با اشاره به دلیل برداشت بالای محصول در هر هکتار، اظهار داشت: استفاده به موقع از سم، کود و رسیدگی به موقع و بهره مندی از اصول علمی و فنی کشاورزی را، از جمله عوامل دلایل افزایش میزان تولید محصول عنوان کرد.

قریشی گفت: تامین برق برای بهره مندی از سیستم آبیاری نوین ورفع مشکلات حفظ و حراست باغات درخواست و انتظار کشاورزان و باغداران منطقه تخت چنار از مسئولان است.

*پرورش بز سانن در روستای طاهر آباد شهر بومهن

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس گفت: در روستای طاهرآباد بخش بومهن یک واحد پرورش بز شیری سانن با ۲۵۰ راس فعال شده است.

قریشی با اشاره به مشخصات بز شیری سانن، اظهار داشت: بز شیری سانن در واقع بز شیری اروپایی است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولیدمثلی در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته و می تواند به عنوان یک نژاد مناسب و رقیبی قدرتمند در برابر گاو شیری در تولید شیر مطرح باشد.

وی ادامه داد: هر شش راس بز سانن با تولید یک رأس گاو شیری در تولید شیر برابری دارند و در این راستا، هزینه های سرمایه گذاری اولیه برای نگهداری بز سانن نصف سرمایه گذاری اولیه برای همان میزان تولید در گاوداری و بازگشت سرمایه نیز ۵ برابر در مدت زمان معین است.

قریشی گفت: بزهای بومی ایرانی در یک دوره شیردهی در حدود ۴۰ تا ۱۵۰ لیتر شیر می دهند و میزان تولید شیر در بزهای سانن با شرایط نگهداری مناسب در حدود ۷۰۰ لیتر است.

وی گفت: این واحد ۲۵۰ راسی پرورش بز سانن برای رفع نیازهای لبنی و فرآورده های شیری شهروندان شهرستان در روستای طاهرآباد راه اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا