انسداد چاه‌های آب غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند در شهرستان پردیس انجام شد

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیا، تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی، طی یک هفته کاری، انسداد ۹ حلقه چاه غیر مجاز، نصب ۱۵ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند و رفع تصرف بخشی از بستر رودخانه جاجرود انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از شرکت آب منطقه‌ای تهران، وحید مرادی نسب اظهار داشت: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی طی یک هفته کاری، ۹ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی۵ لیتر بر ثانیه و عمق کلی ۳۰۷ متر، پر و مسدود شد.

وی با بیان اینکه این تعداد چاه‌ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، اظهار داشت: با انجام این عملیات از خروج ۹۹ هزار متر مکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وی ادامه داد: طی این مدت در بخش آب‌های سطحی، چهار مورد شناسایی و بررسی تصرفات غیرمجاز رودخانه‌ها انجام و اخطاریه آن نیز به سرعت صادر شد.

*نصب ۱۵ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند

مرادی نسب در خصوص ضرورت نصب کنتور هوشمند و حجمی برروی چاه‌های دارای مجوز گفت: باتوجه به وضعیت سفره های آب زیرزمینی دشت تهران، به دلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان‌ها و به منظور مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی دشت، ضروری است کلیه چاه های پروانه دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهز شوند.

وی افزود: در همین راستا، با پیگیری واحد بازرسی و نظارت این امور، نسبت به نصب تعداد ۱۵ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های پروانه دار اقدام شد.

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ با دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی خاطرنشان کرد: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

*رفع تصرف بیش از یک هکتار از بستر رودخانه جاجرود

سرپرست امور منابع آب شهرستان های تهران و پردیس از رفع تصرف مساحتی افزون بر یک هکتار از بستر رودخانه جاجرود واقع در روستاهای خسروآباد، ترقیان و خجیر از توابع شهرستان پردیس خبر داد و افزود : پس از انجام کارشناسی های لازم و اخذ و ابلاغ اخطاریه به متصرفین جهت اقدام به رفع تصرف، مساحتی افزون بر یک هکتار از بستر رودخانه جاجرود رفع تصرف شد.

مرادی نسب افزود: طی اقدامات صورت گرفته، تصرفاتی شامل کارگاه غیر مجاز، تجهیزات خاک برداری، محصور سازی و دیوار کشی غیر مجاز در بستر رودخانه جاجرود، رفع تصرف و از ید متصرفین و افراد سودجو خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندانی که قصد انجام خرید ملک یا ساخت و ساز در مجاورت رودخانه ها را دارند پیش از انجام این کار، استعلام لازم را از امور آب مربوطه اخذ کنند تا در آینده دچار ضرر و زیان نشوند، خاطر نشان کرد: امور منابع آب شهرستان های تهران و پردیس با هرگونه تخلف و تصرف، مطابق با قانون برخورد می کند.

به گزارش ایرنا، در سال گذشته نیز بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا