افتتاح مركز داده مادر شبكه ملي اطلاعات در بومهن

مركز داده مادر شبكه ملي اطلاعات “شهيد حاج قاسم سليماني” با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و فیروز آبادی دبیر فضای مجازی در بومهن افتتاح شد.

به گزارش صبح پردیس، این مرکز دقایق قبل با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و فیروز ابادی دبیر فضای مجازی به بهره برداری رسید.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این مراسم گفت: پس از صدور فرمان پنج ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در زمینه تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات و تصویب سند معماری این شبکه، موضوع حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت برای ارائه‌دهندگان این خدمات در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طی این مدت زمان کم، تیم‌های مربوط به ایجاد این زیرساخت‌ها در شرکت ارتباطات زیرساخت فعال شدند و هم‌اکنون شاهد بهره‌برداری از دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات برای ارائه خدمات پایه و پلتفرم‌هایی که در این شبکه فعال می‌شوند، هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: برای راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با برخی موانع به دلیل تحریم و بودجه مواجه بودیم و از کمیسیون صنایع نیز می‌خواهیم که برخی موانع دست و پاگیر قانونی را برای توسعه اهداف مد نظر در شبکه ملی اطلاعات تسهیل کند.

وی گفت: این مرکز ظرف مدت کمتر از شش ماه طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست شده است. موتور‌های جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات هستند، خدماتی است که با استفاده از مرکز داده مادر شبکه ملی می‌توان آن‌ها را توسعه داد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و با استعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتور‌های جستجو بهره‌برداری شده و فاز دوم این مرکز تا پایان سال با ظرفیت ۲۰۰ رک به بهره برداری می‌رسد.

آذری جهرمی با بیان اینکه هرکس شبکه ملی اطلاعات را اینترنت ملی بداند خائن است، گفت: من خودم به شخصه برای دریافت همین ۴۰۰ میلیارد تومان بار‌ها پله‌های ساختمان بودجه را بالا و پایین رفتم تا توانستم با حمایت‌های آقای نوبخت به آن برسم.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است، یک خدمات پایه‌ای در این حوزه تعریف شده است که این خدمات بازدارندگی در برابر حملات دشمن است. صحبت‌های آقای فیروزآبادی کاملا درست است، ما باید نیاز حداقلی مردم خودمان را بتوانیم تامین کنیم و این مرکز امروز برای تامین همین نیاز‌ها ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیام رسان‌ها نیازمند به سرور نیستند، گفت: من از سایر دستگاه‌ها تقاضا می‌کنم، تا طبق آیین نامه شورای عالی فضای مجازی وظایف خودشان را انجام دهند و تا آنچه باید روی پیام رسان‌ها ارائه شود.

وی بیان کرد: باید حمایت‌های حقوقی و قضایی به روی پیام رسان‌های داخلی شکلی حمایتی داشته باشد و انجام شود، تا زمانی که آن وظایف صورت نگیرد، ما نمی‌توانیم از پیام رسان‌های داخلی انتظار داشته باشیم که خوب عمل کند. البته که پیشرفت خوبی در این چند ساله اخیر داشتند.

جهرمی با بیان اینکه ما نگرانی از بابت قطع اینترنت و محدویت شبکه نداریم، افزود: دشمن می‌خواهد که ما حضور نداشته باشیم و این عقلانیت به این سمت پیش می‌رود که خودمان را در این عرصه کمرنگ نکنیم.

وی تصریح کرد: طبق ارزیابی‌های خودمان در وزارت ارتباطات، ۳۵ درصد از پروژه‌های در دست وزارت ارتباطات پیش رفته است و تا پایان سال تمامی پروژه‌های تعریف شده، تمام می‌شود، اما از نظر  مرکز ملی فضای مجازی ما ۲۵ درصد رشد داشتیم که امید است تا پایان سال صد درصد شود.

منبع: صداوسیمای استان تهران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا