دهمین نشست هیئت امنای پارک فناوری پردیس برگزار شد

اسحاق جهانگیری و علی اکبر صالحی از کارخانه نوآوری های‌وی در پارک فناوری پردیس بازدید کردند

دهمین نشست هیئت امنای پارک فناوری پردیس برگزار شد، اسحاق جهانگیری و علی اکبر صالحی، در حاشیه این نشست از کارخانه نوآوری های‌وی بازدید کردند.

به گزارش صبح پردیس، به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، عصر امروز نشست هیئت امنای پارک فناوری پردیس در کارخانه‌ نوآوری های‌وی برگزار شد و در حاشیه این نشست از چند محصول تولید شده توسط تیم‌های مستقر در کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی، رونمایی شد.

همراه با بازدید از کارخانه نوآوری های‌وی، این کارخانه میزبان برگزاری دهمین نشست هیئت امنای پارک فناوری پردیس بود. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس، «غلام حسین رحیمی شعرباف» معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «حسن میرزا بزرگ» رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، «سیروس وطنخواه مقدم» رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و «علی‌نقی مشایخی» عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، در این نشست حضور داشتند. همچنین در این نشست گزارش یک ساله فعالیت پارک فناوری پردیس به اعضا ارائه شد.

اسحاق جهانگیری در این نشست ضمن تشکر از تمامی همکاران خود در پارک فناوری پردیس، اظهار داشت: به طور ویژه از جوانان عزیزی که در کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی مشغول به کار هستند، تشکر می‌کنم. جوانان مبتکر، خلاق و صاحب دانشی که کارهای خوب و جدیدی شروع کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مجموعه فعالیت‌های جوانان در حوزه دانش‌بنیان این پیام را به جامعه می‌دهد که اگر زمانی تصور می‌شد که ثروت اصلی ایران نفت، گاز، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی است، امروز بزرگترین سرمایه مغز و دانش جوانان است که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده‌دار مسئولیت سیاست‌گذاری در کشور هستند. از همین رو یکی ازجهت‌گیری‌های اصلی این دستگاه‌ها تلاش برای سازگاری با تحولات علمی کشور با دنیا و تبدیل دانش به وجود آمده در جامعه به ارزش افزوده است. به عبارت دیگر هدف این است که جامعه شاهد تبدیل دانش به محصول و ثروت باشد.

وی در مورد نقش پارک‌های علم و فناوری در رونق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: پارک‌های علم و فناوری نهاد واسط مناسبی هستند که بین مراکز تولید علم و فناوری و بازار و جامعه، واسطه‌گری می‌کنند. خوشبختانه تعداد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان رشد بسیاری در کشور داشته است.

جهانگیری علت این رشد را سیاست دولت در این زمینه دانست و گفت: در سال‌های اخیر جهت‌گیری مهم دولت حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بوده است. در نتیجه این رویکرد، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فروش آنها رشد داشته است. از همین رو می‌توان به این حوزه به عنوان یک سرمایه جدی نگاه کرد.

وی که حین بازدید از کارخانه نوآوری های‌وی با جوانان شاغل در آن گفتگو کرده بود با اشاره به وجود موانع در مسیر آنها، اظهار داشت: همانطور که حین بازدید از کارخانه، جوانان هم گفتند سیستم بروکراسی و اداری ما متناسب با این تحولات به روزرسانی نشده است و موانع بسیاری دارد. این مسیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیچیده‌تر است. بنابراین باید قوانین و مقررات این حوزه را اصلاح کنیم تا موانع پیش رو برطرف شود.

وی اظهار داشت: امروز شاهد بازگشت تعداد قابل توجهی از نخبگان به کشور هستیم که در حال حاضر مشغول فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان هستند. اما سرمایه مادی در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها خیلی کم است. این مجموعه‌ها عمدتا متکی به خلاقیت و فکر بنیان‌گذاران خود، فعالیت می‌کنند. ما در پارک فناوری پردیس و دیگر پارک‌های علم و فناوری باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها کمک کنیم.

جهانگیری برای رفع موانع پیش‌روی فعالیت نخبگان، گفت: برخی از موانع سر راه این جوانان، مادی نیست. گاهی تنها یک سوتفاهمی که درست حل نشده، مانع راه آنها می‌شود. به طور مثال راجع به نیروی انسانی سوتفاهمی به وجود آمده، این سوتفاهم منجر به شکل‌گیری تفکری می‌شود مبنی بر اینکه در ایران، فضای مناسبی برای این افراد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: سوتفاهم‌هایی که در مورد برخی از جامعه نخبگان ایجاد شده، باید از طریق گفتگو با نهادهای امنیتی پشت درهای بسته حل شود؛ تا از این محل مانعی برای نخبگان شاغل در این حوزه ایجاد نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا