نگاهی به عملکرد پارک فناوری ریاست جمهوری به مناسبت هفته دولت

از صادرات ۳۲۰ میلیون یورویی پارک پردیس به ۲۴ کشور تا تحقق ۲۲۰۰ عنوان نوآوری در ۱۰ سال اخیر

فعالیت مجموعه پارک فناوری پردیس ریاست جمهوری موجب جلوگیری خروج ارز از کشور به میزان بیش از ۶۷۶ میلیون دلار در سال و صادرات بیش از ۳۲۰ میلیون یورو شده است که محصولات صادراتی واحدهای فناور عضو پارک با بیش از۵۰ عنوان محصول به ۲۴ کشور در قاره آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، اقتصاد دانش‌بنیان یکی از محورهای اصلی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و لازمه تحقق آن گسترش تولید آن مبتنی بر دانش، فناوری، نوآوری و افزایش بازدهی کار و سرمایه و رشد بهره‌وری اقتصادی در کشور است.

پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی است که متکی بر علم و دانش فعالیت می‌کنند از این رو همه پارک‌های فناوری دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل شده‌اند.

این پارک‌ها همچنین به عنوان گذرگاه تسهیل کننده توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانند نقش اساسی در بهبود کیفیت و کمیت تولید ایفا کنند؛ چرا که با تزریق فناوری و نوآوری به چرخه تولید، توانمندسازی و روند بهبود فضای تولید در کشور کمک می‌کنند.

در ایران حدود دو دهه از تاسیس اولین پارک فناوری می‌گذرد و با توجه به اهمیت این مراکز در بهبود فضای تولید و توسعه اقتصاددانش بنیان در سال‌های گذشته، این پارک‌ها توسعه زیادی یافته‌اند و علی رغم تحریم‌ها توانسته‌اند نقش تاثیر گذاری در استفاده از دانش و فناوری بومی ایفا کنند.

پارک فناوری پردیس وابسته به نهاد ریاست جمهوری، به عنوان هسته مرکزی ایجاد منطقه نوآوری در پردیس با هدف جایگزین کردن استعدادها و متخصصان داخل و خارج از کشور با منابع نفتی از طریق تولید محصولات فناورانه فعالیت خود را در سال ۸۰ آغاز کرد.

ایجاد محیط مناسب کسب و کار برای فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانشی و نوآور در جهت حفظ نخبگان و جذب متخصصان ایرانی غیر مقیم و فناوران خارجی، برآورده کردن نیازهای پیچیده فناوری کشور و منشأ شکل‌گیری چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن و به حرکت درآوردن و مدیریت جریان دانش و فناوری و نوآوری در میان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و صنعت و بازار و کارکردهای پارک فناوری پردیس تعیین شده است.

تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸۱ هزار متر مربع فضاهای پژوهش و فناوری برای استقرار و فعالیت واحدهای فناور و نوپا و استارت آپ‌ها در پارک و شعب آن ایجاد و تجهیز شده است.

خانواده‌ای به وسعت پردیس

واحدهای فناور، مهمترین عنصر تشکیل دهنده پارک فناوری پردیس است که بیشترین سهم در عملکرد اقتصادی مجموعه پارک را به خود اختصاص می‌دهند. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد فناور و کارگزار ارائه دهنده خدمات تخصصی کسب‌وکار در پارک مشغول به فعالیت هستند که از این میان بیش از ۱۵۰ شرکت دارای تاییدیه دانش بنیانی هستند. ۳۴۸ شرکت فناوری نیز از پارک خارج شده‌اند.

تعداد واحدهای فناور عضو پارک پردیس از ۸۸ تا ۱۴۰۰

واحدهای فناوری که به عضویت پارک در آمده‌اند به طور مستمر تحت نظارت قرار دارند تا روند رشد و پیشرفت آنها همواره ادامه داشته باشد. علاوه بر واحدهای فناور، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تخصصی کسب و کار نیز در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد آنها به ۵۱ مورد رسیده است.

عملکرد شرکت‌های عضو پارک پردیس

فعالیت مجموعه پارک پردیس علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور موجب جلوگیری خروج ارز از کشور شده است که این میزان تنها در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بیش از ۶۷۶ میلیون دلار در سال بوده است.

اقدامات حمایت‌گرانه پارک در کنار تلاش پرسنل شرکت‌های عضو موجب شده تا مجموع فروش واحدهای مستقر در پارک فناوری پردیس در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ به رقمی بالغ بر ۷۸۰ هزار میلیارد ریال برسد.

بر اساس آمارها، میزان فروش شرکت‌های عضو این پارک به طور میانگین سالانه ۳۶ درصد رشد داشته است.

میزان فروش داخلی شرکت‌های عضو پارک (هزار میلیارد ریال)

همچنین صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در سال‌های ۸۹ تا ۱۴۰۰ بیش از ۳۲۰ میلیون یورو بوده است. محصولات صادراتی واحدهای فناور عضو پارک با بیش ار ۵۰ عنوان محصول به ۲۴ کشور در قاره آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌شود.

میزان صادرات شرکت‌ها (میلیون یورو)

نوآوری

در ۱۰ سال اخیر بالغ بر ۲۲۰۰ عنوان نوآوری توسط شرکت‌های عضو پارک محقق شد که شامل طراحی و تولید محصولات جدید و ارتقاء یافته، بومی سازی دانش فنی، ثبت اختراع، پروژه‌های مشترک طراحی و تولید محصولات با شرکت‌های داخلی و خارجی بوده است.

در حال حاضر بالغ بر ۲۰۲۵ محصول فناورانه توسط اعضای پارک تولید می‌شود که بسیاری از این محصولات در کشور و حتی دنیا مشابه ندارد.

این شرکت‌ها علاوه بر همکاری و انجام پروژه‌های مشترک با طرف‌های خارج از پارک، پروژه های تحقیقاتی و تولیدی مشترکی با سایر شرکت‌های عضو پارک تعریف می‌کنند که این امر موجب ارتقاء و هم افزایی شرکت‌های در پارک و تقویت خوشه‌های فناوری موجود در پارک شده است.

در سال‌های گذشته به طور میانگین سالانه ۳۰ پروژه و همکاری مشترک بین شرکت‌های عضو پارک و همچنین ۲۳ پروژه تخقیق و تولید مشترک بین شرکت‌های عضو پارک و شرکت‌های خارجی مختلف تعریف و  اجرا شده است.

مهمترین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های تحقیق و توسعه است که هزینه کرد در تحقیق و توسعه یکی از سرفصل های آن به شمار می‌رود. شرکت‌های عضو در سال ۹۴ تا ۹۹ مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال در این بخش هزینه کرده‌اند که معادل ۴ درصد از کل فروش آنها بوده ست.

با شیوع کرونا این شرکت‌ها به مقابله با این ویروس برخاستند که نتیجه تلاش ۲۸ شرکت عضو پارک منجر به تولید ۳۲ محصول بوده است که شامل این موارد می‌شود:

کیت تشخیص کرونا
ارائه پلتفرم حمایتی
محلول ضد عفونی کننده
ماسک تنفسی و محافظتی
دستگاه مطالعات ساختار ویروس
خط تولید واکسن کرونا
دستگاه ضد عفونی کننده
داروی سالیراویرا برای درمان کرونا
زیر ساخت فنی سامانه ۴۰۳۰
تست سلامت ریه (اسپیرومتر)
تست غربالگری در خانه
ونتیلاتور
سلول های بنیادی مزانشیمی
مشاوره مجازی
پلتفرم پرداخت آنلاین
اتوماسیون اداری و دور کاری
ماشین بیهوشی
سامانه مرکز ارتباط

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا