در نشست خبری شهردار پردیس عنوان شد؛

ارتقاء 88 درصدی بودجه شهرداری پردیس در سال 1400/ امسال میزان بودجه شهرداری پردیس به 3400 میلیارد ریال رسیده است

شهردار پردیس گفت: از بودجه 181 میلیارد تومانی، در سال جاری 88 درصد بودجه را ارتقا داده‌ایم و امسال بودجه شهرداری به 3400 میلیارد ریال رسیده است که سهم عمرانی 2100 میلیارد ریال و سهم جاری 1300 میلیارد می‌باشد.

به گزارش صبح پردیس، مرتضی همتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه قطار خدمات باید از مشارکت محلی و واگذاری کار به مردم بگذرد، اظهار کرد: اگر دولت‌ها در حوزه خدمات رسانی تغییر نقش پیدا کرده و مجموعه هایی همچون شهرداری را توانمندسازی کنند و اموری مانند صنعت را تسهیل کنند، بسیاری از مشکلات امروز حل خواهند شد همچنین دولت باید تمرکز خود را بر خدمات رسانی برای توسعه شهری و روستایی بگذارد و نظارت را تقویت کند.

وی گفت: قطار خدمات باید به دست مردم و با مدیریت و هدایت محلی میسر شود در غیر این صورت تجربه شکست خورده‌ای خواهد بود، قانون شهرداری در سال 1334 تصویب شده است وقطعا امروز نیاز به تغییر و پالایش مجدد دارد، دستگاه شهرداری باید به جای یک دستگاه صرفا خدمات رسان به یک نهاد اجتماعی موثر تبدیل شود.

همتی افزود: بسیاری از دستگاه‌ها شرح وظایف خطی دارند و با بودجه‌های دولتی خدمات دهی و هزینه‌ها را تامین می‌کنند و تنها یک یا دو نهاد درآمدزایی دارند که آن هم در سطح شهرداری نیست، نهادها باید خود درآمدزایی داشته باشند و براین اساس هزینه‌ها را تامین کند.

* سهم شهرداری پردیس از بودجه‌های دولتی بسیار ناچیز است

وی ادامه داد: سهم شهرداری از بودجه‌های دولتی بسیار ناچیز است و شهرداری باید با تکیه بر خود و مردم هزینه ها را تامین و به شهر خدمات دهی کند.

همتی با بیان اینکه اداره شهرداری‌ها در این روزها بسیار سخت شده است تصریح کرد: از ابتدای سال 39 درصد به هزینه دستمزدها اضافه شده است و این موضوع در شهرداری پردیس ماهانه بیش از 17 میلیارد ریال هزینه دستمزدها را افزایش داده است.

وی بیان کرد: افزایش 39 درصدی دستمزدها امسال کمر بسیاری از شهرداری ها را خواهد شکست این در حالی است که مردم بسیاری از خدمات را از شهرداری توقع دارند.

همتی، شهردار پردیس گفت: در اول شهریور سال 99 که مدیریت مجموعه شهری پردیس را بر عهده گرفتم علیرغم مشکلات قانونی و شرایط نامناسب شهرداری پردیس و علیرغم زحمات پرسنل شهرداری، آسیب جدی به این مجموعه وارد شد.

*بعد از تحویل گرفتن شهرداری پردیس پول زیادی در خزانه وجود نداشت

وی اظهار کرد: بعد از تحویل شهرداری پول زیادی در خزانه شهرداری وجود نداشت، در پرداخت حقوق پرسنل مشکل وجود داشت و حتی به اندازه پرداخت حقوق 4.5 میلیارد سال 99 در ماه نیز پول نداشتیم، اما در چنین شرایطی خوشبختانه حقوق شهرداری به مشکل نخورده و وظایف آن معطل نمانده است.

همتی افزود: مشکلات موجود و بلاتکلیفی در کار با آن عقبه دستگیریها، شهرداری را به یک دوران رخوت و سختی وارد کرده بود اما امروز بعد از چند سال که بودجه 181 میلیاردی شهرداری پردیس در سال 99 محقق نمی‌شد بیش از 244 میلیارد وصول و در بهمن ماه بودجه محقق شد.

وی ادامه داد: بعد از سال‌ها با همت همه پرسنل شهرداری بعد از چند سال بودجه شهرداری پردیس محقق شد، در سال 99 ، 1112 میلیارد ریال بودجه عمرانی، 760 میلیارد ریال بودجه جاری و جمعا 1818 میلیون یعنی 181 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه شهرداری بود که 2340 میلیارد در پایان سال محقق شد.

همتی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز پردیس بیش از این ارقام است و این شهر بزرگ‌ترین کارگاه عمرانی کشور می‌باشد و بیشترین سازه مسکن مهر در این شهر ساخته می‌شود و به اتفاق حدود 7000 طرح اقدام ملی مسکن قریب به 90 هزار واحد مسکن در حال ساخت است.

وی بیان کرد: شهر پردیس در حال ساخته و بنا شدن است و طبیعت ساخت و ساز و محیط کارگاهی و عمرانی مردم را در تنگناهایی قرار می‌دهد، فازهای 1 تا 4 و 6 و 7 که تحویل ما هستند هنوز وضعیت کامل خدماتی و تغییر و تحول ندارند.

*ارتقای 88 درصدی بودجه شهرداری پردیس

همتی، شهردار پردیس گفت: از بودجه 181 میلیارد تومانی، در سال جاری 88 درصد بودجه را ارتقا داده‌ایم و امسال بودجه شهرداری به 3400 میلیارد ریال رسیده است که سهم عمرانی 2100 میلیارد ریال و سهم جاری 1300 میلیارد می‌باشد .

وی اظهار کرد: در حوزه عمرانی بودجه 1400 شهرداری نسبت به سال گذشته 90 درصد رشد داشته است  همچنین در بودجه جاری 60 درصد رشد داشته ایم و مجموعا 88 درصد رشد را شاهد هستیم.

همتی افزود: وقتی حدود 50 میلیارد ریال از بودجه سال 99 محقق شد حتی یک ریال ملک در شهرداری پردیس نفروختیم و تمام بودجه از عوارض پیش بینی شده تامین شد وتلاش‌ها در این شهرداری مثمرثمر بود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این موفقیت‌ها ناشی از ایجاد شفافیت مالی و پرهیز از هزینه‌های گزاف حاصل شد.

همتی تصریح کرد: امید است در سال 1400 به ارقام بهتری دست یابیم، در شرایط رخوت اداری و تنگنای مالی این شهرداری بیش از 80 میلیارد پروژه عمرانی توسط شهرداری تحویل گرفته شد و خوشبختانه در این مدت بودجه محقق شد و حقوق پرسنل حتی یک روز عقب نیافتاد و ارتقا یافت، همچنین تقریبا تمامی پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته نیز اجرا شدند.

وی بیان کرد: تنها دستگاهی که در دهه فجر سال گذشته پروژه قابل افتتاح و قابل اعتنا داشت شهرداری پردیس بود که 8 پروژه سنگین را افتتاح کردیم. مرکز پایش تصویری یکی از این پروژه ها بود که از بهترین مراکز پایش تصویری استان تهران عنوان شده است.

شهردار پردیس گفت: میادین اصلی شهر پردیس مورد پایش تصویری قرار گرفته است، امروز یکی از مشکلات شهرداری‌ها سرقت اموال است و این پروژه از خسارتها می‌کاهد.

*بودجه شهرداری پردیس بعد از چندین سال محقق شد

شهردار پردیس گفت: در حوزه درآمد وهزینه اولین راه درست هزینه کردن است که شهرداری در هر دو حوزه تلاش کرد و توانست بعد از چند سال بودجه را محقق کند.

وی اظهار کرد: سازه‌های چهارگانه مسکن مهر جدید ساخته شده است در آینده برای شهرداری هزینه در بر خواهد داشت و همگی برای خدمات رسانی شهری و حمل و نقل هزینه‌های گزافی خواهد داشت که تامین درآمد موردنیاز آنها برای شهرداری پردیس در آینده بسیار سخت خواهد بود.

همتی افزود: بیش از 8500 واحد صنعتی در شهرستان پردیس وجود دارد که نزدیک به 4600 واحد فقط در محدوده شهر پردیس فاز 7 مستقر هستند، بسیاری از این واحدها برندهای ملی و بین المللی می‌باشند، صنایع مختلف حتی صنایح تجهیزات تخصصی پزشکی در این شهرستان مستقرند.

وی ادامه داد: شهرداری در سال 99 برنامه های خوبی را اجرایی کرد و برنامه های بسیار خوبی نیز برای سال 1400 پیش بینی شده است.

همتی تصریح کرد: شتاب رشد جمعیتی که در پردیس وجود دارد در هیچ جای کشور نیست، این شتاب رشد در کشور حدود 1.3 است اما نرخ رشد جمعیت پردیس 10.3 می‌باشد که این شتاب ناشی از مهاجرت به دلیل ویژگی‌های خاص پردیس است.

وی بیان کرد: افق جمعیتی 150 تا 200 هزار نفری برای پردیس دیده شده است که به دلیل مسکن مهر این رقم بین 500 تا 600 هزار نفر گسترش می‌یابد و طی یک یا دو سال آینده بارگذاری خواهد شد چراکه بیش از 85 درصد از مسکن مهر تکمیل شده است و مقرر است مابقی نیز تا پایان دولت تحویل شوند.

شهردار پردیس گفت: وقتی برای 150 هزار نفر جمعیت طرحی تهیه میشود اما جمعیت به 600 هزار نفر افزایش می‌یابد، اتفاقی رخ داده است که در کل کشور منحصر به فرد می‌باشد بنابراین نگاهی ویژه را می‌طلبد که پاسخگوی این جمعیت باشد ضمن اینکه بسیاری از زیرساخت‌ها نیز باید با همین شتاب پیش بروند اما متاسفانه با مشکلات مالی دولت و شهرداری ها روبرو هستیم و تامین بودجه کاری بسیار سخت خواهد بود.

وی اظهار کرد: فقط در شهر پردیس 5 ایستگاه آتشنشانی وجود دارد اما کافی نیست، در فاز 11 و نوع سازه‌های عظیم آن این خدمات کافی نیستند، دو نردبان 50 متری برای آتش سوزی مشا استفاده می‌شوند اما این دارایی ها نیازهای موجود را کفایت نمی‌کنند چه برسد به نیازهای آتی.

همتی افزود: روز گذشته یک کارگاه فوم دچار حریق شد که نیروهای آتشنشانی بلافاصله حاضر شدند اما مواد اشتعال زا و کارگاه‌های رنگ و … به وفور در این کارگاه‌ها وجود دارند لذا در حوزه ایمنی نیازمند تجهیزات و توجه ویژه‌ای هستیم که در مدیریت بحران سال 1400 برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز ادامه داد: شهرهای دیگر در استان تهران ساخت و سازهای خوش نشینی دارند اما در پردیس ساخت و سازها صنعتی هستند، یک مشکل در پردیس این است که مناطقی از بخش صنعتی از قبل از انقلاب شکل گرفته‌اند و در اواخر دهه 70 تبدیل به شهر پردیس شد که صدور مجوزها را تحت تاثیر قرار داد.

*مناطق صنعتی پردیس باید توسعه یابند/ محال است کسی در پردیس بیکار باشد

همتی تصریح کرد: به لحاظ وجود مناطق صنعتی در پردیس، محال است که کسی بیکار باشد اما این ارقام برای آینده کافی نیست و باید مناطق صنعتی توسعه یابند.

وی بیان کرد: به لحاظ ایمنی مناطق صنعتی خطرناک هستند و در حوزه مدیریت بحران باید شرکت عمران و دستگاه‌های متولی و دولت نگاه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند زیرا بجز 4500 واحد نزدیک به 4000 واحد دیگر در بومهن و دیگر نقاط شهرستان وجود دارد که موضوع ایمنی را مهمتر می‌کنند.

شهردار پردیس گفت: شهرداری اقدامات مثبتی را حوزه حمل و نقل انجام داده است، هرچند مدیریت شهری تکلیفی برای حمل و نقل برون شهری ندارد اما این شهرداری حمل و نقل شهروندان به تهران و بالعکس را با تمام مشکلات و هزینه ها و نداشتن پایانه انجام می‌دهد.

*گزارش عملکرد شهرداری پردیس در سال گذشته

وی در ادامه سخنانش در حوزه فضای سبز اظهار کرد: طی 6 ماهه دوم سال گذشته، نزدیک به 4 هکتار فضای سبز در سطح شهر با اعتباری بیش از 52 میلیارد ریال ایجاد شد،‌ نگهداری فضای سبز پردیس به وسعت 211 هکتار موجود بیش از 11 میلیارد ریال هزینه دربر دارد، همچنین حدود 200 هزار تولید گل و گیاه در شهرداری با اعتباری بیش از 13 میلیارد ریال انجام شده است.

همتی افزود: یکی از مشکلات اساسی شهر پردیس تامین آب برای فضای سبز است زیرا آب موردنیاز برای این مهم از پساب تصفیه خانه تامین می‌شود که به تازگی در دهه فجر افتتاح شده است.

وی ادامه داد: تصفیه خانه شماره 2 پردیس نیز در شرق باغکمش در دست احداث میباشد و تکمیل آن زمانبر است اما هنوز هیچ سهمی از آن نداریم ضمن اینکه اداره آب جرایم سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند، سالانه بیش از 400 میلیون لیتر مصرف آب برای نگهداری 215 هکتار فضای سبز نیاز است که تحویل آن ارزشی بیش از 80 میلیارد ریال دارد که تامین آن برای شهر پردیس کار ساده‌ای نسیت.

همتی تصریح کرد: در حوزه عمرانی طی طول سال گذشته بیش از 252 هزار مترمربع آسفالت و بیش از 28 هزار مترمربع پیاده‌رو و کفپوش اجرا شده، همچنین 146 هزار مترمکعب خاکبرداری در حوزه های عمرانی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 27 کیلومتر جدول گذاری در سطح شهر، 8510 مترمربع محوطه سازی، بیش از 22 هزار متر بنای در حال احداث در مدیریت شهری پردیس وجود دارد که بیش از 2108 متر از آن تکمیل شده است.

شهردار پردیس گفت: 79 هزار مترمربع سطح زیرپوشش روشنایی در سال 99 احداث و راه اندازی شد، 91 سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر ساخته شد، بیش از 63 هزار مترمربع فضای سبز در دست احداث هستند که 28 هزار مترمربع بهره برداری شده است.

وی اظهار کرد: بیش از 1400 سطل زباله در سطح شهر پردیس مستقر هستند که با احتساب حدود 400 سطل دیگر در شهر صنعتی ماهانه بیش از 12 میلیارد ریال هزینه رفت و روب شهر براورد می‌شود.

همتی افزود: روزانه بین 110 تا 120 تن زباله در شهر پردیس تولید می‌شود که جمع آوری و حمل آن به مرکز دپوی زباله در گندک بر عهده شهرداری است و ماهانه حدود 4 میلیارد ریال هزینه دربر دارد. همچنین جمع آوری سگ‌های بلاصاحب نیز بیش از یک میلیارد تومان هزینه بر دوش شهرداری می‌گذارد.

*متروی پردیس رشد جمعیت شهر را شتاب می‌دهد

وی ادامه داد: از آنجا که شهر پردیس در حال ساخته شدن است بساری از مشکلاتش هنوز پابرجاست، از جمله اتفاقات مثبت در شهر پردیس ساخت مترو می‌باشد که امید است به زودی شاهد کلنگ زنی آن باشیم، آمدن مترو به پردیس به رشد جمعیت شتاب می‌دهد.

همتی تصریح کرد: در منطقه صنعتی ساماندهی و افزایش مناطق صنعتی در برنامه دیده شده است، پارک فناوری پردیس ظرفیت بسیار عظیمی است که عرصه بیش از 500 هکتار را در اختیار دارد و اتفاقات بسیار مهمی در آن شاهد هستیم.

وی بیان کرد: بین شهرداری پردیس و پارک فناوری تعامل پررنگی برقرار شده است که در گذشته این ارتباط با مجموعه شهرستان وجود نداشت اما تا پایان سال 1400 حضور پارک برای شهر مغتنم خواهد بود.

شهردار پردیس گفت: در نمایشگاه اینوتکس شهرداری با پارک فناوری پردیس همکاری داشت در این رویداد ایده و فکرهای نویی برای توسعه شهر ارائه شد.

*سیاست‌های مسکن مهر شفاف و در جهت منافع مردم است

وی با اشاره به فازهای جدید مسکن مهر اظهار کرد: سیاست در خصوص مسکن مهر شفاف و در جهت منافع مردم است بارها با شرکت عمران و وزارت کشور مکاتبه شده است، 6 فاز از 12 فاز تحویل شهرداری شده است، فازهای 10 و 12 هنوز ساخته نشده‌اند و 4 فاز آماده تحویل به شهردار هستند.

همتی افزود: در همین فازها مشکلاتی از جمله تامین نشدن سرانه‌های خدماتی را شاهد هستیم فقط با جمعیت امروز بیش از 200 هزار نفری در پردیس 35 هکتار پارک وجود دارد و تفرجگاهی برای مردم پردیس دیده نشده است و تنها 62 هکتار در دامنه‌های شمالی به سمت لواسان وجود دارد که چند هکتار از ان را به علت آب از دست دادیم.

وی ادامه داد: طی توافقنامه‌ای مقرر است این فازها تحویل شهرداری شود و شرکت عمران مبلغی معادل 100 میلیارد تومان زمین به شهرداری تحویل دهد، اما از بهمن سال 98 تا بهمن 99 تصویب این تصمیم طول کشید.

همتی تصریح کرد: نمی‌گوییم شهر باید کامل ساخته و به شهرداری تحویل داده شود اما در همین فازهای تحویلی نیز خدمات نداریم و امنیت غذایی مردم باید تعریف شده باشد همچنین در این فازها کشتارگاه، میدان تره بار، آرامستان، پایانه درون و برون شهری و مرکز دفن زباله وجود ندارد.

وی بیان کرد: در مدیریت بحران در مجاورت گسل زلزله هستیم، منطقه صنعتی نیز وجود دارد که برای کشور بسیار اهمیت دارد، همچنین سوله برای مدیریت بحران مناسب شهر نداریم. شرکت عمران باید شهر را بسازد و تحویل شهرداری بدهد تا شهرداری آنرا اداره کند، نبود خدمات مذکور هزینه های مردم شهر را افزایش می‌دهد.

شهردار پردیس گفت: تنها در 4 حوزه حمل و نقل، عمران شهری، خدمات شهری و فضای سبز بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا شهرداری به وظایف ذاتی خود در این حوزه‌ها عمل کند. تنها را ه برون رفت از مشکلات کمک و همکاری و تعامل دستگاه‌ها و مردم است.

*لزوم تعریف سرانه های خدماتی در پردیس

وی با اشاره به اینکه باید سرانه های خدماتی تعریف شود تا بخشی از توان را در فازهای جدید اختصاص دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه تجهیزات،  ماشین آلات و زیباسازی شهر پردیس 550 میلیارد ریال است.

همتی افزود: مردم پردیس از بسیاری از نداشته ها در رنج هستند و ما موظف هستیم به مردم خدمت کنیم، تنها در فاز هشت،  34 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده است که جمعیتی حدود 120 هزار نفر در آنجا ساکن خواهند شد. قرار بود این فاز تفرجگاه پردیس باشد.

وی ادامه داد: دیگر زمین و عرصه‌ای وجود ندارد که در آینده برای سرانه های خدماتی دیده شود و باید سرانه ها مورد توجه باشند.

همتی تصریح کرد: در یکی از حوزه ها بالاترین رکورد وصول ارزش افزوده استان تهران در سال گذشته به شهرداری پردیس اختصاص یافت و امسال این مهم را با رقم بیشتر تکرار خواهیم کرد.

*امیدواریم پروژه تالار شهر امسال نهایی شود 

شهردار پردیس گفت: اعتقاد راسخ به جایگاه شوراهای اسلامی شهرها دارم و راه برون رفت از وضعیت موجود برای توسعه شهرها را مشارکت محلی و واگذاری امور مردم به مردم می‌دانم.

همتی اظهار کرد: ضمن اعتقاد راسخ به شوراها در هیچ جا به عنوان نامزد انتخاباتی شورای اسلامی شهرها ثبت نام نکرده ام و سعی می‌کنم نامزد انتخاباتی نشوم.

وی در خصوص پروژه تالار شهر افزود: این پروژه خوب از سال 90 کلید خورد، سالن آمفی‌ تئاتر با ظرفیت 500 نفر و بالکن یکی از ویژگی‌های این پروژه می‌باشد، همچنین دارای دو طبقه در قالب 4 واحد است که استفاده فرهنگی از آن خواهد شد.

همتی ادامه داد: تالار شهر از سال 98 با حدود 12 میلیارد تومان و در سال 99 با 24 میلیارد تومان نهایی می‌شد اما اعتبار کافی برای آن دیده نشد و توان شهرداری نیز کفایت نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: امسال عزم داریم تالار شهر را مانند پروژه‌های دهه فجر سال گذشته که افتتاح شدند، به اتمام برسانیم؛ هزینه کنونی آن بین 25 تا 30 میلیارد تومان است و امیدواریم بعد از انتخابات قیمت‌ها افزایش نیابد.

وی عنوان کرد: سال 99 سال سختی بود و مناقصه ای که برگزار می‌شد شرکت کننده نداشت، اما امید است امسال پروژه تالار شهر را تکمیل کنیم، البته عملیات آن از ابتدای سال تا حدودی شروع شده است اما اینکه در هفته دولت یا دهه فجر به افتتاح برسد چندان مشخص نیست اما تلاش خود را می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا