اتمام لایروبی رودخانه‌های استان تهران تا پایان شهریور ماه

رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: طرح لایروبی در چهار حوزه تهران، رودخانه‌ جاجرود در شمیرانات، رودخانه حبله‌رود فیروزکوه و دماوند به طور همزمان انجام می‌شود و تا ۳۰ شهریور به اتمام می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از خبرگزاری برنا، حسین زنگوئی رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران، در حاشیه بازدید از عملیات لایروبی رودخانه‌ کن سولقان اظهار داشت: بعد از بارندگی شبانه و سیلاب ناگهانی مرداد ماه سال گذشته و حادثه دلخراشی که در حوزه امامزاده‌ داوود اتفاق افتاد پروژه لایروبی رودخانه‌ها در چند منطقه از سطح استان آغاز شد.

وی ادامه داد: بعد از سیلاب سال گذشته 325 کیلومتر از رودخانه های استان تهران از سیل آسیب دید که این عدد بر اساس اولویت بندی  1، 2 و 3 برنامه ریزی شد که طی دوره 5 ساله و متناسب با اعتبارات تخصیصی 5 ساله عملیات لایروبی و رفع انسداد انجام شود.

زنگوئی با بیان اینکه آب این منطقه برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد:  بخشی از آب منطقه به پایین‌دست و وارد بند جعفرآباد خواهد شد و از آنجا به مناطقی در کهریزک و شهرری می‌رود و بخش دیگر آن به کانال نواب و به مناطقی از اسلام‌شهر و رباط کریم برای مصرف مزارع کشاورزی می‌رود.

 رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران تصریح کرد: در همین راستا طی سال 1401 و امسال از منابع داخلی شرکت و طرح ملی متمرکز مهندسی رودخانه و همچنین اعتبارات استانی و بحران، بالغ بر 22 میلیارد تومان در بخش لایروبی و بازگشایی در بازه های اولویت دار و خطر ساز سیل و نقاط حادثه آفرین هزینه شد و 45 کیلومتر طی سال گذشته بازگشایی انجام و امسال نیز 30 کیلومتر بازگشایی و نقاط حادثه خیز رودخانه ها رفع خطر گردید.

وی با بیان اینکه عملیات لایروبی از سال گذشته در رودخانه‌های استان آغاز شده، گفت: اعتبار این طرح استانی 11 میلیارد تومان است که در 4 حوزه تهران، رودخانه‌جاجرود در شمیرانات، رودخانه حبله‌رود فیروزکوه و دماوند به طور همزمان انجام می‌شود و تا 30 شهریور به اتمام می‌رسد.

زنگوئی خاطرنشان کرد: حجم سیلاب معمولا 150 مکعب و نهایتا 250 متر مکعب است و مسائل حاکمیتی نیز بر همان اساس تعریف می‌شود، اما سیلی که در مسیر امامزاده‌داوود منجر به تخریب شد طی 30 دقیقه بارندگی اتفاق افتاد، شدت بارش به حدی زیاد بود که در بالادست حوضه گل و لای و رسوبات را با خود سرازیر و کرده و باعث تخریب مغازه و سازه‌های محدوده امامزاده داوود شد، هرچند دبی سیل در حد 35 متر مکعب بر ثانیه بود اما حجم مواد معلق سیل بسیار زیاد بود که منجر به تخریب زیادی شد.

رئیس گروه طرح‌های مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان تهران تصریح کرد: باتوجه به این موضوع مسئولین استان از محل اعتبارات وزارت نیرو باگشایی و رفع انسداد رودخانه‌هایی که از سیل آسیب دیده بودند را در دستور کار قرار دادند، تا اگر سیلاب بعدی اتفاق بیافتد آب راحت بتواند از مسیر عبور کرده و باعث سیلاب مجدد و تشدید خسارات نشود.

بر اساس این گزارش، متناسب با اعتبارات تخصیصی سال 1402 پیش بینی شده که بیش از 50 کیلومتر لایروبی انجام شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا