آنچه باید در مورد مدیریت پسماندهای شهری بدانیم

سمانه لسان خوش منفرد وکیل پایه یک دادگستری و فعال محیط زیست– مدیریت پسماندهای شهری- صنعتی کار پرهزینه‌ای است که در صورت عدم استفاده از روش‌های صحیح منابع مالی کشور را هدر می‌دهد.
به‌صورت کلی آنچه در الویت و علاقه دوست داران محیط‌زیست است به ترتیب زیر می‌باشد:
کاهش منبع پسماند و استفاده مجدد
بازیافت و تولید کود کامپوست
تولید انرژی (حرارتی- برق)
دفن پسماند

کاهش منبع که به عنوان پیشگیری شناخته می‌شود به‌عنوان کاهش ضایعات در منبع و مهم‌ترین استراتژی محیط‌زیست است که دارای اشکال مختلفی است ازجمله می‌توان از استفاده محدود و یا اهدای اقلام توسط تولیدکننده پسماند، خرید اقلام تفکیک‌شده توسط شهرداری یا شرکت‌های خصوصی، کاهش بسته‌بندی و غیره نام دارد. با این کار به مزایای زیر می‌توان دست‌ یافت:
الف- صرفه‌جویی در منابع طبیعی
ب- صرفه‌جویی در مصرف انرژی
ج- کاهش آلودگی
د- صرفه‌جویی در هزینه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

به‌منظور بازیافت می‌بایست یک سری فعالیت جمع آوری زباله و انتقالان به مراکز بازیافت و خالص‌سازی مواد قابل بازیافت، تولید کود کامپوست از مواد آلی و بازسازی مواد اولیه بازیافتی به محصولات جدید تعریف گردد. مصرف‌کنندگان با استفاده از محصولات از مواد اولیه بازیافتی به اقتصاد این روش کمک می‌کنند.

در مورد تولید کود می‌بایست همه شرایط جهت کاهش آلودگی کود که درنهایت به چرخه سلامت برمی‌گردد مطمئن بود. مزایای بازیافت عبارتند از:
الف- جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و بسیاری از آلاینده های مرتبط با آب
ب- صرفه‌جویی در انرژی
ج- عرضه مواد خام باارزش به صنعت
د- ایجاد شغل

دفن پسماند
در ایران رایج‌ترین شکل مدیریت پسماند می‌باشد که به دلیل عدم استفاده از زیرسازی مناسب، باعث آلودگی های زیرسطحی و تهدید سلامت انسان می‌گردد.
محل‌های دفن زباله‌های مدرن، با مهندسی کامل و ایجاد امکانات لازم و نظارت دقیق برای اطمینان از انطباق با مقررات سازمان محیط‌زیست می‌بایست همراه باشد. گاز متان که از تجزیه پسماند حاصل می‌گردد، قابلیت جمع آوری و تولید برق را دارد.
پس از اتمام تولید گاز این مراکز می‌تواند بسته شود و با کاشت پوشش گیاهی، به مراکز تفریحی، زمینه‌ای گلف و غیره تبدیل شود.
به‌صورت کلی این روش را می‌توان روش باعلاقه کم حافظان محیط‌زیست نامید.

لازم به ذکر است، سمانه لسان خوش منفرد عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران شهرستان پردیس، وکیل پایه یک دادگستری، مشاور عالی شورای عالی استان‌ها، مسئول امور حقوقی و پارلمانی جامعه اسلامی کارگران شرق تهران، کاندید منتخب جامعه اسلامی کارگران، عضو اداره معاضدت کانون وکلا، عضو فعال محیط زیست و عضو ائتلاف پردیس نوین در انتخابات شورای شهر پردیس است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا