آموزش و فراگیری کنترل خشم؛ مهارتی ضروری برای نوجوانان/ قتل یک نوجوان در شهر پردیس

یادگیری کنترل خشم، مهارتی ضروری و مهم برای نوجوانان است، چرا که در زمان عصبانیت هر اتفاقی ممکن است رخ دهد که دیگر قابل جبران نباشد.

به گزارش صبح پردیس به نقل از ایرنا، روز هشتم خرداد در بوستان ولایت شهر پردیس چند نوجوان با هم درگیر شدند که نتوانستند خود را کنترل کنند و درگیری آنها به قتل یکی از نوجوانان که ۱۷ سال داشت، منجرشد. اگر این نوجوانان از سنین پایین تر کنترل خشم را یاد می گرفتند شاید می توانستند عصبانیت خود را در این درگیری مدیریت کنند.

هر چند باید حالات و احساسات یک نوجوان را در سنین حساس نوجوانی درک کرد و به پیامدها و تغییرات طبیعی این مرحله از رشد یک انسان آگاه بود، اما باید یک نوجوان،بیش از رسیدن به این سن، آموزش کنترل خود در مواجهه با خشم و پرخاش را فرا گیرد.

۱۳ نوجوانی که در بوستان ولایت پردیس با هم درگیر شدند به دلایل مختلف نتوانستند خشم خود را کنترل کنند و این درگیری تاوان سنگین دادگاه و حبس را برای آنها به همراه داشت.

نوجوان قاتل با توضیح دلیل شروع دعوا و درگیری به قاضی پرونده، گفته است: با ۷ نفر از دوستانم در گوشه تاریک بوستان نشسته بودیم و پنج نفر جوان به ما نزدیک شدند و با چراغ تلفن همراه بر روی ما نور انداختند و گفتند که به دنبال کسی می گشتند.

وی افزوده است: نور تلفن همراه را روی صورت یک یک ما انداختند و وقتی از آنها پرسیدیم که به دنبال چه کسی هستیند، گفتند شما کسی نیستید که ما به دنبال وی هستیم و این جملات را با لحن بدی ادا کردند، من و دوستانم احساس خوبی نسبت به نحوه صحبت آنها نداشتیم که پس از آن فحاشی و درگیری بین ما ۸ نفر با ۵ نوجوان دیگر شروع شد.

وی گفته است: زد و خورد خشونت باری بین طرفین دعوا به راه افتاد در معرکه درگیری و دعوا به دلیل خشم و عصبانیت متوجه رفتار خود نبودم و با چاقویی که به همراه داشتم گردن یکی از پسران را مجروح کردم.

«در ابتدا تصور کردم که زخم سطحی است و اتفاقی نیفتاده اما وقتی پسر تلو تلو خوران بر زمین افتاد متوجه شدم زخم عمیق و کاری است و خونریزی زیادی کرده است و فریاد زدم به اورژانس زنگ بزنید اما خونریزی زیاد به پسر مهلت نداد و منجر به مرگ او در صحنه نزاع ما در بوستان ولایت شد.»

مردی که شاهد ماجرا در بوستان بوده است به خبرنگار ایرنا گفت: از مرگ این نوجوان متاثر شدم و دیگر به پسران خود اجازه نمیدهم بدون همراهی من به بوستان بیایند.

خانمی که منزل وی در همسایگی پارک واقع شده است، اظهار داشت: از پنجره منزلم شاهد درگیری و سایر قضایا بودم، شب سختی را پشت سر گذاشتم و صحنه مرگ نوجوان مدام جلوی چشمم هست و به همین دلیل میخواهم خانه ام را بفروشم و به محل دیگری بروم تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشم.

یک نوجوان به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این به راحتی به بوستان می‌آمدم اما از روزی که این حادثه اتفاق افتاده است، والدینم اجازه نمی دهند به تنهایی به بوستان بیایم.

*آگاه سازی راهکاری عملی برای پیشگیری از جرم و خشونت نوجوانان

کارشناس روان شناسی با تاکید بر ضرورت آگاه سازی نوجوانان به خبرنگار ایرنا توضیح داد: آگاه سازی خانواده و نوجوانان، فعالیتی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اتفاقات بعدی و راهکار عملی پیشگیری از جرم و خشونت به ویژه در بین نوجوانان و جوانان است.

«محمدرضا جواهری» با بیان اینکه نوجوانان در زمان بلوغ دچار سردرگمی می شوند، اظهار داشت: نوجوان برای گذر از سردرگمی و رسیدن به هدف، مراحلی را باید پشت سر بگذارد و در این گذر نیاز به آگاه سازی و آموزش از سوی خانواده، جامعه، مشاور و معلم دارد.

وی ادامه داد: حادثه بوستان ولایت شهر پردیس تنها یک پاسخ ندارد، عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا فردی که هیچ ارتباطی به قتل، جرم و زندان ندارد به دلیل کنترل نکردن خشم آنی و ناآگاهی گرفتار شود.

کارشناس ارشد روان سنجی با بیان اینکه نوجوانان تمایل دارند در گروه خود را ثابت کنند، توضیح داد: نوجوانان در جمع دوستان به دنبال تایید هستند و می خواهند خود را به جمع ثابت کنند و اگر خوش اقبال باشند در یک گروه مثبت و اگر بد اقبال باشند در گروه منفی قرار می گیرند.

جواهری با اشاره به راهکارهای پیشگیری از وقوع حوادث در رده سنی نوجوانان، اظهار داشت: نظارت بر نوجوانان در بوستان‌های شهری، نصب پیام های آموزشی برای آگاه سازی عموم، برگزاری کلاس‎ها و کارگاه‎های رایگان آموزشی برای خانواده و نوجوانان در سرای محله شهرداری با به کارگیری روان شناسان مجرب ، برگزاری کلاس‌های تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس و راهنمایی حل مسئله برای نوجوانان راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع جرم وخشونت است.

وی با بیان اینکه هزینه مشاوره گران است وهمه خانوداه ها امکان استفاده از آن را ندارند، بیان کرد: جمعیت پردیس رو به افزایش است و در این راستا دستگاه‌های خدمات رسان مانند شهرداری می توانند برای ارتقای سلامت روان شهروندان کلاس‌های رایگان آموزشی برگزار کنند تا به حفظ سلامت روان شهروندان کمک شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا